طراحی، ساخت، عملیات و مالکیت مراکزداده در حال ورود به عصر جدیدی است.  اگر مراکزداده موجود نتوانند به سرعت، خود را با تغییرات انطباق دهند، از  بین خواهند رفت. در این عصر جدید، چالش‌های زیادی مانند نیاز به مراکزداده  بیشتر یا کمتر، برون‌سپاری بیشتر یا کمتر، گسترش کلاود عمومی یا کلاود  خصوصی، ساخت مراکزداده بزرگ‌تر یا کوچک‌تر و غیره، مطرح هستند و صاحبان و  مدیران مراکزداده باید بتوانند برای هریک تصمیم‌گیری کرده و براساس یک نقشه  راه به سوی آینده حرکت کنند. هر روز، چالش جدیدتری سر برآورده و مراکزداده  باید آمادگی مواجهه با آن را داشته باشند. 

                                

۱- تبدیل شدن به نرم‌افزارمحور

اگر جزو طرفداران برندهای بزرگ و مطرحی مانند سیسکو، اچ‌پی، امرسون، APC و غیره هستید و فقط از محصولات و فناوری‌های این شرکت‌ها استفاده می‌کنید، باید این رویه خود را تغییر داده و کنار بگذارید.

در عصر جدید مراکزداده، نه برندها و فناوری‌ها بلکه نرم‌افزارها حرف اول و  آخر را می‌زنند و مرکز داده شما باید بتواند در زیر لایه برنامه‌های  کاربردی خود از هر نوع سخت‌افزار، راه‌کار و فناوريی استفاده کند.

ساختن یک مرکزداده در اطراف یک فناوری را متوقف و سعی کنید مرکزداده خود  را در اطراف یک نرم‌افزار یا برنامه‌کاربردی و یک سرویس مشتریان بنا کنید.

اولویت اول خود در سال ۲۰۱۷ را روی ارتباط نرم‌افزاری میان ۷ لایه اکوسیستم برنامه‌های کاربردی (AE) بگذارید. برنامه‌های ساخت و توسعه، برون‌سپاری، عملیاتی و هر چیز دیگری را براساس نرم‌افزار انجام دهید.

اگر بتوانید یک AE امن، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد،  کارا و قوی بسازید، قادر خواهید بود به سوی نسل بعدی مراکزداده حرکت کرده و  بر چالش‌ها غلبه کنید و در آستانه موفقیت قرار بگیرید. در عصر جدید  مراکزداده، نرم‌افزارها پادشاه هستند و باید بتوانند به تمامی لایه‌های  مرکزداده نفوذ كرده و ارتباط داشته باشند و حتا سخت‌افزار را نیز کنترل و  مدیریت کنند.

اگر، معماری و طراحی مراکزداده شما براساس محوریت نرم‌افزار باشد،  میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی اقتصادی خواهید داشت وگرنه در سال‌های آینده  به‌ناچار باید برای هر لایه میلیون‌ها دلار هزینه کنید.

۲- آموزش جدی نیروی انسانی

اگر تا کنون به فکر افزایش مهارت‌های فنی کارمندان مرکزداده نبودید یا در  به‌روزرسانی اطلاعات، آگاهی‌ها و توانمندسازی‌شان کوتاهی کردید؛ به طور حتم  در آینده نمی‌توانید در بازار رقابتی باقی بمانید. در عصر جدید مراکزداده،  مهارت‌های نیروی انسانی می‌تواند یک برگ برنده یا بازنده برای شما باشد.

به‌زودی، به مهارت‌ها و توانایی‌های فنی نیاز دارید که اگر نتوانید در  درون مجموعه خود جست‌وجو کنید، به‌ناچار باید برون‌سپاری کنید و البته  هزینه‌های زیادی برایش بپردازید. مدیران مراکزداده باید بتوانند نیروهای  انسانی تربیت و آماده کنند که هر نوع زیرساختی را بدون اشتباه و خطا  راه‌اندازی و نگه‌داری کنند، بهترین محصولات و راه‌کارها برای اکوسیستم  نرم‌افزاری را انتخاب و استقرار دهند، درک و قدرت برقراری ارتباط موثر و  کارامد با دیگر اعضای یک لایه و حتا لایه‌ها و بخش‌های دیگر داشته باشند و  به طور قابل توجهی خطاهای انسانی را کاهش دهند.

بهینه‌سازی خروجی یک مرکزداده وابسته به این است که کارمندان، هریک  توانسته باشند نقش و وظایف دقیق خود را آموزش ببینند و برای این نقش پرورش  یافته و مهارت‌های لازم را دارا باشند.

اگر نیروی انسانی تصور کند یک مرکزداده به طور ساده از چندین بخش زیرساخت،  چیلرها، ژنراتورها، کابل‌ها و روترهای مرکزی تشکیل شده است، شما به عنوان  مدیر مرکزداده، روی کوهی از مشکلات قرار دارید. در مراکزداده مدرن، نیروی  انسانی باید بتواند تعامل و همکاری بسیار بالایی داشته باشد و یک نظم و  انضباط سراسری حاکم شود تا بتوان با سرعت بالاتر و خطای کمتر، کارها را پیش  برد.

این امر تحقق پیدا نمی‌کند مگر با آموزش جدید و دوره‌ای بی‌وقفه به  کارمندان و نیروهای فنی. واضح است که برای این آموزش‌ها باید هزینه کرد ولی  بدون نیروی انسانی تحصیل‌کرده و آموزش دیده نمی‌توان به سوی نسل بعدی  مراکزداده حرکت کرد.

۳- ساخت مرکزداده ویژه خودتان

در عصر جدید، به مراکزداده اختصاصی و سفارشی شده، بیشتر از مراکزداده  عمومی نیاز داریم. اگر شما در یک صنعت خاص، مثلا بهداشت و درمان فعالیت  می‌کنید، باید مرکزداده اختصاصی خودتان را بسازید و با مرکزداده یک شرکت  صنعتی یا فرودگاهی، متفاوت باشد.

در تمام بخش‌های این مرکزداده از طراحی و ساخت بگیرید تا ذخیره‌سازی و  پردازش اطلاعات یا حفاظت فیزیکی و تامین انرژی، متفاوت از دیگر صنایع و  بخش‌های خدمات عمومی یا نظامی ظاهر شوید. مرکزداده کسب‌وکار شما نه تنها  باید مطابق نیازها و ضرورت‌های فعالیت شما باشد، بلکه باید براساس  چشم‌انداز توسعه و آینده‌نگری کسب‌وکار شما باشد وگرنه منجر به شکست  می‌شود.

بررسی کنید مشتریان یا مردم از شما چه انتظاری دارند و چه سرویسی درخواست  می‌کنند. در یک صنعت، ممکن است ذخیره‌سازی اطلاعات اولویت باشد و در صنعت  دیگر پردازش اطلاعات یا دسترسی به اطلاعات ارجحیت پیدا کند.

در یک بخش خدمات عمومی، دسترس‌پذیری و رساندن دان‌تایم به نزدیک صفر اهمیت  دارد و در یک خدمات عمومی دیگر، امنیت اطلاعات بر هر چیزی مقدم است. ساختن  یک مرکزداده مختص خودتان، باعث می‌شود مشتریان و کاربران شما را دوست  داشته باشند و به خاطر ارزش‌افزوده‌های ایجاد شده برایشان، خدمات جدیدی  درخواست کنند و اصرار بر باقی ماندن و استفاده از سرویس‌های شما داشته  باشند.  

۴- حرکت به سوی کلاود

به جای اینکه 2N+1 از تاسیسات ایجاد کنید و پس از  آن به فکر چگونگی استفاده از آن‌ها باشید که بهترین کارایی و کارامدی را به  دست دهند، می‌توانید تاسیسات خود را روی فناوری‌ها و پلتفرم‌های کلاود  دایر کنید که انعطاف‌پذیری و ظرفیت‌پذیری بیشتری برایتان ایجاد خواهند کرد.

شما می‌توانید روی کلاود به تعداد N واحد DCN داشته باشید که با هم سازگار و کاملا هماهنگ هستند و از یک زیرساخت بسیار  قوی بهره می‌برند تا راحت‌تر مدیریت و کنترل شوند. معماری مراکزداده متمرکز  که همه امکانات و تاسیسات در یک نقطه واحد و متمرکز، تجمیع شوند؛ مشکلات  عدیده‌ای فراهم می‌کند و قابلیت تحمل‌پذیری خطای مرکزداده را کاهش می‌دهد.

یک اشکال در یک نقطه می‌تواند به شکست کل مرکزداده بینجامد. در عوض، شما می‌توانید 2N سایت موازی یا یک N سایت و یک N+1 سایت برای تمامی نیازمندی‌ها و سرویس‌های خود داشته باشید، در حالی که  همیشه در دسترس هستند و با خرابی یک سایت، به سرعت سایت پشتیبان وارد مدار  می‌شود.

همچنین، حرکت به سوی پلتفرم‌های کلاود، شما را از بسیاری مشغله‌های کوچک و  جزیی ذهنی رها خواهد ساخت. می‌توانید روی امنیت و توسعه زیرساخت‌ها و  ظرفیت‌هاي مراکز داده و سرویس‌های خود بیشتر تمرکز کنید و به‌جای اینکه  درگیر مشکلات و محدودیت‌های سخت‌افزاری باشید؛ به فکر توسعه کسب‌وکارتان  باشید.

۵- مستندسازی موثر

شما وقتی یک دوچرخه، اسمارت‌فون و هر چیزی دیگر می‌خرید، همراه آن یک  دفترچه راهنما وجود دارد که نحوه اجرا و نگه‌داری آن دستگاه را آموزش  می‌دهد و از بسیاری خرابی‌ها و اشتباه‌ها جلوگیری می‌کند.

در عصر جدیدی که در حال ورود به آن هستیم، چگونه یک اپراتور مرکزداده  می‌تواند بدون در دست داشتن یک دفترچه راهنمای کامل درباره هر چیزی از  مرکزداده، آن را نگه‌داری یا تعمیر کند؟ اگر شما در حال حاضر ده سایت  دارید، باید ۱۱ دفترچه راهنمای کامل داشته باشید.

در این دفترچه راهنماها باید به طور جزیی انواع بخش‌ها و دستگاه‌ها، مکان  یوپی‌اس‌ها، مسیرهای خروجی، سیستم‌های برق اضطراری، نحوه قطع برق کل سایت،  نکات مهم نگه‌داری دستگاه‌ها و هر اطلاعات دیگر مفیدی گنجانده و مستندسازی  شده باشد. شما برای هر سایت نیاز به یک دفترچه راهنما دارید و البته یک  دفترچه راهنمای کلی و جامع درباره توپولوژی کل مرکزداده و نحوه ارتباط  سایت‌های مختلف با یکدیگر نیاز است.

در دفترچه راهنمای کلی (DCC) اطلاعاتی مانند تاخیرها، مصرف انرژی، آب‌وهوا، SLA، OLAS،  نرم‌افزارها، محاسبه‌های مدیریتی، ارتباط گره‌ها و سیستم تجمیع، شرایط  بازیابی بحرانی و غیره آورده شده است. نکات مربوط به بهره‌وری مرکزداده  باید در دفترچه DCC گنجانده شده باشد. این دفترچه نباید بیش از اندازه قطور و ضخیم و يا اینکه فقط چند برگ سادة راهنمای کلی باشد.

هرچه بیشتر روی مستندسازی اطلاعات ضروری در دفترچه راهنماهای مراکزداده وقت بگذارید، در آینده آسوده‌خاطر خواهید بود.