مدیریت و کسب‌وکار

در این صفحه می‌خواهیم درباره هر چیزی در حوزه مدیریت و کسب‌وکار صحبت کنیم؛ از سرگذشت شرکت‌های معروف دنیا تا داستان‌های موفقیت و شکست افراد بزرگ، درس‌های مدیریتی، اصول راه‌اندازی کسب‌وکارها و جدیدترین مطالعات صورت گرفته در زمینه‌های تجاری

سرگذشت شرکت وی‌ام‌ویر: چگونه رفاقت ۵ نفره به غول مجازی‌سازی دنیای پردازش تبدیل شد

سرگذشت شرکت وی‌ام‌ویر: چگونه رفاقت ۵ نفره به غول مجازی‌سازی دنیای پردازش تبدیل شد

تقریبا هر کسی با فناوری مجازی‌سازی آشنا باشد و نام آن به گوش‌اش بخورد؛ سریعا VMWare در ذهن‌اش تداعی می‌شود. وی‌ام‌ویر پیش‌گام مجازی‌سازی در دنیای مدرن نرم‌افزارها است. سال‌ها است که وی‌ام‌ویر دارد به مجازی‌سازی خدمت می‌کند و یکی از بازیگران اصلی این فناوری در دنیا است. حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید وی‌ام‌ویر در فهرست صد شرکت برتر فورچون نیست ولی به همه این شرکت‌ها خدمات مجازی‌سازی ارائه می‌دهد. امروز، بخش عمده‌ای از سهام شرکت وی‌ام‌ویر در اختیار شرکت «دل» است و مایکل دل مشهور، رئیس هیئت‌مدیره‌ آن است. وی‌ام‌ویر نزدیک به ۲۵ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و درآمد آن در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۹ میلیارد دلار برآورد شده است.
ترفندهای افزایش کارایی و تاثیرگذاری در جلسات آنلاین

ترفندهای افزایش کارایی و تاثیرگذاری در جلسات آنلاین

این روزها و با پاندمی ویروس کرونا، غالب جلسات کاری به صورت راه دور و آنلاین برگزار می‌شوند. شاید شما برای اولین بار باشد فضای چنین جلساتی را تجربه می‌کنید یا وارد یک ویدئوکنفرانس می‌شوید. جلسات کاری راه دور مشخصات و الزامات خاص خود را تحمیل کرده و با جلسات کاری حضوری تفاوت‌هایی دارند.
داستان شرکت وسترن دیجیتال: سلطان حافظه و داده

داستان شرکت وسترن دیجیتال: سلطان حافظه و داده

همه ما برند وسترن دیجیتال را با هارددیسک‌های قدیمی چند گیگابایتی می‌شناسیم و شاید با ماژول‌های حافظه رم. اما این شرکت قدیمی دنیای سخت‌افزار و داده، در حوزه‌های دیگری مانند تجهیزات ذخیره‌سازی شبکه و مراکزداده و سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری نیز فعالیت می‌کند. آیا آقای WD از همان ابتدا در کار تولید هارددیسک و رم و سیستم‌های ذخیره‌سازی بوده است؟ از کجا و کدام نقطه شروع کرده و چگونه در طی مدتی بیش از نیم قرن توانسته در صنعت کامپیوتر و الکترونیک بی‌رقیب بماند و با تغییر چندین باره فناوری، کسب‌وکارش هرگز دستخوش تغییر نشود و هر بار هم‌سو با موج جدید انقلاب دیجیتالی و فناوری، تغییر مسیر دهد؟ حتما داستان این برند شنیدنی و پر از نکته‌های ظریف کسب‌وکاری است. در ضمن، یک نوستالژی و خاطره‌بازی هم برای قدیمی‌های صنعت کامپیوتر و سخت‌افزار خواهد بود.
نگاهی به مشکلات و چالش‌های فریلنسرها در ایران

نگاهی به مشکلات و چالش‌های فریلنسرها در ایران

در ایران هم مانند سایر کشورها، فریلنسری در حال اوج‌گیری و رشد سریع است. کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری به خاطر کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در فضای فیزیکی و امکانات، ندادن بیمه و سوابق و استفاده فصلی از نیروهایی که نیاز دارند؛ با روی گشاده از فریلنسرها استقابل می‌کنند و هر سال شاهد گسترش جامعه آزادکارها هستیم. در حالی‌که چشم‌انداز فریلنسری در جهان و ایران بسیار روشن و آینده‌دار است؛ اما مشکلات فریلنسرها در ایران با سایر کشورها و کل جهان تفاوت‌هایی دارند و البته در برخی چالش‌ها مشترک هستند.
داستان شرکت فوجیتسو: تغییر مسیرهای بزرگ برای بقا و رقابت در بازار

داستان شرکت فوجیتسو: تغییر مسیرهای بزرگ برای بقا و رقابت در بازار

فوجیتسو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری و یکی از معدود شرکت‌های موفق این حوزه از آسیای شرقی است. در سال ۲۰۱۸، فوجیتسو چهارمین شرکت بزرگ آی‌تی در جهان شناخته شده است. یعنی این شرکت پشت سر شرکت‌های غول آی‌بی‌ام، Accenture و آمازون با سرویس AWS قرار می‌گیرد. این شرکت قدیمی دنیای فناوری مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده تا به نقطه کنونی رسیده است. فوجیتسو به تغییر مسیر کاملا عادت دارد و بارها در تاریخ خود دست به چنین کاری زده است تا اکنون در جایی ایستاده است که ۱۴۰ هزار کارمند دارد و در بیش از ۱۰۰ کشور نمایندگی و دفتر خدمات دایر کرده است. محصولات و خدماتی هم که این شرکت عرضه کرده بسیار متنوع و گسترده هستند؛ به‌طوری که فوجیتسو را می‌توان یک تولیدکننده پی‌سی و قطعات جانبی کامپیوتر، سازنده بزرگ‌ترین مین‌فرین‌ها و ابررایانه‌ها، فروشنده لپ‌تاپ، سازنده سرور و حتی سرویس‌دهنده اینترنت دانست که حاصل همان تغییر مسیرهای متعدد در طول سالیان دراز است.
چگونه فضای کسب‌وکارها با نسل جدید فریلنسرها متحول می‌شود؟

چگونه فضای کسب‌وکارها با نسل جدید فریلنسرها متحول می‌شود؟

چندان سخت نیست که بازار کار آینده را متعلق به فریلنسرها یا آزادکارها بدانیم. دورکاری یا انجام دادن کارها از راه دور و بیرون از شرکت به یک چشم‌انداز بزرگ و اصلی مشاغل تبدیل شده است. بسیاری از کسب‌وکارها طرح‌هایی برای آینده دارند تا از فریلنسرها بیشتر کمک بگیرند. هر روز فرصت‌های کاری و رشد جدید برای فریلنسرها فراهم می‌شود و آینده از آن مشاغل مستقل و چابک است.
چگونه رهبر کسب‌وکار بهتری شویم!

چگونه رهبر کسب‌وکار بهتری شویم!

در شركت‌های بزرگ، تبدیل شدن به یك رهبر، كاری سخت و طاقت‌فرسا است كه  فداكاری و پشتكار می‌خواهد. بسیاری از مهارت‌های لازم برای رهبری اكتسابی و  یادگرفتنی هستند؛ و اگر علاقه و تمایل داشته باشید و تلاش بیشتری كنید  می‌توانید موفق شوید. ما با مدیران، كارشناسان، نویسندگان و بزرگان صنعت IT  صحبت كردیم و به جای شما دنبال مهارت‌هایی بودیم كه یك مدیر را به یك رهبر  جهانی تبدیل می‌كند. در اینجا 11 مهارت لازم برای تبدیل شدن به یك مدیر، و  فراتر از آن یك رهبر بانفوذ شركت‌ IT، را مرور می‌كنیم.
سفری شگفت‌انگیز: نگاهی به تاریخچه شركت سیتریكس

سفری شگفت‌انگیز: نگاهی به تاریخچه شركت سیتریكس

وقتی از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی سازمانی نام برده می‌شود، بی‌اختیار  دو برند در ذهن حك می‌شوند؛ VMware و Citrix. نام‌هایی كه سند شش دانگ  راه‌كارهای نرم‌افزاری سازمانی در دنیای سخت و خشن سخت‌افزاری شبكه را به  نام خود زده‌اند. اما این شركت‌ها از روز اول موفق نبوده‌اند و در مسیر  درست گام برنداشتند. فراز و فرودهای زیادی را به چشم دیده و از موانع و  گردنه‌های سخت فناوری و بازار عبور كرده¬اند. در سال‌های اول تأسیس این  شركت¬ها، توفیق چندانی حاصل نشد و حتی چندین بار به مرز تعطیلی و ورشكستگی  كشیده شدند و شاید اگر كمك شركت‌های غول آن‌ موقع بازار نبود؛ اكنون وجود  نداشتند. آشنایی با تاریخچه شركت سیتریكس و نحوه حیاتش و چرخش‌های  موفقیت‌آمیزش در بازار و فناوری، درس‌های آموختنی زیادی دارد.
هفت گام برای ساختن کسب‌وکاری درست

هفت گام برای ساختن کسب‌وکاری درست

بسیاری از کارآفرینان فنی تمرکز و مطالعه زیادی روی ساختن یک محصول نوآورانه دارند اما نکته‌های ظریفی را فراموش می‌کنند که منجر به ایجاد یک کسب‌وکار موفق می‌شود. یک کسب‌وکار به همان اندازه که به یک مدل تجاری صحیح و موفق وابسته است، به قیمت مناسب، کانال پیام‌رسانی و سیستم ساده تحویل کالا برای جلب‌نظر مشتری نیاز دارد. همه می‌دانیم تعریف یک مدل کسب‌وکار صحیح به پشتکار زیادی در طراحی محصول نیاز دارد اما فقط این نیست و رویکردها و مهارت‌های مورد نیاز آن کسب‌وکار بسیار متفاوت هستند و نمی‌توان تعریف مشخصی برایشان ارائه داد.

به همین خاطر غالب سرمایه‌گذاران تاکید می‌کنند دو موسس برای یک شرکت بهتر از یکی است چون یک نفر می‌تواند روی راهکارهای فنی تمرکز کند و دیگری روی تعریف مدل تجاری و ساخت کسب‌وکار انرژی بگذارد.

از سویی دیگر، مدیریت دوگانه در یک استارت‌آپ یا شرکت تازه‌تاسیس ممکن است به ناامیدی و سرخوردگی بینجامد. پس چه‌کار باید کرد؟ تصمیم‌گیرنده نهایی خودتان هستید و ما می‌توانیم فقط هفت گام اساسی برای ساختن یک کسب‌وکار واقعی و صحیح را به شما پیشنهاد ‌کنیم.
سه حقيقت تکان‌دهنده درباره دروغ‌گویی در محل كار

سه حقيقت تکان‌دهنده درباره دروغ‌گویی در محل كار

مارك تواین معروف می‌گوید: «تا زمانی که حقیقت را بگویید نیازی به، به  خاطر سپردن هیچ چیزی ندارید.» این سخن مارك تواین را این‌طور می‌توان تفسیر  كرد، اگر دروغ‌گو نباشیم نیازی هم به ذهنی بسیار هوشیار و فعال (ذهنی كه  مدام همه‌چیز را به خاطر بسپارد و بتواند یادآوری كند) به ویژه در محل‌های  كار نداریم.  همه‌گیر شدن دروغ فقط به شخصیت‌های برجسته‌ای مانند بیل كلینتون و رسوایی  مشهورش، لانس آرمسترانگ و تکذیب دوپینگش، برنی مادوف و اختلاس مالی او  محدود نمی‌شود. دروغ‌گویی در محل كار، یك معضل بسیار متداول است و در دفاتر  كار سراسر جهان اتفاق می‌افتد. یک جریان پنهانی همیشگی از دروغ که به  «دروغ‌های سفید» مشهور است وجود دارد که قوانین را فریب داده و تغییر  می‌دهد. با دانستن این موضوع بهتر است كه سه حقیقت ساده را در مورد  دروغ‌گویی بیان، و کمی بیشتر و جدی‌تر درباره آن فكر كنیم.