«یکشبه نمیتوان ره صدساله را طی کرد» این یکی از مشهورترین ضربالمثلهای فرهنگ ایرانی است که با ظرأفت بر لزوم کوشش و تلاش مستمر برای دستیابی به موفقیت تأکید دارد. برای سالها، این مفهوم در عرصههای مختلفی از جمله بازار کسبوکار پابرجا بود و بهندرت میتوانستیم مثال نقضی برای آن ارائه کنیم. فاصله چشمگیر میان یک مجموعه باتجربه و غنی با یک کسبوکار نوپا، خلأ کوچکی نبود که یکشبه قابل پوشش باشد و فرصت رقابت با دانهدرشتهای هر عرصه، اگر نه بعید، بلکه بسیار دشوار به دست میآمد.
در سالیان اخیر اما تعداد شاهدهایی که این مثال را نقض کردند روزبهروز افزایش یافته و سبب شده تا امروزه با تردید از این تعبیر استفاده کنیم. برای نمونه میتوانیم از شرکت OpenAI یاد کنیم که با عرضه چتبات هوشمند ChatGPT در سال ۲۰۲۲، تنها طی ۲ ماه توانست به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال برسد؛ مسیری که برای کمپانی گوگل، یاهو و لینکدین طی ۱۰ سال طی شد. Runway AI، مثال بارز دیگری است که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۸ در زمینه تولید محتوای چندرسانهای با هوش مصنوعی آغاز کرد و امروزه با ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار، سودآوریاش از بسیاری از کمپانیهای باسابقه فیلم و انیمیشنسازی پیشی گرفته است. این دسته از فعالیتها، تنها به کسبوکارها و شرکتهای تجاری محدود نمیشوند. هنرمندان و توسعهدهندگان شخصی بسیاری، امروزه با استفاده از سرویسهای مبتنی بر AI، چنان ابزارها و محتواهای باکیفیتی خلق میکنند که تنه به تنه بزرگترین شرکتهای دنیا میزنند و چهبسا با استقبال بیشتری نیز از جانب کاربران مواجه میشوند.
اما در این میان، چند سؤال اساسی مطرح میشود. نقطه اشتراک تمامی این مجموعههای موفق کجاست؟ چگونه کسبوکارهای نوپایی که کمتر از یک سال از عمر فعالیت آنها میگذرد، میتوانند با پرچمدارن صنایع خود که چندین برابر آنها توان مالی، انسانی و عملیاتی دارند رقابت کنند و موفق ظاهر شوند؟ پاسخ این سؤالات در استفاده اصولی از فناوری هوش مصنوعی نهفته است. این فناوری تحولآفرین به ابزاری در دست توسعهدهندگان و مدیران خوشفکر تبدیل شده تا ره صدساله را چند شبه طی کنند و بسیاری از فرایندهای کاری زمانبر و پرهزینه خود را به هوش مصنوعی واگذار کنند.
فناوری هوش مصنوعی، مسیر طولانی و پر چالشی را طی کرده تا از دپارتمانهای عظیم غولهای تکنولوژی خارج شده و به صورت سرویسهای آماده در دسترس عموم کاربران قرار بگیرد. پیش از این، تنها برخی از شرکتهای توسعه یافته قادر بودند با بهکارگیری سختافزارهای گرانقیمت، نرمافزارهای پیشرفته و تیمی از متخصصان حوزه هوشمندسازی، از مزایای فناوری AI بهرهمند شوند؛ اما امروزه به لطف سرویسهای آماده و APIهای هوش مصنوعی، هر کسبوکاری فارغ از مقیاس خود، این امکان را دارد که تنها با چند کلیک به جدیدترین و پیشرفتهترین ابزارهای هوشمند دسترسی داشته باشد.
این روشی است که مجموعههای بیشماری آن را به کار بستهاند تا از اختراع دوباره چرخ جلوگیری کنند. برای نمونه میتوان به استارتاپ تازه تأسیس Hebbia اشاره کرد؛ تیم کوچک و موفقی که توانست تنها طی ۱۸ ماه، رشد ۱۵ برابری را تجربه کند و به یکی از برترین شرکتهای حوزه هوشمندسازی تبدیل شود. George Sivulka، فاندر Hebbia، پس از ظهور هوش مصنوعی به اهمیت این فناوری در خودکارسازی وظایف کسبوکارها پی برد و بر آن شد تا استارتاپ خود را در این زمینه تأسیس کند. او به جای توسعه مدلهای هوش مصنوعی مولد اختصاصی، از سرویسهای آماده OpenAI استفاده کرد و توانست با استفاده از APIهای موجود و شخصیسازی آنها، تنها طی چند هفته محصول نوآورانه خود را خلق کند و به بازار عرضه کند.
خوشبختانه، بهرهگیری از پتانسیل نامحدود سرویسهای آماده هوش مصنوعی، تنها در انحصار شرکتهای خارجی نمانده و طی ماههای گذشته، آمار استقبال توسعهدهندگان داخلی نیز از APIهای هوشمند با رشد چشمگیری همراه بوده. یکی از مهمترین دلایل این رشد را میتوان به روی کار آمدن API مارکتهایی مانند بازارچه ابری هوشمند پارت نسبت داد. این پلتفرم ارائهدهنده سرویسهای آماده هوش مصنوعی، حدود ۱۰۰ ابزار متنوع هوشمند را در دسترس کسبوکارهای داخلی قرار داده تا بهسادگی از سد چالشهایی از جمله تحریمهای بینالمللی، مشکل در پرداختهای ارزی، عدم پشتیبانی سرویسهای مشهور از زبان فارسی و… عبور کنند.
APIهای هوش مصنوعی فارسی، درهای خلاقیت را بر روی کسبوکارهای داخلی گشودهاند و به آنها اجازه آزمون و خطا با کمترین هزینه ممکن را میدهند. حال یک مجموعه میتواند تنها با چند کلیک، ابزارهایی مانند چتباتهای هوشمند، سرویس تبدیل متن به صوت، صوت به متن، احراز هویت و دهها سرویس دیگر را به پلتفرم خود متصل کند و با انعطافپذیری بالا، این سرویسها را شخصیسازی، اصلاح و یا حذف کنند. صرفهجویی در هزینهها، جلب رضایتمندی مشتریان و افزایش قابل توجه بهرهوری از این روش، سبب شده تا بسیاری از کارشناسان، استفاده از سرویسهای آماده هوش مصنوعی را راه میانبر کسبوکارها برای پیمودن مسیر موفقیت تلقی کنند.
با تمام این تفاسیر و شناخت عمیق قدرت هوش مصنوعی، سخت میتوان بر این عقیده استوار ماند که امکان طی کردن ره صدساله در مدتی کوتاه وجود ندارد؛ آن هم در حالی که بسیاری از کارآفرینان خلاق، این فناوری را به برگ برنده فعالیت خود تبدیل کردهاند و میتوانند تنها با چند کلیک، خود را تا به دندان به پیشرفتهترین ابزارهای هوشمند مجهز کنند. انتظار میرود با افزایش دسترسیپذیری به سرویسهای آماده هوش مصنوعی فارسی، طی سالهای آینده شاهد تأثیر مثبتی در زیستبوم اقتصادی و فناوری کشور باشیم و بسیاری از کسبوکارهای بومی از این طریق، فرصت رقابت با رقیبان بینالمللی خود را به دست بیاورند.
دیدگاه خود را بنویسید