در مراکزدادة امروزی، زیرساخت‌های مدیریتی مهم‌تر از همیشه هستند.  محیط‌ها و پیکربندی‌های فناوری‌ اطلاعات در سازمان‌ها به طور روزافزون  پیچیده‌تر شده و نگه‌داری آن‌ها در شرایط مختلف بسیار سخت‌تر شده است.  همچنین، هیچ تضمینی برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان وجود ندارد چون  سرویس‌ها به سرعت در حال رشد و تغییر هستند. با راهکارهای Data Center  Infrastructure Management یا DCIM می‌توان تا حدودی موانع را از پیش‌رو  برداشت و مراکز داده را در مقابل نیازهای مشتریان منعطف‌تر ساخت و در عین  حال کارایی آن‌ها را بهبود بخشید. 

                                

مدیران مرکز داده نمی‌توانند تمام 24 ساعت شبانه‌روز را در محل مرکزداده حضور داشته باشند ولی با استفاده از راهکارهای DCIM می‌توان از راه دور به صورت آنلاین و دایمی بر مرکز داده نظارت داشت.

اما هیچ‌یک از راهکارهای DCIM مشابه یکدیگر نیستند و هریک ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند.

اپراتورهای یک مرکز داده باید از مولفه‌های کلیدی درک درستی داشته باشند و  با نگاه کردن به سیستم بتوانند آن‌ها را یافته تا براساس این مولفه‌های  کلیدی یک راهکار DCIM مناسب برای سازمان‌شان انتخاب کنند.

چرا DCIM ضروری است؟

پیش از اینکه وارد بحث ملاحظات مهم انتخاب یک DCIM شویم، بهتر است ابتدا کمی درباره ضرورت‌های استفاده از این راهکارها و  فناوری‌ها صحبت کنیم تا مدیران مراکز داده بدانند چرا باید به سراغ انتخاب  یک DCIM مناسب بروند و چقدر این کار اهمیت دارد.

محیط‌های مرکز داده به طور قابل توجهی با فناوری‌ها و تجهیزات جدید درگیر  شده‌اند و از آن‌ها تاثیرپذیر هستند. در این محیط‌ها فقط فناوری‌های نوظهور  یک چالش محسوب نمی‌شوند بلکه تجهیزات و فناوری‌های قدیمی باقی مانده از  مرکز دادة اولیه نیز محدودیت‌ها و چالش‌های خاص خود را دارند.

در حالی که مشتریان به طور فزاینده‌ای افزایش یافته و انواع سرویس‌های  جدید را طلب می‌کنند که به تبع آن نیازهای سخت‌افزاری/نرم‌افزاری نیز  افزایش می‌یابد، محیط‌های مرکزداده پیچیده و پیچیده‌تر می‌شوند.

برای یک مرکز داده مدرن امروزی غیرمعمول نیست که مخلوطی از انواع سرورهای  گسترده در سطح‌های مختلف را داشته باشد که روی هریک چندین سیستم‌عامل،  فایروال، گیت‌وی، سوییچ، روتر، راهکارهای مانیتورینگ، سیستم‌های  اتوماسیون‌سازی و سیستم‌های تامین انرژی و منبع‌تغذیه و برق اضطراری در حال  اجرا باشند.

بنابراین، مدیریت این مجموعه به طور موثر پیچیده خواهد بود و مدیران مرکز  داده نیاز دارند آخرین اطلاعات از وضعیت هر بخش را به صورت آنلاین در  اختیار داشته باشند.

راهکارهای مانیتورینگ از راه دور، بخشی از این دسترسی به اطلاعات هر بخش  مرکز داده را تامین می‌کنند و به اپراتورها کمک می‌کنند تا نظارت کامل و  دایمی روی تمام تجهیزات داشته باشند؛ حتی زمان‌هایی که محل مرکز داده را  ترک کرده­اند و از این تجهیزات فاصلة زیادی دارند.

به علاوه، راهکارهای DCIM فقط برای نظارت از راه دور یا مدیریت سیستم‌های مرکز داده نیست بلکه برای جلوگیری از قطع شدن سرویس‌ها و کاهش زمان قطعی (downtime) بسیار موثر است. براساس تحقیقاتی که روی شرکت‌های فهرست فورچون 100 و  فورچون 500 صورت گرفته است، شرکت‌هایی که تنها 5/5 ساعت مرکز داده یا  سرورهای خود را قطع کنند، نزدیک به چهار میلیون دلار در سود و بهره‌وری  متضرر خواهند شد.

به همین دلیل و بسیاری دیگر از دلایل، لازم است اپراتورهای مرکز داده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از زمان قطعی (downtime) انجام دهند و در وهلة اول به دنبال جلوگیری از رخداد چنین اتفاقی حتی در یک بازة زمانی چند ساله باشند. راهکارهای DCIM کمک می‌کنند مدیران مرکز داده از مشکلات و خرابی‌ها قبل از وقوع مطلع شوند  و بتوانند آن‌ها را رفع کنند. در نتیجه، تا حدود زیادی می‌توانند از خطر  جلوگیری کنند.

یک راهکار DCIM باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

وقتی می‌خواهید یک DCIM را انتخاب کنید، چندین  فناوری در بازار خواهید یافت که می‌توانند با یکدیگر ترکیب و مجتمع شده و  یک راهکار منحصربه‌فرد و متمایز را بسازند.

به هر حال، مدیران مرکز داده و تیم فنی مربوطه باید بتوانند فناوری یا  راهکارهایی را انتخاب کنند که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای پاسخگویی به  نیازهای خاص سازمان‌شان را داشته باشند. با توجه به این که دو مرکز دادة  یکسان نمی‌توان یافت، هر مرکز داده امکانات مختلفی دارد و در نتیجه با  نیازهای متفاوتی نیز روبرو خواهد بود که مستلزم انتخاب یک DCIM مناسب با آن است.

با وجود این، برخی ملاحظات کلی برای انتخاب یک DCIM وجود دارد که غالب مدیران مرکز داده بر سر آن‌ها توافق دارند. هنگام بررسی و انتخاب یک راهکار DCIM می‌توانید پارامترهای زیر را مدنظر قرار دهید:

می‌توانید به مکان‌ها و دستگاه‌های مختلف دسترسی داشته باشید؟

اگر یک راهکار DCIM نتواند از راه دور و خارج از  محیط مرکز داده به انواع دستگاه‌ها و مکان‌های آن مرکز داده متصل شود و  اطلاعات لازم را به دست کاربر بدهد، DCIM مناسبی  محسوب نخواهد شد. مدیران مرکز داده نه تنها باید بتوانند وضعیت کل سیستم را  بررسی کنند بلکه باید وضعیت هریک از دستگاه‌ها را روی یک صفحه‌نمایش مجزا  مشاهده و ردگیری کنند.

حتی با به‌کارگیری فناوری‌های جدید باید بتوانند این اطلاعات را روی  گوشی‌های تلفن همراه یا تبلت و دستگاه‌های مشابه موبایلی ببینند و تنها  وابسته به سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ سنتی نباشند.

همچنین، DCIM باید بتواند سیستم‌های هشدار،  ویژگی‌های تشدیدکننده و توانایی‌ تعریف برخی آستانه‌ها توسط کاربر برای  مانیتور بهتر پارامترهای حیاتی مرکز داده فراهم کند.

مقیاس‌پذیر است؟

یک راهکار DCIM باید اجازه دهد مرکز داده رشد و  زیرساخت چنین امری را فراهم کند. به این معنی که هر زمان که اقدام به توسعه  زیرساخت صورت گرفت؛ یک مشتری جدید به سیستم افزوده شود یا مشتری‌های فعلی  بتوانند از خدمات بیشتر و بهتری بهره­مند گردند.

DCIM باید بتواند سیستم‌ها و خدمات جدید را دربرگرفته و به راحتی آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد. همچنین، DCIM باید امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات براساس توسعه تاریخی مرکز داده را فراهم  کند تا مدیران مرکزداده بر اساس این تحلیل‌ها درباره درستی رویکرد توسعه و  رشد مرکز داده تصمیم‌گیری کنند.

باید به طور واضح مشخص باشد که مرکز دادة جدید چه امکانات؛ مزایا و  سودهایی را نسبت به گذشته فراهم کرده است و چقدر در خودکارسازی و  انعطاف‌پذیری بیشتر سهم دارد.

امن است؟

مدیران و اپراتورها باید امنیت یک راهکار DCIM را به خوبی بررسی کنند تا مطمئن باشند که فقط مشتریان و افراد تعریف شده امکان دسترسی به مرکزداده را دارند.

راهکار DCIM باید برخی از اقدامات حفاظتی را در  محل مرکز داده ارائه دهد و بتواند از انواع سیستم‌های احراز هویت استفاده  کند تا از حملات هکرها جلوگیری نماید و هرگونه فعالیت مشکوک فیزیکی یا  نرم‌افزاری را ردگیری و گزارش کند.

یک راهکار DCIM خوب می‌تواند سطح‌های دسترسی و  اعتبارنامه‌های احراز هویت مختلفی را برای مشتریان صادر کند تا هر یک  براساس مجوزهای مورد نیاز به منابع و اطلاعات دستگاه‌ها و مکان‌های مختلف  مرکز داده دسترسی داشته باشند. زیرا لزوماً نیازی نیست که تمام مشتریان به  همة منابع دسترسی داشته باشند.

چه چیزی را مانیتور می‌کند؟

همان‌طور که در بخش‌های بالا گفتیم یکی از کارکردهای اصلی یک راهکار DCIM مانیتور و گزارش‌گیری از کل سیستم شامل دستگاه‌ها و مکان‌ها است. در واقع  باید این ظرفیت وجود داشته باشد که از راه دور از تمام فرایند و اتفاقات  مرکز داده، اطلاعات جمع‌آوری و نمایش داده شود.

برای این کار نیاز به امکانات و ابزارهای مختلفی داریم. مثلاً هر یک از  اجزای یک مرکز داده از جمله سیستم‌های بحرانی مرکز داده و زیرساخت‌ها،  سیستم‌های سرمایشی، منبع‌تغذیه و منابع قابل اشتعال و آتش‌سوزی نیاز به  ابزارهایی متفاوت برای مانیتورینگ و گزارش‌گیری دارند.

بنابراین، یک راه‌کار DCIM باید بتواند این ابزارها را فراهم کند و صرف اکتفا کردن به یک یا چند مورد اصلی، راهکار مناسبی نمی­تواند باشد. حتی DCIM باید بتواند آخرین اطلاعات دستگاه‌ها را به شکل‌های مختلف مانند نموداری،  گراف، مقایسه‌ای و غیره نمایش دهد تا تصمیم‌گیری و بررسی وضعیت مرکز داده  سریع‌تر و ساده‌تر امکان‌پذیر باشد.