دسترس‌پذیری بالا در یک مرکز داده به طور مستقیم به قطعات و سیستم‌ها  وابسته است. چون این قطعات و سیستم‌ها هستند که باید به طور دایم و طولانی  مدت فعال باشند و به درستی کار کنند تا دسترس‌پذیری بالا تعریف شود. این  وضعیت با نگه‌داری دایم و منظم، اضافه کردن برخی تجهیزات برای ایجاد  افزونگی بیشتر و اطمینان از انجام صحیح عملیات میسر می‌شود. بنابراین برای  رسیدن به دسترس‌پذیری بالا باید به سراغ اطمینان‌پذیری و افزونگی مرکز داده  برویم. 

                                

چگونه می‌توان یک مرکز داده را اطمینان‌پذیر کرد؟ چه سطحی از افزونگی برای یک مرکز داده کافی است؟

مدیران مراکز داده باید بتوانند به این دو پرسش روشن و واضح پاسخ دهند و  درک درستی از این دو عامل حیاتی داشته باشند چون خرابی یک دستگاه یا قطعی  برق یک واحد رک می‌تواند خسارات و ضررهای غیرقابل‌تصوری به وجود بیاورد.

منظور از خرابی می‌تواند قطعی برق، خرابی تجهیزات، بلایای طبیعی، خطای  انسانی، آتش‌سوزی، سیل و خرابی‌های فیزیکی یا علل متعدد و گسترده دیگری  باشد.

خرابی می‌تواند به از دست رفتن سود و درآمد منجر شود یا مشتریان را ناراضی  کند و باعث کاهش بهره‌وری شود. عوامل زیادی در جلوگیری از خرابی موثر  هستند. نیروی انسانی، تجهیزات و فرآیندها سه ضلع اصلی مثلث خرابی یک  مرکزداده هستند و ده‌ها عامل کوچک دیگر پیرامون این‌ها شکل می‌گیرد.

مدیران مرکز داده برای جلوگیری از خرابی باید اقدامات بسیاری مانند آموزش  نیروی انسانی و استخدام افراد با مهارت‌های فنی بالا و مرتبط، توسعه و  استقرار سیستم‌های افزونگی، به‌روزرسانی و نگه‌داری دایمی از سیستم‌های  قدیمی، آزمایش و مانیتور فرآیندها و تجهیزات، شناسایی به موقع و سریع  عواملی مانند آتش‌سوزی، رطوبت، نشتی آب، جرقه برق و جلوگیری از بروز آن‌ها،  محافظت از دستگاه‌های یو‌پی‌اس و سیستم‌های برقی و غیره انجام دهند.

در مراکز داده حساس و مراکز داده­ای که نیازمند آپ‌تایم و دسترس‌پذیری  بسیار بالاست، سطوح بالاتری از افزونگی استفاده می‌شود. مثلا برای هر سرور  یا سوییچ، یک ماژول ثانویه جایگزین در نظر گرفته می‌شود یا امکان دسترسی از  راه دور به سرور و همچنین سوییچ یک سرور به سرور دوم راه دور فراهم  می‌گردد.

در برخی مراکز داده، انواع سیستم‌های پشتیبان‌گیری محلی و راه دور تنظیم  می‌گردد تا اطمینان حاصل شود اطلاعات و همین‌طور فرآیندها و سیستم‌ها  هیچ‌گاه از دسترس خارج نمی‌شوند. قطعات و سیستم‌های ثانویه به طور دوره‌ای  تست و بررسی می‌شوند تا در صورت بروز خرابی و مشکل؛ بتوانند عملکرد صحیح و  مورد انتظاری از خود نشان بدهند.

روش‌های جلوگیری و غلبه بر خرابی باعث مقاوم‌سازی بیشتر سیستم و افزایش fault-tolerant می‌شوند و تضمینی برای دسترس‌پذیری بالای سرویس‌ها و سیستم‌های حیاتی مرکز  داده خواهند بود. طراحی خوب و ساختارمند یک مرکزداده نیز تاثیر بسیار  زیادی در بروز خرابی یا حیات دایمی قطعات و سیستم‌ها دارد.

در طراحی‌های خوب، تمام اجزا و نیازمندی‌ها در نظر گرفته شده و راهکارهای  بازیابی بحرانی و اضطراری همزمان با مرکزدادة اولیة پیاده‌سازی می‌شوند.  معمولا مدیران مرکز داده به سه بخش اصلی برای ایجاد قابلیت اطمینان‌پذیری  تمرکز دارند:

سیستم‌ها و قطعات افزونگی

فراهم‌سازی سیستم‌ها و قطعات افزونگی برای هر جز و بخش یک مرکزداده  می‌تواند نقاط مشکوک به خرابی و قطعی را از بین ببرد. دستیابی به 100 درصد  افزونگی بسیار ایده‌آل‌گرایانه است و هزینه نسبتا بالایی دارد.

هر مرکزداده‌ای نیاز به افزونگی دارد اما با توجه به نقش و حساسیت  مرکزداده و نوع عملیات و فرآیندها باید سیستم‌ها و قطعات افزونگی انتخاب و  به کار گرفته شوند. همیشه استفاده از سطح بالایی از افزونگی به معنای  اطمینان‌پذیری بیشتر سیستم‌ها نیست، زیرا احتمال دارد موجب بروز پیچیدگی  بیشتر در کنترل و مدیریت مرکزداده و عامل بروز خطا و خرابی شود.

سیستم‌های پشتیبان‌گیری

این مورد شامل پیکربندی مناسب ژنراتورها و دستگاه‌های UPS می‌شود. یک پیکربندی صحیح کمک می‌کند در صورت بروز خرابی و مشکل برای یک  ژنراتور؛ واحد تامین انرژی بعدی به طور خودکار و بدون هیچ‌گونه قطعی یا  توقف لحظه‌ای وارد سیستم شود.

همین‌طور باید واحدهای UPS طوری در مرکزداده قرار  بگیرند و پیکربندی شوند که خرابی و از کار افتادگی یک دستگاه، خللی در کل  مرکزداده ایجاد نکند و به‌راحتی بتوان با UPS جدید جایگزین‌سازی صورت گیرد تا نسبت به تعمیر و رفع خرابی اقدام شود.

سیستم‌های تشخیص و نظارت

این سیستم‌ها تا حدود بسیار زیادی می‌توانند عوامل محیطی و فاکتورهای موثر  بر خرابی سیستم‌ها را شناسایی و جلوگیری کنند یا بهترین ابزار برای  جلوگیری از حملات سایبری به مرکز داده هستند.

این سیستم‌ها می‌توانند عواملی مانند رطوبت، دما، آب، آتش‌سوزی، جرقه‌های  برق، جریان هوا، دسترسی‌های غیرمجاز امنیتی و فیزیکی، دود و غیره را نظارت و  گزارش‌دهی کنند تا مدیران مرکزداده به موقع وارد عمل شوند. سیستم‌های  نظارت تصویری در مراکز دادة مدرن یکی از عوامل افزایش دسترس‌پذیری بالا  هستند.