مدیریت و کسب‌وکار

در این صفحه می‌خواهیم درباره هر چیزی در حوزه مدیریت و کسب‌وکار صحبت کنیم؛ از سرگذشت شرکت‌های معروف دنیا تا داستان‌های موفقیت و شکست افراد بزرگ، درس‌های مدیریتی، اصول راه‌اندازی کسب‌وکارها و جدیدترین مطالعات صورت گرفته در زمینه‌های تجاری

۸ ترفند برای جلوگیری از فرسودگی شغلی در سال ۲۰۲۵

۸ ترفند برای جلوگیری از فرسودگی شغلی در سال ۲۰۲۵

فرسودگی شغلی که اغلب از آن به عنوان «اپیدمی خاموش» یاد می‌شود، هم به افراد آسیب می‌زند و هم به کسب‌وکارها. در سال ۲۰۲۲، میزان فرسودگی شغلی در سطح جهانی افزایش یافت و ۴۳ درصد از کارمندان آن را تجربه کردند. این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۶۲ درصد رسید، که نشان‌دهنده بحرانی‌تر شدن وضعیت بود. هنوز آمار دقیقی از روند این مشکل در سال ۲۰۲۴ نداریم، اما سازمان جهانی بهداشت (WHO) رسماً فرسودگی شغلی را به‌عنوان یک بیماری طبقه‌بندی کرده و آن را «سندرومی ناشی از استرس مزمن در محیط کار که به درستی مدیریت نشده است» تعریف کرده است.
۱۰ مهارت مدیریت و رهبری کسب‌وکارها که حتما در سال ۲۰۲۵ نیاز دارید

۱۰ مهارت مدیریت و رهبری کسب‌وکارها که حتما در سال ۲۰۲۵ نیاز دارید

وارد سال ۲۰۲۵ شده‌ایم و در برابر چالش‌ها و فرصت‌های فراوانی قرار داریم. دنیای کار به‌طور مداوم در حال تغییر است و گاهی اوقات این تغییرات کاملاً غیرقابل پیش‌بینی هستند. تیم‌های کاری ترکیبی (دورکاری و حضوری) به یک استاندارد در شرکت‌ها تبدیل شده‌اند، هوش مصنوعی به یک دستیار ضروری بدل شده و مرز بین کار و زندگی بیش از هر زمان دیگری کم‌رنگ شده است. در این شرایط، دو راه پیش روی ماست: یا تسلیم تغییرات شویم و در میان چالش‌های متعدد غرق شویم، یا آن‌ها را تحت کنترل بگیریم و به نفع خود هدایت کنیم. دقیقاً همان کاری که رهبران موفق کسب‌وکار انجام می‌دهند.فرقی ندارد که یک مدیر باتجربه باشید، یک رهبر سازمانی در مقیاس بزرگ، یک کارآفرین نوپا با رؤیاهای بزرگ، یا بنیان‌گذار یک استارتاپ فناوری؛ مهم این است که بدانید در سال جدید چگونه می‌توان به یک رهبر کسب‌وکار خلاق، تأثیرگذار و با اعتمادبه‌نفس بالا تبدیل شد.این مقاله، راهنمای عملی شماست! در ادامه به ۱۰ مهارت و روند کلیدی رهبری اشاره خواهیم کرد که با تقویت آن‌ها، می‌توانید سال ۲۰۲۵ را به سالی برای تحقق اهداف بزرگ کسب‌وکارتان تبدیل کنید.
چگونه بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی جهان را بسازیم (بخش اول)

چگونه بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی جهان را بسازیم (بخش اول)

امروز قصد داریم درباره­ی بزرگ‌ترین برند تولیدکننده­‌ی مواد غذایی جهان صحبت کنیم؛ شرکتی که در ۱۸۹ کشور جهان فعالیت دارد، با ۴۴۷ کارخانه و جایگاه‌ی ثابت در فهرست برترین برندهای جهان. تاریخچه­ی تاسیس نستله (Nestlé) به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد. بسیاری از ما نستله را با محصول محبوب «نسکافه» می‌شناسیم ولی این شرکت سبد غذایی بسیار بزرگ و متنوعی تولید می‌کند؛ از انواع غذای کودک و مکمل‌های دارویی گرفته تا آب معدنی، صبحانه‌های بسته‌بندی شده، قهوه و چای، شیرینی، لبنیات، بستنی، غذای منجمد، غذای حیوانات خانگی و دیگر انواع محصولات غذایی بسته‌بندی و آماده­ی مصرف و مواد اولیه­ی آشپزی. این برند سوئیسی، تا دلتان بخواهد برندهای زیرمجموعه دارد که هریک نیز برای خودشان یک غول در صنعت غذایی هستند. نسپرسو، نسکافه، کیت‌کت، سرلاک، اسمارتیز و نسکوئیک تنها چند برند مشهور نستله هستند که برآورد می‌شود سالیانه، نزدیک به یک میلیارد دلار، درآمدزایی داشته باشند. اما چگونه نستله به این موفقی‌ت­ها رسید و در هر دو جنگ جهانی قرن بیستم، نه تنها ورشکسته و ضعیف نشده، بلکه بزرگ‌ترین رشدهای تاریخ خود را تجربه کرد؟
۸ رفتار به ظاهر ساده که می‌توانند باعث از دست رفتن فوری احترام شما نزد دیگران شوند

۸ رفتار به ظاهر ساده که می‌توانند باعث از دست رفتن فوری احترام شما نزد دیگران شوند

هنگامی که به دیگران را نگاه می‌کنید؛ به طور ناخودآگاه در حال تماشای یک مستند شناختی درباره­ی آن‌ها هستید. این موضوع درباره­ی شما نیز صادق است؛ رفتارهای پیش‌پا افتاده و بسیار ساده‌ای که شاید هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اید و عادت‌وار رخ می‌دهند؛ عمیقا بر درک دیگران از شما تاثیرگذار هستند.شما همه­ی تلاش خود را به کار می‌گیرید تا فردی مثبت و رو به جلو جلوه کنید ولی باز هم ممکن است دیگران تصویری منفی و کاملا اشتباه از شما داشته باشند؛ زیرا با برخی رفتارهای خود خیلی سطحی مواجه شده و از ارسال سیگنال‌های منفی به دیگران بی­خبر هستید.این مقاله، می‌خواهد ۸ رفتار ساده را مورد بررسی قرار می­دهد که ممکن است تاثیرات عمیقی بر شما و دیگران بگذارد؛ از جمله این­که در چند ثانیه، تمام احترام خود را نزد دیگران از دست بدهید.
۱۲ ترفند برای تصمیم‌گیری بهتر

۱۲ ترفند برای تصمیم‌گیری بهتر

احتمالا در بیشتر کارهایی که در محل کارتان یا برای کسب‌وکارتان انجام می‌دهید؛ مجبور به تصمیم‌گیری می‌شوید. با گذشت زمان، نیاز پیدا می‌کنید مهارت‌هایی برای تصمیم‌گیری بهتر و براساس تجربیات گذشته و دانش جدید خود، کسب کنید. برخی افراد به صورت طبیعی و ناخودآگاه، مهارت‌هایی در خود نهادینه می‌کنند که منجر به تصمیم‌گیری بهتر می‌شود اما بهتر است خودتان سراغ یادگیری فرآیندهای تصمیم‌گیری درست بروید تا هم در حوزه­ی توسعه فردی و هم در کار و زندگی، مرتبا تصمیم‌های موفق‌تری اتخاد کنید.
۱۵ روش برای ایجاد تعادل میان افزایش دستمزدها و رضایت کارمندان

۱۵ روش برای ایجاد تعادل میان افزایش دستمزدها و رضایت کارمندان

در سال‌های اخیر، تورم به یک چالش مهم برای مشاغل تبدیل شده است. کارکنان دوست دارند به اندازه‌­ی تورم و حتی بیشتر، حقوق‌شان افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، تمایل دارند کمترین افزایش حقوق را داشته باشند تا هزینه‌های کلی شرکت را کنترل کنند. بنابراین، ایجاد یک تعادل میان افزایش دستمزدها و رضایت کارمندان، یک استراتژی مهم و موثر برای مدیران و رهبران کسب و کارهاست.در حالی که تعیین چگونگی برقراری تعادل میان نیازهای شرکت و نیازهای نیروی انسانی می‌تواند دشوار و پیچیده باشد؛ روش‌هایی وجود دارد که مدیران با آن‌ها از این چالش عبور کنند. در ادامه، ۱۶ عضو شورای تحریریه سایت فوربس، هر کدام یک استراتژی تعادل‌سازی حقوق‌ها و هزینه‌ها ارائه کردند که می‌تواند مورد استفاده رهبران شرکت‌های تجاری برای مدیریت تورم دستمزدها و حفظ نیروهای با انگیزه و متعهد باشد.
مردم برای درمان از ChatGPT استفاده می‌کنند؛ نظر روان‌شناسان درباره چت جی‌پی‌تی به عنوان درمان‌گر یا تراپیست چیست؟

مردم برای درمان از ChatGPT استفاده می‌کنند؛ نظر روان‌شناسان درباره چت جی‌پی‌تی به عنوان درمان‌گر یا تراپیست چیست؟

در سال­های اخیر، استفاده از چت­بات­های هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای کاربردهای مختلفی مثل حل مسايل ریاضی، ترجمه­ی متون، تولید محتوا، و حتی تهیه فهرستی از غذاها یا دستور آشپزی افزایش یافته است. اما برخی افراد از این چت‌بات‌ها به عنوان درمان‌گر یا تراپیست استفاده می‌کنند و نتایج خود را در شبکه‌های اجتماعی با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند. این افراد به جای مراجعه به روان پزشک، پرسش‌ها و مشکلات سلامت روان خود را با چت جی‌پی‌تی در میان می‌گذارند و جلسات روان درمانی رایگان یا مشاوره‌های درمانی راحت ِ بدون اتلاف وقت و هزینه، دریافت می‌کنند.
هوش مصنوعی کدام مشاغل را در یک دهه آینده از بین خواهد برد؟

هوش مصنوعی کدام مشاغل را در یک دهه آینده از بین خواهد برد؟

هوش مصنوعی دیگر یک فناوری معمولی نیست؛ بلکه با سرعتی چشمگیر در حال دگرگون کردن صنایع مختلف و بازار کار است. این انقلاب فناورانه فرصت‌های بی ­شماری را به وجود می‌آورد، اما تهدیدی جدی برای مشاغل خاص نیز به حساب می‌آید.
تاریخچه و سرگذشت شرکت ویزا

تاریخچه و سرگذشت شرکت ویزا

ویزا بدون شک یکی از شناخته شده‌ترین لوگو‌ها و برند‌های‌ جهان است. واقعیت جالب در مورد نام برند این است که آن‌ها این نام را انتخاب کردند زیرا به اندازه­ی کافی ساده است و در هر زبانی به­صورت یکسان صدا می‌شود.ویزا امکان انتقال الکترونیکی وجه در سراسر جهان را فراهم می‌کند و بیش از 1700‌ تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند. ویزا دومین سازمان پرداخت بزرگ جهان، پس از China Union Pay است که محلی است و باعث شده ویزا بیشترین دسترسی جهانی را داشته باشد. برخلاف رقبای امریکن اکسپرس و دیسکاور، ویزا کارت صادر نمی‌کند، اعتبار را افزایش می‌‌دهد، یا نرخ یا کارمزدی را برای مصرف‌کنندگان تعیین نمی‌کند و این مسئله آن را از سایر تسهیل‌کننده‌‌های پرداخت جدا می‌‌کند. با وجود آشنایی ما با این برند، احتمالا در مورد تاریخچه­ی آن اطلاعات زیادی نداریم. در ادامه بیشتر راجع به تاریخچه ویزا و داستان جالب پشت آن صحبت می‌کنیم.
۱۰ روشی که نشان می‌‌دهد شما هوشمند هستید؛ بدون اینکه کلمه‌ای بگویید!

۱۰ روشی که نشان می‌‌دهد شما هوشمند هستید؛ بدون اینکه کلمه‌ای بگویید!

در میان ما، باهوش‌ترین افراد اغلب کسانی هستند که کم حرف می‌زنند. با این حال، درایت آن‌ها همچنان می‌‌تواند خیره‌کننده باشد؛ اما چگونه؟ اغلب این افراد ویژگی‌ها و رفتار‌هایی دارند که نشان می‌‌دهد چقدر باهوش هستند؛ بدون اینکه نیازی به گفتن کلمه‌ای داشته باشند. برای اینکه ثابت کنید چقدر باهوش هستید؛ نیازی نیست آن را فریاد بزنید؛ فقط کار‌های زیر را انجام دهید: