در این مطلب، به ۸ روش و ترفند بهینه‌سازی سیستم سرمایشی مراکزداده  اشاره می‌کنیم که حاصل ده‌ها سال تجربیات شرکت فرانسوی FlaktGroup در حوزه  تعمیر و نگه‌داری سیستم‌های سرمایشی درون سازمانی برای دست یافتن به کارایی  بهتر است. 

                                

زیرساخت‌های غیر آی‌تی نقش پررنگی در کارایی مراکزداده دارند. بخش بزرگی  از هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری در صنعت مراکزداده معطوف زیرساخت‌هایی مانند  تامین انرژی و خنک‌سازی است.

نگه‌داری و بهره‌برداری از این سیستم‌ها هم هزینه‌بر است و هم روی به حداکثر رساندن بازدهی و بهره‌وری مرکزداده تاثیرگذار است.

مرکزداده‌ای که در مصرف انرژی و سیستم‌های سرمایشی وضعیت مطلوب و بهینه‌ای  داشته باشد؛ قطعا در مسیر درستی قرار گرفته و به اهداف چشم‌اندازی خود  می‌رسد.

به همین دلیل، یکی از رویکردهای دستیابی به کارآمدی بالا در مراکزداده،  استفاده از بهترین روش‌ها و مکانیزم‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و  خنک‌سازی سیستم‌ها و تجهیزات است.

در این مطلب، به ۸ روش و ترفند بهینه‌سازی سیستم سرمایشی مراکزداده اشاره می‌کنیم که حاصل ده‌ها سال تجربیات شرکت فرانسوی FlaktGroup در حوزه تعمیر و نگه‌داری سیستم‌های سرمایشی درون سازمانی برای دست یافتن به کارایی بهتر است.

۱- شارژ صحیح

شارژ کولرهای واحدهای سرمایش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روش‌های  قدیمی مانند اندازه‌گیری چشمی برای سیستم‌های سرمایشی فعلی جوابگو نیست و  باید روش‌های مهندسی‌ و دقیق‌تری مانند خواندن سوپرهیت، ساب‌کولد، استفاده  شود.

شارژ بیش از حد کمپرسورها و سیستم‌های سرمایشی به یک امر رایج در میان  مراکزداده تبدیل شده در حالی‌که می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب شود.

این اتفاق به دلیل عدم تجربه و دانش رخ می‌دهد و باید دانست محصولات  سرمایشی شرکت‌های مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به همین دلیل، بسیاری  از شرکت‌های سازنده و تامین‌کننده سیستم‌های سرمایشی، از ابزارها و  برنامه‌های دقیق سرویس و نگه‌داری متناسب با نیازهای هر مرکزداده بهره  می‌برند.

۲- تمیزکاری کویل‌ها

تمیز کردن کویل‌های کندانسورها یک کار اساسی برای نگه‌داری و بهینه‌سازی سیستم‌های سرمایشی در هر محیطی است.

بسته به نوع کثیفی و آلودگی کویل‌ها، سه روش برای پاک‌سازی و تمیزی آن‌ها  در دسترس است: تمیزکاری با مواد شیمیایی، برس زدن یا استفاده از شست‌وشوی  پرفشار.

با وجود سادگی این عملیات ولی بسیاری از تکنسین‌های مراکزداده و سیستم‌های  سرمایشی به نقش بسیار مهم کویل‌ها در این محیط‌ها واقف نبوده و باعث خرابی  آن‌ها می‌شوند.

در صورت عدم تمیز کردن به موقع و درست کویل‌ها، دریچه‌های آن‌ها مسدود شده  و در نتیجه فشار زیاد گردش هوا و خرابی سیستم را به همراه دارند.

۳- تعویض قطعات

واضح است که در دوره‌های معین و برنامه‌ریزی‌ شده‌ای باید برخی قطعات مانند فیلترهای هوا و سیلندرهای مرطوب‌کننده تعویض شوند.

سیلندرهای مرطوب‌کننده قدیمی از ارائه کارایی بهینه در سیستم جلوگیری کرده  و باعث مصرف انرژی زیاد و تحمیل هزینه‌های بیشتری می‌شوند.

فیلترهای هوای مسدود شده هم می‌توانند منجر به خرابی سیستم شوند که باز هم  هزینه سرباری برای مرکزداده است تا دوباره این سیستم را تعمیر و سرپا کند.

به توصیه تیم نگهداری و سرویس شرکت FlaktGroup، فیلترهای هوا باید دو بار در سال تعویض شوند.

۴- پخش کردن بارکاری

به طور معمول باید برای هر سیستم سرمایشی یک یا دو واحد پشتیبانی نصب شده  باشد. تیم‌ نصاب مرکزداده باید مطمئن شود واحدهای پشتیبان در صورت لزوم  می‌توانند به راحتی وارد مدار شده و به خنک‌کنندگی سیستم کمک کنند.

در برخی مراکزداده با مشاهده افزایش فشار بار کاری روی یک سیستم سرمایشی،  واحدهای دیگر را روشن کرده و سعی می‌کنند کل بار را از روی یک سیستم  بردارند و در میان سیستم‌های سرمایشی دیگر توزیع کنند.

پخش بار می‌تواند خطر خرابی واحد سرمایشی اصلی را کاهش و طول عمر مفید آن  را بالاتر ببرد. مجددا پس از کاهش فشار بار کاری در کل سیستم، می‌توان  واحدهای اضافی و پشتیبان را خاموش کرد تا سیستم سرمایشی اصلی کار عادی خود  را انجام دهد.

۵- امنیت شبکه

افزون بر اینکه هر واحد سرمایشی در مرکزداده نیاز به یک واحد پشتیبان  دارد؛ باید همانند تمام بخش‌های دیگر از امنیت کافی هم برخوردار باشند.

در سال‌های اخیر، سیستم‌های زیرساختی مراکزداده مانند منابع‌ تامین انرژی،  خنک‌کننده‌ها و کابل‌ها به یک هدف مهم و استراتژیک خرابکاران تبدیل شدند.

یک رویکرد، اتصال سیستم‌های سرمایشی به کل زیرساخت فناوری اطلاعات از نظر  کنترلی و مدیریتی است تا بتوان برخی قوانین و سیاست‌های محدودسازی دسترسی  را پیاده‌سازی کرد.

مثلا، فقط یک تعداد آدرس IP مشخص اجازه دسترسی به  کنترلرهای خنک‌کننده را داشته باشند و به طور دایم مانیتور شوند. یکی از  روش‌های بهینه‌سازی زیرساخت‌های مرکزداده، ایمن‌سازی آن‌ها در برابر حملات  سایبری است.

۶- محافظت از منبع تغذیه

اگر منبع تغذیه یک سرمایشی قطع شود؛ همه‌چیز تمام شده است چون فن‌ها، کمپرسورها، رطوبت‌سازها و قطعات دیگر همه از کار می‌افتند.

بهترین راه‌کار در مراکزداده، پیش‌بینی منبع‌تغذیه دوم برای هر سیستم  سرمایشی یا اتصال همه خنک‌کننده به یک منبع تغذیه سراسری است. منبع تغذیه  پاشنه آشیل خنک‌کننده‌ها است و هر ساله، مراکزداده میلیون‌ها دلار بابت  خرابی و قطعی منبع‌تغذیه‌ها خسارت می‌بینند.

هر مرکزداده به تناسب معماری و طراحی خودش باید سراغ منبع تغذیه‌هایی  مانند یوپی‌اس، ژنراتور، سیستم برق‌رسانی ثانویه و نظایر این‌ها برود تا  هیچ‌گاه حتی برای چند ثانیه برق خنک‌کننده‌ها قطع نشود.

در سیستم‌های جدید استقرار انرژی مراکزداده، به محض دریافت سیگنالی مبنی  بر نوسانات برقی، به طور خودکار منبع تغذیه دوم وارد مدار می‌شود و حتی  فرصت خاموش شدن کامل یک دستگاه داده نخواهد شد.

۷- سرمایه‌گذاری در بهترین‌ها

کارایی و نگه‌داری زیرساخت‌های آی‌تی و مراکزداده به طور مستقیمی با شرکت  سازنده این تجهیزات و سرمایه‌گذاری صورت گرفته در ارتباط است.

برخی شرکت‌ها، علاوه بر اینکه بهترین سیستم‌ها و قطعات را به مشتری عرضه  می‌کنند؛ در بخش سرویس و نگه‌داری هم دقیق و با برنامه‌ریزی هستند. این  شرکت‌ها بازرسی‌های دوره‌ای دارند و خدمات پشتیبانی آن‌ها مانع از بروز  خرابی و در نتیجه خسارت برای سیستم می‌شود.

اما راه‌کارهای برخی شرکت‌ها مبتنی بر محصولات متفاوت از برندهای گوناگون  بازار است و در بخش سرویس و پشتیبانی هم خوب عمل نمی‌کنند یا آموزش‌های  لازم را به تکنسین‌ها نمی‌دهند.

در نتیجه، گاهی اوقات گام نخست بهینه‌سازی سیستم‌های سرمایشی، انتخاب یک  برند و محصول با کیفیت به همراه خدمات پشتیبانی و سرویس‌دهی مطلوب است.

۸- آموزش نیروی انسانی

هرچقدر دانش و شناخت تیم تعمیر و نگه‌داری مرکزداده از سیستم‌های سرمایشی  افزایش پیدا کند؛ به همان میزان احتمال بروز خرابی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

هر مرکزداده یک نوع سیستم سرمایشی دارد و از فناوری و رویکردی مختص خودش برای کنترل و مدیریت گرمای تجهیزات بهره می‌برد.

پس، ضروری است هر تکنسین تعمیر و نگه‌داری کاملا به تجهیزات و نحوه عملکرد  سیستم های سرمایشی، قطعات آن‌ها، مهارت‌های سرویس و نگه‌داری دستگاه‌های  مرتبط تسلط داشته باشد.