مراکز داده جزو حیاتی‌ترین بخش‌های خرده‌فروشی‌ها و عملیات خُرد در  دنیای مدرن شدند. ارایه خدمات دیجیتال و تجارت الکترونیک بدون مراکزداده  امکان‌پذیر نیست.  این روزها، مردم در سراسر جهان براساس تجربه‌ای که دارند یا حتی عادت؛ از  فروشگاه‌ها و مارکت‌ها به صورت آنلاین یا فیزیکی خرید می‌کنند.  در کمپین‌های بزرگ حضور یافته و نیازهای خود را تامین می‌کنند. در این  کمپین‌ها و خریدها، بیش از هر چیزی اطلاعات اهمیت دارد.

                                

واقعا در یک کمپین خرده‌فروشی چه میزان از اطلاعات تبادل می‌شود؟ خرده‌فروشی آنلاین eBay هر روز بیش از ۳۰۰ میلیارد رکورد اطلاعاتی را پردازش می‌کند.

یعنی حجم داده‌ای به اندازه ۵۰۰ پتابایت که ۳۰۰ برابر بیشتر از نسخه  پشتیبان‌ کتابخانه کنگره کشور ایالات متحده است. فناوری باعث شده  خرده‌فروشی‌ها به کسب‌وکارهایی داده‌محور تبدیل شوند و بیش از هر تجارت  دیگری با تقاضا برای دسترسی به اطلاعات، ذخیره اطلاعات، پردازش اطلاعات و  تجزیه و تحلیل اطلاعات سروکار داشته باشند.

در نتیجه، در نزدیکی هر کسب‌وکار خرده‌فروشی (چه بزرگ یا کوچک) یک  مرکزداده محلی قرار دارد یا اینکه به یک مرکزداده راه دور متصل شده است.

در قرن هزاره سوم، کسب‌وکارها با اطلاعات رشد می‌کنند. آن‌ها در هر کار و  عملیاتی نیاز به دسترسی به اطلاعات دارند. باید رکوردهای مشتریان ذخیره  شود. رفتارها و عادت مرتبط با این مشتریان ردگیری و باز هم ذخیره شود.

فروش، تبلیغات، بازاریابی، تحلیل رفتار مشتری و هر فرآیند دیگری که تعریف  شود؛ پای اطلاعات در میان است. اما به طور دقیق یک مرکزداده مناسب برای  خرده‌فروشی چه مشخصاتی دارد و چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

چرا خرده‌فروشان به مراکزداده نیاز دارند؟

خرده‌فروشان آنلاین و تجارت الکترونیک، به طور عمده توسعه‌یافته  خرده‌فروشی‌های فیزیکی و معمولی هستند. شرکت‌های بزرگی در دنیا وجود دارند  که فقط روی اینترنت و به طور آنلاین فعالیت می‌کنند.

از بهترین نمونه این خرده‌فروشی‌ها می‌توان به آمازون و eBay اشاره کرد. این شرکت‌ها هر روز تجربه خرید آنلاین را ساده‌تر، سریع‌تر، لذت بخش‌تر و به‌صرفه‌تر می‌کنند.

اپلیکیشن‌های موبایل عرضه کردند تا مشتریان تنها با چند ضربه به نمایشگر  لمسی اسمارت‌فون خود، خریدهای روزانه را انجام دهند و حتی نیازی به  کامپیوتر و لپ‌تاپ نداشته باشند. مشتریان هم از این خدمات و اپلیکیشن‌ها  استفاده می‌کنند چون قابل اعتماد هستند.

زیرساخت‌های عظیم مراکزداده باعث شدند این خدمات قدرتمند و قابل اعتماد  باشند. مراکزداده و پس از آن فناوری‌های محاسبات ابری باعث شدند کسب‌وکارها  بتوانند خدمات امن و بهینه‌ای به مشتریان ارایه دهند.

فقط یک موضوع در خرده‌فروشی‌های کنونی مطرح است و آن جریان اطلاعات است.  در ادامه چند مزیت یا رویکرد استفاده از مراکزداده در خرده‌فروشی‌ها را  بررسی می‌کنیم:

کولوکیشن

مزیت کولوکیشن (Colocation) به خرده‌فروشی‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات حساس و حیاتی خود را روی مراکزداده راه دور ذخیره‌سازی و میزبانی کنند.

غالب این مراکزداده به شرکت‌های بین‌المللی و معتبر تعلق دارند و بهترین  خدمات میزبانی اطلاعات را می‌دهند. این مراکزداده کولوکیشن با آخرین  فناوری‌های روز و به طور امنیتی مدیریت می‌شوند و تیم‌های بسیار توانمند و  با تجربه‌ای مسئول پشتیبانی آن‌ها است.

مراکزداده کولوکیشن باعث شدند خرده‌فروشی‌ها به جای صرف هزینه و وقت زیاد  برای ساختن یک مرکزداده محلی، از مراکزداده جهانی به بهترین نحو و متناسب  با نیازشان استفاده کنند.

افزایش قابلیت اطمینان

استفاده بیشتر و موثرتر از مراکزداده جهانی و حرفه‌ای باعث شده است تا قابلیت اطمینان و دسترسی به شبکه و اطلاعات افزایش پیدا کند.

خرده‌فروشی‌ها به معنای واقعی کلمه، زمان دان‌تایم یا ارتقا و به‌روزرسانی  ندارند یا بسیار کم و ناچیز است. برای خرده‌فروشان بسیار مهم است که یک  مرکزداده آپ‌تایم بالا و دان‌تایم بسیار پایین داشته باشد. خرابی این  مراکزداده در حد صفر یا نزدیک به آن است.

خرابی یک مرکزداده می‌تواند ضررهای هنگفتی به خرده‌فروشان بزند. غالب  مراکزداده محلی دان‌تایم و خرابی بالایی دارند و به همین دلیل، این  خرده‌فروشان سراغ مراکزداده بزرگ و حرفه‌ای در سطح جهان می‌آیند تا  سایت‌شان هیچ‌گاه از دسترس خارج نشود.

مقیاس‌پذیری سریع

در خرده‌فروشی‌ها، کارایی و ترافیک به طور مرتب در نوسان است. برگزاری  کمپین‌ها یا برخی رویدادهای فصلی باعث می‌شوند مشتریان بیشتری به سایت و  اپلیکیشن خرید مراجعه و به طور ناگهانی ترافیک شبکه افزایش پیدا کند.

گاهی اوقات در یک روز عادی، پیش‌بینی هواشناسی باعث سرازیر شدن مردم به یک  خرده‌فروشی می‌شود. همین‌طور، ده‌ها اتفاق و رویداد پیش‌بینی نشده  می‌تواند الگوی مشتریان مورد انتظار را برهم بزند.

در آخرین رویداد Prime Day سایت آمازون، بیش از  ۱۰۰ محصول توسط مردم خریداری شده است و این ممکن نیست جز با مراکزداده مدرن  و مجهزی که از مقیاس‌پذیری بالا و سریعی سود می‌برند. مراکزداده می‌توانند  به سرعت ترافیک شبکه را مدیریت و درخواست‌های مشتریان را راه‌اندازی کنند.

امنیت در بالاترین سطح ممکن

خرده‌فروشی‌ها نیاز به بالاترین سطح امنیتی دارند. کوچک‌ترین آسیب‌پذیری  یا رخنه‌ای در سیستم‌های فروش و خدمات خرده‌فروشی‌ها می‌تواند پایان کار  آن‌ها باشد.

بنابراین؛ نیاز است مراکزداده از بالاترین و آخرین مکانیزم‌های امنیتی،  دستگاه‌ها و ابزارها استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود هم در بعد فیزیکی و  هم مجازی همه‌چیز امن است.

گزارش‌های امنیتی منتشر شده نشان می‌دهند حمله بر ضد خرده‌فروشی‌ها در  کشوری مانند انگلستان طی سال ۲۰۱۷ دو برابر گذشته شده است چون  خرده‌فروشی‌ها اهداف سودآوری برای هکرها، تیم‌های مخرب و مجرمان سایبری  هستند.

هدف هکرها تنها از کار انداختن سیستم فروش یا سرقت‌های مالی نیست. آن‌ها  می‌توانند اطلاعات مشتریان را سرقت کرده و در وب تاریک به فروش برسانند. یک  نقض داده در سال ۲۰۱۳ برای خرده‌فروشی Target بیش از ۱۴۸ میلیون خسارت مالی داشت و مدیرعامل آن استعفا کرد.

مراکزداده باید این تضمین را بدهند که امنیت اطلاعات و تراکنش‌ها، امنیت  اطلاعات ذخیره شده کاربران و زیرساخت شبکه به طور کامل تامین می‌شود و  خرده‌فروشان نباید از این موارد نگرانی داشته باشند.

پشتیبانی همیشه در دسترس

مراکزداده خرده‌فروشی نیازمند پشتیبانی هر ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته هستند.  تیم پشتیبانی مراکزداده باید همیشه از طریق مکانیزم‌های ارتباطی مختلفی  مانند ایمیل، چت، تلفن، سیستم‌های نظارت از راه دور و غیره در دسترس باشند.

راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری از اطلاعات به طور مرتب پیاده‌سازی و بهینه‌سازی  شوند تا اطمینان حاصل شود همیشه اطلاعات حساس در خطر از دست رفتن قرار  ندارند.

این مزایا برای خرده‌فروشی‌های آنلاین بسیار مهم‌تر است زیرا آن‌ها هیچ  چیز فیزیکی در دسترس مردم ندارند و همه‌چیز روی سایت آن‌ها است.

با قدرت می‌توان گفت بدون در دسترس بودن مزایای بالا و مراکزداده‌ای که  تمامی این مزایا و ویژگی‌ها را در بالاترین سطح ممکن پیاده‌سازی کردند؛  خرده‌فروشی‌ها نمی‌توانستند این‌قدر رشد کنند و توسعه یابند.

آمازون دومین شرکت بزرگ دنیا با ارزشی بالغ بر یک تریلیون دلار است. این  موفقیت بدون مراکزداده بزرگ و مدرن این شرکت به دست نیامده است.

فناوری‌های جدید

در دهه کنونی، خرده‌فروشی‌ها نماد فناوری و پیشرفت بودند. اولین فناوری‌ها  و مدرن‌ترین ابزارهای پیشرفته فناورانه در این فروشگاه‌ها استفاده شده و  به دنیا معرفی شدند.

آمازون یکی از این خرده‌فروشی‌ها است که برای اولین بار از ربات‌ها،  پهپادها، سرویس‌های آماده‌سازی و تحویل محصول، خریدهای بدون نیاز به صندوق و  ده‌ها فناوری دیگر رونمایی کرده است.

آمازون به طور موازی، با توسعه فروشگاه‌ها و سیستم‌های خرید و تحویل کالا  به مشتری، مراکزداده خود را نیز توسعه داده و فناوری‌های جدیدی در آن‌ها  استفاده کرده است.

به‌طوری‌که اکنون مدرن‌ترین، مجهزترین و کارآمدترین مراکزداده دنیا متعلق به این شرکت هستند. سرویس محاسبات ابری AWS آمازون بهترین سرویس میزبانی سرور و هاست در دنیا است که مبتنی بر همین مراکزداده عرضه می‌شود.

آمازون برای اولین بار در مراکز داده خود از حافظه‌های فلش و SSD به جای هارددیسک‌های قدیمی استفاده کرد. جزو اولین شرکت‌هایی بود که  مراکزداده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک را راه‌اندازی و کم‌کم  استفاده از انرژی الکتریکی به صورت خام را کنار گذاشت.

خرده‌فروشی‌ها در سراسر دنیا در حال تغییر هستند و متحول می‌شوند. از ربات‌ها به جای انسان استفاده می‌کنند.

سیستم‌های پرداخت مدرن جایگزین صندوق‌های سنتی شدند و بسیاری از  فروشگاه‌های آنلاین فناوری‌هایی را پیاده‌سازی می‌کنند تا مشتری بتواند از  طریق اینترنت در یک فروشگاه مجازی همانند فروشگاه فیزیکی قدم زده و اجناس  خود را انتخاب و به سبد خرید اضافه کند.

این فناوری به نام Magic Mirror AR-based جز با  به‌کارگیری مراکزداده و زیرساخت شبکه بسیار پیشرفته و فوق مجهز، امکان‌پذیر  نخواهد بود. پیش‌بینی می‌شود سیستم‌های مبتنی بر این فناوری تا سال ۲۰۲۲  فراگیر شوند و کاربران بتوانند در فروشگاه مجازی، اجناس را بردارند؛  کاتالوگ‌ها و توضیحات روی بسته‌بندی اجناس را بخوانند و حتی به طور سه‌بعدی  بررسی کنند.

اکنون، کار مراکزداده فراتر از جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات  است. آن‌ها باید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی بی‌درنگ واقعیت مجازی و  واقعیت افزوده را میزبانی کنند.

اپلیکیشنی مانند IKEA Place AR به مشتری اجازه  می‌دهد یک مبلمان انتخاب، خانه خود را طراحی و بعد خرید کند. بسیاری از  خدمات و برنامه‌های کاربردی خرده‌فروشی مبتنی بر درخواست مشتری و بی‌درنگ  هستند؛ یعنی مراکزداده باید در لبه شبکه عملیات‌ پردازش و تحلیل اطلاعات را  انجام دهند و بعد در پایان روز این اطلاعات به مرکزداده اصلی منتقل و  ذخیره‌سازی یا پشتیبان‌گیری شوند.

به همین دلیل ساده است که این روزها خرده‌فروشی بدون اتصال به مرکزداده  قابل تصور نیست. راه‌کارهای مراکزداده و آینده آن‌ها برای صنایع خرد بسیار  اهمیت دارند و این دو کسب‌وکار با یکدیگر گره ناگسستنی پیدا کردند.