آمازون اولین دسته از ماهواره‌های پروژه اینترنت ماهواره‌ای خود موسوم به Kuiper را از فلوریدا به فضا پرتاب کرد. به دنبال پرتاب ماهواره‌های اینترنتی، این شرکت حالا به طور رسمی وارد رقابت با Starlink، پروژه اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک، می‌شود.

این پرتاب تعداد ۲۷ ماهواره را شامل می‌شد و نقطه آغازین استقرار شبکه‌ای متشکل از ۳۲۳۶ ماهواره در مدار پایینی زمین (LEO) است که قرار است پوشش سراسری را برای Kuiper ممکن سازد. این پروژه که حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه آن شده است را آمازون از سال ۲۰۱۹ برای ارائه اینترنت پرسرعت به سراسر جهان آغاز کرد.

این ماهواره‌ها توسط موشک Atlas V، متعلق به شرکت مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین به نام United Launch Alliance (ULA)، از پایگاه فضایی نیروی فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شدند. پرتاب اولیه که قرار بود در تاریخ ۹ آوریل انجام شود، به دلیل شرایط بد جوی به تعویق افتاد. 

پروژه Kuiperیکی از بزرگ‌ترین و پرریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌های آمازون به شمار می‌رود و این شرکت را در رقابت مستقیم با اسپیس‌ایکس و پروژه استارلینک آن و همچنین اپراتورهای مخابراتی جهانی مانند AT&T و T-Mobile قرار می‌دهد. آمازون این سرویس را به‌ویژه برای مناطق محروم و دورافتاده که دسترسی به اینترنت در آن‌ها محدود یا غیرممکن است، مفید می‌داند.

با وجود تاخیر بیش از یک‌ساله در پرتاب نخستین ماهواره‌های عملیاتی، آمازون همچنان باید تا اواسط سال ۲۰۲۶ نیمی از صورت فلکی خود، معادل ۱۶۱۸ ماهواره، را بر اساس الزامات کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) به مدار بفرستد؛ موضوعی که به باور تحلیل‌گران ممکن است شرکت را مجبور به درخواست تمدید مهلت کند.

آمازون انتظار دارد که چند ساعت یا چند روز پس از پرتاب، ارتباط اولیه با تمامی ماهواره‌ها را از مرکز عملیات فضایی خود در ردموند، واشنگتن برقرار کند. شرکت می‌گوید در صورت موفقیت‌آمیز بودن این روند، انتظار دارد ارائه خدمات به مشتریان را تا پایان سال جاری آغاز کند. طبق گفته مدیرعامل ULA، این شرکت ممکن است تا پنج ماموریت دیگر برای Kuiper در سال جاری انجام دهد.


منبع: reuters