اخبار تیر 97 ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

ساتیا نادلا مایکروسافت را به ارزش بازار یک تریلیون دلار نزدیک می‌کند

۰ 30 ۰
ساتیا نادلا مایکروسافت را به ارزش بازار یک تریلیون دلار نزدیک می‌کند

ساتیا نادلا با طرح‌هایش در بخش رایانش ابری، مایکروسافت را از افول دور کرده و به‌سمت ارزش بازار یک تریلیون دلاری در حرکت است.

آمارها نشان می‌دهد مایکروسافت برای اولین بار در تاریخ خود، رکورد درآمد ۱۰۰ میلیارد دلار را شکسته است. این آمار حدود یک هفته پیش از این شرکت منتشر شده است و رشد ارزش سهام آنها را به‌دنبال داشت. درآمد ۱۱۰.۴ میلیارد دلاری به‌معنای رشد ۲۱ درصدی در سود عملیاتی به ارزش ۳۵.۱ میلیارد دلار است. در نهایت سود خالص این شرکت ۱۶.۶ میلیارد دلار عنوان شده است.

تمامی موارد گفته‌شده باعث شد تا تحلیلگران بازار با امیدی بی‌سابقه به روند غول سیستم‌عامل جهان نگاه کنند. کریستوفر ایبرل از آژانس تحلیل سرمایه‌ی Instinet در این مورد می‌نویسد: «قدرت نهفته‌ی مایکروسافت که توسط خدمات ابری و فناوری‌های تحلیلی Intelligent Edge رهبری می‌شود، تا پایان سال جاری نیز به حرکت خود ادامه خواهد داد. تحلیل‌ها هیچ جایی برای کاهش ارزش سهام و عملکرد این شرکت قائل نیستند.»

کیث ویس از آژانس مورگان استنلی تحلیل‌های خوش‌بینانه‌ی خود را یک قدم فراتر برده و ارزش بازار مایکروسافت را تا یک تریلیون دلار پیش‌بینی کرده است. او ارزش هر سهم این شرکت را نیز ۱۳۰ دلار بیان کرده است. تحلیل‌گر دیگر، راس مک‌میلان از شرکت RBC است که ارزش سهام را ۱۱۵ دلار پیش‌بینی کرده و محصولات تجاری (یا B2B) مایکروسافت را دلیل اصلی این پیشرفت عنوان کرده است. از نظر او هیچ عاملی نمی‌تواند این حرکت رو به رشد شرکت مایکروسافت را متوقف کند.

اما در میان تمامی تحلیل‌های خوش‌بینانه‌ای که از مایکروسافت بیان شده، یک نکته‌ی منفی مخفی وجود دارد و آن هم تجارت فروش لایسنس‌های ویندوزی برای کاربران عادی است. طبق آمار منتشرشده توسط خود شرکت، این بخش با کاهش ۳ درصدی در درآمد روبرو بوده است.

سال‌ها قبل و پیش از آن که ساتیا نادلا به سمت مدیرعاملی مایکروسافت برسد، سیستم‌عامل موبایل این شرکت در حال شکست خوردن از iOS و اندروید بود. این اتفاق و از دست دادن بازار گوشی‌های هوشمند، مایکروسافت را در معرض شکستی جدی یا حتی مرگبار قرار داده بود. مدیرعامل وقت شرکت یعنی استیو بالمر تلاش زیادی برای حل این مشکل انجام داد که البته به‌خاطر زمان‌بندی، بی‌فایده بود. او اصلی‌ترین تامین‌کننده‌ی گوشی‌‌های ویندوزی مایکروسافت یعنی نوکیا را خریداری کرد. پس از مدت کوتاهی که نادلا جایگزین بالمر شد، روندی کاملا برعکس را پیش گرفت.

نادلا به‌جای اجرای سیاست‌های محافظتی و تلاش برای زنده نگه‌داشتن تجارت‌های روبه‌مرگ، تمرکز خود را روی خدمات ابری گذاشت. او در سال ۲۰۱۵ بخش ویندوز را به واحدی تجاری‌تر با نام «More Personal Computing» ملحق کرد که تجارت‌هایی همچون کنسول بازی ایکس باکس و کامپیوترهای سرفیس نیز در آن قرار دارند. این بخش درآمد تبلیغاتی از موتور جستجوی بینگ را نیز شامل می‌شود که با عرضه‌ی ویندوز ۱۰ افزایش قابل‌توجهی داشته است.

در نهایت استراتژی نادلا باعث شد تا تجارت بیمار ویندوز از نقطه‌ی توجه خارج شود. تصمیم نهایی نادلا در این مورد نیز حدود یک ماه پیش با کنار گذاشتن مدیر اجرایی ویندوز یعنی تری میرسون انجام شد. راجش جا مدیر مایکروسافت آفیس جایگزین این مدیر باسابقه‌ی مایکروسافت شد تا گروهی متشکل از تجارت آفیس و ویندوز را با هم مدیریت کند. تمامی این تصمیم‌ها باعث شده است تا افت درآمدی بخش ویندوز در انبوهی از تجارت‌های پرسود مایکروسافت نادیده گرفته شود.

البته محصولات ویندوز برای کاربران تجاری، فروش خوبی داشته‌اند. محصولاتی همچون نسخه‌های پرو و اینترپرایز این سیستم‌عامل و کامپیوترهای سرفیس در این بخش قرار می‌گیرند. به‌علاوه فروش ویندوز به مشتریان تجاری به‌معنای فروش محصولات ابری پرسود این شرکت مانند ویندوز دیفندر و Software Assurance به آنها نیز خواهد بود.

حرکت نادلا به‌سمت ابرها

مایکروسافت همیشه از ویندوز به‌عنوان ابزاری برای فروش محصولات دیگر خود استفاده کرده است. اما با مدیریت نادلا این روند تغییر کرده و رهبری از دست ویندوز خارج شده است. در حال حاضر آفیس 365 سرویسی است که رهبری فروش این شرکت را برعهده دارد. این محصول امروز به ابزاری تبدیل شده تا مشتریان را در گرو محصولات مایکروسافت نگه دارد. نکته‌ی قابل‌توجه این که رایگان شدن این خدمات نیز قدمی مثبت در افزایش کاربران و مشتریان مایکروسافت بوده است.

مایکروسافت حدود یک سال پیش محصولات آفیس 365، ویندوز و محصولات امنیتی خود را در یک بسته‌ی مخصوص با نام مایکروسافت 365 عرضه کرد. نادلا در سخنرانی خود برای تحلیلگران اقتصادی، این بسته را تجاری مولتی‌ میلیارد دلاری عنوان کرد.

وقتی واحد‌های IT در شرکت‌ها از آفیس ۳۶۵ استفاده می‌کنند، مشتریان آنها استفاده از خدمات آژور را نیز طلب می‌کنند. آژور رقیب سرویس‌های تحت وب آمازون است و فضای ذخیره‌سازی و بسیاری خدمات ابری دیگر را برای اجرای اپلیکیشن‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این سرویس هنوز در رتبه‌ی دوم محصولات ابری است اما رشد و پیشرفت خوبی از خود نشان داده است. نادلا در گزارش‌های مالی اخیر خود در مورد این سرویس، رشد آن را چند میلیارد دلاری بیان کرده و ارزش قراردادهای پیرامون آن را بیش از ۱۰ میلیون دلار عنوان می‌کند.

البته مایکروسافت هنوز درآمد دقیق آژور را به دلار گزارش نمی‌دهد. آنها تنها در گزارش خود به رشد ۸۹ درصدی درآمد این سرویس نسبت به سال گذشته اشاره کرده‌اند. به‌هرحال با محاسبه‌ی تمام محصولات ابری مایکروسافت که به شرکت‌ها فروخته شده‌اند، این شرکت درآمدی ۲۳ میلیارد دلاری داشته و حاشیه سود خود را به ۵۷ درصد رسانده است.

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که امروز خدمات ابری، هسته‌ی درآمدی مایکروسافت هستند. تحلیل‌گران بدون توجه به غیبت این غول نرم‌افزاری در بازار گوشی‌های هوشمند و همچنین کاهش درآمد از کامپیوترهای شخصی، روند حرکتی ردموندی‌ها را به سمت یک تریلیون دلار پیش‌بینی می‌کنند.

 

 

 


منبع : زومیت
نظرات کاربران ( ۰ )
ارسال نظر

شما نظر خود را در رابطه با این مطلب بنویسید

  • نام و نام خانوادگی :
  • ایمیل :
  • پیام شما :
  • کد امنیتی :