عدم اطمینان اقتصادی، نیاز به افزایش مداوم ارزش کسب و کار و تغییر روش‌های کار و اهرم IT، اجزای جدایی‌ناپذیر شرکت‌های فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر هستند. از این رو انتظارات بی‌شماری از مدیران حوزه­ی فناوری اطلاعات وجود دارد، زیرا آن‌ها با فشار برای استفاده از فناوری‌های جدید و هدایت سازمان به جلو و همزمان بهبود کارایی، مقابله با چالش‌های کارکنان و مواجهه با شکاف مهارت‌های فنی مواجه هستند.

بدون شک، هر مدیر IT فهرست منحصربه‌فردی از اولویت‌‌ها و چالش‌‌ها بر اساس اهداف سازمانی خود خواهد داشت. اما 12 موضوع زیر مواردی هستند که امروزه شرکت‌های فناوری اطلاعات با آن‌ها درگیر هستند:

1. تقویت امنیت سایبری

بسیاری از مدیران ارشد فناوری اطلاعات نه تنها امنیت سایبری را به عنوان یکی از مهم­ترین مسائل امروزی خود تلقی می‌کنند، بلکه اکثریت آن را به عنوان دغدغه شماره یک خود می‌دانند.

نظرسنجی فناوری هوشمند Insight 2023، نشان داد که امنیت سایبری یکی از چالش‌‌های اصلی پیش روی سازمان‌‌ها است و 56 درصد از مدیران حاضر در این نظرسنجی، آن را تایید کرد‌ه‌اند.

در همین حال، مطالعه­ی جهانی Lenovo در مورد شرکت‌های فناوری اطلاعات نشان داد که 66٪ از این شرکت‌ها امنیت سایبری یا باج­افزار و 66٪ حریم خصوصی یا امنیت داده را به عنوان چالش‌های اصلی فهرست کرده‌اند.

جرمی رافوس، معاون فناوری اطلاعات معتقد است، همچنان که فناوری تکامل می‌‌یابد، هکر‌ها روش‌‌های خود را با هنجار‌های جدید تنظیم می‌‌کنند و تهدیدات امنیتی را به یک نگرانی دائمی تبدیل می‌‌کنند و این موضوع نیازمند آن است که رهبران فناوری اطلاعات و تیم‌‌های آن‌‌ها شبانه روز هوشیار باشند. 

2. عملیاتی کردن هوش مصنوعی

به گفته­ی منابع متعدد، استفاده از قدرت هوش مصنوعی و به ویژه هوش مصنوعی مولد نیز از دیگر دغدغه‌های مدیران IT است. توماس فلپس، معاون استراتژی شرکت و مدیر ارشد فناوری Laserfiche عنوان می‌کند: «پرسش شماره­ی یک این روز‌ها آن است که چگونه از هوش مصنوعی مولد استفاده کنیم؟» این موضوع توسط کارکنان اجرایی (هیئت مدیره)، در نمایشگاه‌‌های تجاری و در رسانه‌‌ها مطرح می‌‌شود. 

فلپس و سایر مدیران فنی بر نحوه­ی استفاده از هوش مصنوعی در سراسر سازمان خود تمرکز کرده‌اند تا نه تنها عملکردی موثرتر و کارآمدتر داشته باشند، بلکه نوآورانه‌تر نیز عمل کنند. مسئله اینجا است که آن‌ها علاوه بر این، وظیفه دارند که این کار را به شیوه‌ای ایمن و اخلاقی انجام دهند، به همین خاطر، نیازمند توسعه­ی استراتژی‌ها، شیوه‌ها و سیاست‌های حکومتی جدید هستند که اجرای آن‌ها نیازمند توسعه­ی زیرساخت‌های لازم در این زمینه است. 

3. مقابله با فشار‌های اقتصادی و عدم اطمینان

اگرچه اکثر شرکت‌های فناوری اطلاعات شاهد افزایش بودجه بود‌ه‌اند، با این حال آن‌ها همچنان تورم شدیدی را احساس می‌‌کنند که هزینه‌های اضافی آن‌ها را پوشش نمی‌دهد. 

برای مثال، نظرسنجی CIO Pulse، بودجه‌‌ها و اولویت‌‌ها را در سال 2023 گزارش می‌‌دهد که در آن %93 از 600 رهبر فناوری اطلاعات مورد بررسی، عنوان کرد‌ه‌اند که میزان بودجه­ی آن‌ها طی سال‌های اخیر افزایش داشته است. با این حال، %83 درصد از آن‌ها معتقدند که این افزایش بودجه توان مقابله با فشار‌های اقتصادی را به آن‌ها نمی‌دهد. 

جوزف بروین، مدیر ارشد فناوری گروه نوشیدنی Breakthru می‌‌گوید: «در این عصر عدم اطمینان اقتصادی، پرسش­های زیادی در مورد این­که آیا ما تا آنجا که می‌‌توانیم کارآمد هستیم یا خیر، و آیا واقعاً هزینه‌‌های خود را درک می‌‌کنیم، وجود دارد.»

4. مدرن شدن با سرعت

سرعت فزاینده­ی تغییر فناوری نیز از دیگر دغدغه‌‌هایی است که توجه کامل مدیران ارشد را به خود جلب کرده است. «جوئل شوالبه»، مدیر ارشد فناوری شرکت بیوتکنولوژی Transnetyx، عنوان می‌کند که  بر کاهش مستمر بدهی‌‌های فنی و مدرن‌سازی مجموعه­ی فناوری شرکتش تمرکز کرده است تا تیم فناوری اطلاعات او بتواند منابع مورد نیاز برای حفظ محیط زیست را به حداقل برساند و در عوض زمان و انرژی صرف شده برای حمایت از اهداف تجاری را به حداکثر برساند.

«شوالبه» معتقد است که این مسئله یک چالش همیشگی است. او می‌‌گوید: «این کار دشواری است، زیرا همان­طور که فناوری به تکامل خود ادامه می‌‌دهد، باید مطمئن شوید که قید‌های خود را در منطقه درست قرار می‌‌دهید.» 

مطالعه­ی جهانی Lenovo درباره­ی شرکت‌های فناوری اطلاعات بینش‌هایی را در مورد این کار ارائه می‌دهد. این مطالعه نشان داد که %61 از مدیران معتقدند که اگر آن‌ها هزینه‌های خود را در ابتکارات تحول دیجیتال متوقف کنند، کسب و کار آن‌ها در عرض چند هفته ضرر ناشی از آن را متحمل می‌شود. علاوه بر این، 57% گفتند که اگر فرصت شروع از صفر به آن‌ها داده شود، نیم یا قسمت بیشتر فناوری فعلی شرکت خود را جایگزین خواهند کرد و %25 گفتند که بیشتر یا تمام آن را جایگزین می‌کنند. 

5. نوآوری معنادار

مدیران فناوری اطلاعات می‌‌دانند، مدرن‌سازی نمی‌تواند صرفاً به خاطر دستیابی به فناوری‌‌های جدید باشد، بلکه باید اهداف کسب و کار و در نهایت تحول را هدایت کند.

فلپس عنوان می‌کند به همین دلیل است که او و سایر مدیران ارشد فناوری به ساختن «فرهنگ مداوم نوآوری» در بخش‌‌های فناوری اطلاعات و سازمان‌‌های­شان ادامه می‌‌دهند. او معتقد است که شرکت‌های فناوری در موقعیت خوبی برای انجام این وظیفه هستند، زیرا آن‌ها در تمام حوزه‌‌های عملکردی شرکت، کار می‌‌کنند. 

تحقیقات، تاکید بر فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع ایجاد ابتکار و خلاقیت در سازمان را تایید می‌‌کند: در نظرسنجی شرکت خدمات حرفه‌ای EY در ماه می‌2023، %94 از مدیران فناوریِ مورد بررسی گفتند که «نوآوری در سطح شرکت به آن‌ها کمک می‌‌کند تا از رکود اقتصادی فعلی خارج شوند و شرکتی قوی‌تر از قبل داشته باشند. %94 گفتند که شرکت آن‌ها قصد دارد سرمایه­گذاری در فناوری اطلاعات یا فناوری‌های نوظهور را در سال آینده افزایش دهد و %81 عنوان کردند که شرکت آن‌ها قصد دارد در شش ماه آینده یک خرید مرتبط با نوآوری انجام دهد.»

6. اطمینان از ارزش پیشنهادی IT

همان­طور که نوآوری باید بازده ملموسی را برای شرکت به ارمغان بیاورد، از مدیران ارشد فناوری نیز انتظار می‌رود که با همکاران تجاری خود برای محاسبه­ی ارزش پیشنهادی ابتکارات فناوری، همکاری کنند.

همان­طور که بروین توضیح می‌‌دهد، مدیران ارشد فناوری امروز باید «ذهنیت تحقق مزایا» را داشته باشند و ذهنیت خود را به شرکایی که با درخواست فناوری‌‌های جدید جلو می‌‌آیند، القا کنند. او می‌افزاید: «بر ارزشی که قرار است برای سازمان ایجاد کند، تمرکز کن.»

7. بینش داده‌های محرک

در مورد ارزش، شرکت‌های فناوری اطلاعات، به دنبال این هستند که چگونه تمام سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با داده را که در سال‌های اخیر انجام داده­اند؛ به حداکثر برسانند. نظرسنجی CIO در سال 2023 نشان داد که %34 از رهبران فناوری اطلاعات استفاده از داده‌‌ها را به عنوان یک ابتکار فناوری بزرگ در فهرست اولویت‌‌ها، درست پس از مدیریت امنیت و ریسک قرار می‌‌دهند.

نظرسنجی EY's Technology Pulse نشان داد که %62 از مدیران فناوری مورد بررسی، سرمایه‌گذاری‌های کلان داده و تجزیه و تحلیل را در اولویت قرار داده‌اند.

با توجه به این که سرمایه‌گذاری‌‌های سال‌‌های گذشته بر ایجاد زیرساخت‌‌های داده مستحکم متمرکز بود؛ شرکت‌های فناوری اطلاعات اکنون بودجه­ی زیادی را صرف آموزش می‌‌کنند تا به افراد در سراسر سازمان خود در استفاده از داده‌‌ها کمک کنند.

به گفته برونزمن: «ما شاهد تغییر هزینه‌‌ها به سمت فناوری‌‌هایی هستیم که دموکراتیزه کردن داده‌‌ها و تجزیه و تحلیل‌‌ها را هدایت می‌‌کنند و انتظار داریم که این هزینه‌‌ها به­طور چشمگیری افزایش یابد. داده‌‌هایی که جمع‌آوری شده، اکنون باید به جایی برسند که در سازمان‌ها ارزش­آفرین شوند.»

8. تبدیل برای برآوردن الزامات نظارتی

رای ولز، CTO جهانی و مشاور دیجیتال Publicis Sapient، معتقد است، شرکت‌های فناوری اطلاعات همچنان با همکاران اجرایی خود برای مدیریت داده‌‌ها کار می‌‌کنند.

بدون شک، بسیاری از شرکت‌‌ها سال‌‌ها با مدیران ارشد داده‌، افسران ارشد بازاریابی و سایر رهبران C-suite روی این موضوع کار می‌‌کنند. اما، همان­طور که ولز اشاره می‌کند، قوانین و مقررات پیرامون داده‌ها تکامل می‌یابند.

در نتیجه، تمرکز زیادی بر مدرن‌سازی مجموعه­ی داده‌‌های مشتری و اتخاذ فناوری‌‌های نوظهور وجود دارد که به سازمان‌‌ها اجازه می‌‌دهد تا الزامات قانونی، مانند ارائه­ی قابلیت انصراف مشتری را برآورده کنند و در عین حال سازمان‌‌ها را قادر می‌‌سازد به داده‌‌ها دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.

به گفته ولز: «مدیران اطلاعاتی باید بتوانند خدماتی مانند رضایت مشتریان را تامین کرده و با دیگران کار کنند تا نحوه­ی استفاده، ذخیره‌سازی داده‌‌های مشتری و ارتباط ارزش پیشنهادی را ایجاد و تغییر دهند.»

9. دموکراتیک کردن توسعه­ی فناوری

شرکت‌های فناوری اطلاعات نه تنها داده‌ها، بلکه ابزار‌های توسعه­ی نرم‌افزار را نیز در اختیار کارکنان، در سراسر سازمان خود قرار می‌دهند. شرکت تحقیقاتی IDC انتظار دارد تا سال 2026 فروش پلتفرم‌‌های کم‌کد یا بدون کد، %13.9 در سال رشد کند.

جیمی اسمیت، مدیر ارشد فناوری در دانشگاه فینیکس، معتقد است که توانمند ساختن کارکنان غیرمتخصص در حوزه­ی فناوری اطلاعات برای ایجاد برخی از قابلیت‌‌ها، یک «ضریب چند برابری نیرو» است که از طریق توانمندسازی کارگران نزدیک به فرآیند‌های تجاری و مشتریان، برای ایجاد تجربیات دیجیتالی مورد نظر، به نفع کل سازمان است. 

10. کسب و حفظ استعداد

شرکت مشاوره­ی کسب و کار جهانی Protiviti از 1304 مدیر ارشد و مدیر سطح C نظرسنجی کرد تا مشکلات اصلی آن‌ها را درک کند. توانایی جذب و حفظ استعداد‌های برتر در یک بازار کار فشرده، که به نظر آن‌ها توانایی آن‌ها برای دستیابی به اهداف عملیاتی را محدود می‌کند، اصلی‌ترین دغدغه این مدیران بود. 

اگرچه بسیاری از رهبران عملگرا در یافتن و حفظ استعداد‌ها با چالش‌هایی مواجه می‌شوند، اما شرکت‌های فناوری اطلاعات از این موضوع آسیب بیشتری می‌بینند. 

رافوس می‌‌گوید: «کمبود استعداد‌های جهانی، بازار کار را سنگین کرده است و محققان انتظار دارند که این موضوع بدتر شود و پیش‌بینی می‌‌شود که تا سال 2030، 85 میلیون شغل به دلیل کمبود کارکنان ماهر خالی شود. با توجه به اینکه پیشرفت تکنولوژی روز به روز شتاب می‌گیرد؛ ممکن است مشکل بیشتر شود. بخش‌‌های فناوری اطلاعات باید بتوانند با به‌روزرسانی‌‌های مداوم، سیستم‌عامل‌‌های جدید، و تهدیدات نوظهور همگام باشند، در غیر این صورت تیم‌‌های کم‌کار در خطر عقب ماندن هستند.»

او ادامه می‌‌دهد: «با وجود رقابت زیاد برای استعداد‌های برتر و کارگران اخراجی از شرکت‌‌های بزرگ فناوری، شرکت‌‌ها باید در نحوه­ی متمایز کردن خود خلاق باشند. مدیران ارشد فناوری اطلاعات و رهبران تیم‌های آی‌تی نیز باید به طور مداوم روش‌‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در ارتقای مهارت‌‌های داخلی کارکنان فعلی خود به­منظور جذب و حفظ استعداد‌ها امتحان کنند.»

11. آماده‌­سازی تیم‌های فناوری اطلاعات برای آینده

شرکت‌های فناوری اطلاعات نه تنها باید به تیم‌های امروزی خود فکر کنند، بلکه باید برای آینده نیز برنامه داشته باشند. کارکنان فناوری اطلاعات باید با فناوری‌‌های در حال توسعه همگام باشند تا اطمینان حاصل کنند که می‌‌توانند ابزار‌ها و قابلیت‌‌هایی را که سازمان‌شان برای موفقیت به آن نیاز دارد، ارائه و پشتیبانی کنند. علاوه بر این، فناوران می‌‌خواهند مهارت‌‌های جدیدی بیاموزند. مطالعات متعدد نشان می‌‌دهد که اگر کارکنان احساس کنند در نقش فعلی خود دچار رکود هستند؛ شغل خود را تغییر خواهند داد. (در یک نظرسنجی اخیر، %47 از کارکنان فناوری پاسخ دادند که در نظر دارند شغل فعلی خود را ترک کنند تا مهارت‌های خود را افزایش دهند.)

مت دنروف، می‌‌گوید: «یافتن نیروی کار ماهر فناوری اطلاعات در آینده دشوار خواهد بود، بنابراین مدیران ارشد فناوری اطلاعات بیش از هر زمان دیگری باید به فرصت‌‌هایی برای ارتقای مهارت کارکنان خود توجه داشته باشند.»

12. ایجاد یک محیط کاری ترکیبی که برای همه مناسب باشد

مدیران فناوری اطلاعات معتقدند که خودشان نیز باید یاد بگیرند که با تغییر جهان به روش‌های جدید کار کنند، به ویژه وقتی صحبت از حمایت نیروی کار ترکیبی در سراسر سازمان و همچنین رهبری تیم‌های خود در این مدل محل کار جدید می‌شود.

رافوس می‌‌گوید: «تجهیز کارکنان به ابزار‌ها و حمایتی که برای انجام کار‌های­شان نیاز دارند، باید اولویت اصلی تیم‌‌های فناوری اطلاعات باشد. او اضافه می‌کند که مدیر فناوری اطلاعات باید این انعطاف‌پذیری را از طریق ایجاد نظم مناسب بین زندگی و کار، متعادل کند. کسب و کار‌ها باید با ساده‌سازی تعداد فناوری‌‌ها و نرم‌افزار‌ها به جای کمیت، به دنبال کیفیت باشند. این کار یک محیط کار مجازی مثبت‌تر و کاربردی‌تر برای کارمندان ایجاد می‌‌کند و اصطکاک بین بخش‌‌ها و فرسودگی تیم فناوری اطلاعات را کاهش می‌‌دهد.»