بسیاری از کارآفرینان فنی تمرکز و مطالعه زیادی روی ساختن یک محصول نوآورانه دارند اما نکتههای ظریفی را فراموش میکنند که منجر به ایجاد یک کسبوکار موفق میشود. یک کسبوکار به همان اندازه که به یک مدل تجاری صحیح و موفق وابسته است، به قیمت مناسب، کانال پیامرسانی و سیستم ساده تحویل کالا برای جلبنظر مشتری نیاز دارد. همه میدانیم تعریف یک مدل کسبوکار صحیح به پشتکار زیادی در طراحی محصول نیاز دارد اما فقط این نیست و رویکردها و مهارتهای مورد نیاز آن کسبوکار بسیار متفاوت هستند و نمیتوان تعریف مشخصی برایشان ارائه داد.
به همین خاطر غالب سرمایهگذاران تاکید میکنند دو موسس برای یک شرکت بهتر از یکی است چون یک نفر میتواند روی راهکارهای فنی تمرکز کند و دیگری روی تعریف مدل تجاری و ساخت کسبوکار انرژی بگذارد.
از سویی دیگر، مدیریت دوگانه در یک استارتآپ یا شرکت تازهتاسیس ممکن است به ناامیدی و سرخوردگی بینجامد. پس چهکار باید کرد؟ تصمیمگیرنده نهایی خودتان هستید و ما میتوانیم فقط هفت گام اساسی برای ساختن یک کسبوکار واقعی و صحیح را به شما پیشنهاد کنیم:
میزان ارزش راهکار شما در بازار هدف
اغلب اوقات مشتریان شکایت دارند راهکارها یا محصولات شما به اندازه کافی یکپارچه یا قابل درک نیستند، اما راهکارهای قدیمی آشناتر هستند و مشکلات را حل میکنند. هزینههای خود را برآورد کنید و از جمله یک بازه 50 درصدی درآمد ناخالص را در این برآورد رعایت کنید.
قیمتهای بسیار گران در بازار موفق نخواهند بود و قیمتهای بسیار پایین موجب خروج شما از بازار میشود. گاهی اوقات قیمتگذاری براساس قیمت محصولات رقیب و میزان جمعیت بازار هدف، کلید فروش و موفقیت شما محسوب میشود.
تاکید کنید محصول یا راهکار شما مشکل را حل میکند
وقتی یک محصول یا راهکار نمونه را به مشتری نشان میدهید؛ ممکن است همانند شما هیجانزده و احساسی شود و از محصول تعریف و تمجید کند. اما این شور و شوق و استقبال در همان جلسه اول خواهد بود و به جلسات بعدی کشیده نمیشود زیرا مشتری به دنبال حل مشکلش است.
پس باید طوری راهکار یا محصول خود را ارائه و معرفی کنید که مشتری بپذیرد با خریدنش، مشکلش حل میشود. بیشتر روی کارایی و کارکرد محصول تاکید کنید و کمتر به سراغ نوآوریها و علایق شخصی بروید.
ارزیابی استراتژی خدمات پشتیبانی و کانال توزیع
اکنون وقت آن رسیده که مدل کسبوکارتان را به درون گروهی از مشتریان یا گروه انتخابشده هدفمندی از مصرفکنندگان پرتاب کنید. این کار فقط برای ارزیابی محصول یا آشنا شدن بازار با راهکار شما نیست بلکه به شما امکان بررسی همه پارامترها مانند قیمت، بازاریابی، توزیع و سیستم خدمات پشتیبانی و نگهداری را میدهد. این شیوه بسیار ارزشمند است چون سرمایهگذاران بالقوه را ترغیب به فکر کردن روی محصول شما میکند بدون اینکه هزینهای پرداخت کنید.
با سرمایهگذاران و کارشناسان صحبت کنید
گروه کمی از مردم و مشتریان میتوانند به شما درباره کسبوکارتان مشاوره بدهند و تجربه سودمندی دارند که میتوانند به اشتراک بگذارند. صحبت کردن با آنها بازخورد زیادی به شما برنمیگرداند ولی کارشناسان صنعتی که درونش هستید و سرمایهگذاران، لینکها و اتصالات را در اختیارتان میگذارند و شما را به سوی کانالهای توزیع و فروش هدایت میکنند.
صحبت با سرمایهگذاران حتی اگر نیاز به شریک ندارید، سودمند است چون دیدگاههای شما را تغییر میدهد و جنبههای تاریکی از کسبوکارتان را روشن خواهد کرد. گاهی اوقات این بحث و تبادلنظرها منجر به راهاندازی دوباره مدل کسبوکار و تلاش مضاعف میشود که عیبی ندارد. بهتر از این است که شکست بخورید.
طرحریزی و اجرای آزمایشی و محلی
پیادهسازی محصول یا ایده به صورت محدود و آزمایشی یک اعتبار برای کسبوکار است. به شما اجازه میدهد قیمت، کیفیت و هزینهها را در یک یا چند فروشگاه محلی ارزیابی کنید و بعد خطرات را کاهش و با حداکثر سرعت به سوی بازیابی، تغییرات و اصلاحات ضروری گام بردارید.
همچنین، این دوره موجب صرفهجویی در تبلیغات و کمپینهای بازاریابی میشود و به شما در آینده و وقتی که کسبوکارتان سراسری شد، کمک شایان توجهی میکند.
تمرکز روی جمعآوری منابع مشتریان
روی اطلاعات مشتریان ابتدایی خود بیشتر وقت بگذارید و از آنها نظرسنجی کنید. از آنها بخواهید احساس و ایده خود درباره راهکار یا محصولی که خریداری کردند را به شما بگویند و افراد دیگری معرفی کنند که حدس میزنند دنبال این محصول هستند.
مشتری را پس از خرید محصول به حال خودش رها نکنید و به بهانههای مختلف به سراغش بروید و اطلاعات بیشتری جمعآوری کنید. از ابتدا برای مدل کسبوکارتان سیستم جمعآوری و نگهداری اطلاعات مشتریان را طراحی کنید چون در مراحل بعدی توسعه کسبوکار، این اطلاعات را نیاز دارید.
نشانهای تجاری و انجمنهای صنعتی مرتبط را هدف قرار دهید
شما نیاز به اعتبار دارید. با دیدی مثبت به سراغ گروهها و انجمنهای فعال و معروف صنف خود بروید و در آنها عضو شوید یا اینکه در نمایشگاهها و مراسمهایی که نشانهای تجاری به برترینها اهدا میکنند، شرکت کنید. اینها به اعتبار کسبوکار شما اضافه میکنند.
همچنین، محصول شما را در کنار رقبا قرار میدهند و امکان شناخته شدن بیشتر را ایجاد میکنند. اینها یک منبع بزرگ برای توسعه کسبوکار در یک مقیاس بزرگ هستند و شما را از مرحله تازهوارد به مرحله جاافتادگی و حرفهای سوق میدهند.
مدل کسبوکار شما میتواند یک مزیت رقابتی بهتر و پایدار داشته باشد یا اینکه در معرض خطر و فروپاشی قرار بگیرد. مدلهای کسبوکاری زیادی وجود دارند که محصول آنها ویژگیها و امکانات بسیار زیادی دارند، اما از نوآوری یا مدل کسبوکاری واقعی و صحیح بسیار استفاده میکنند.
اگر شما یا فردی در تیم شما وجود دارد که کمترین تلاش را برای ایجاد یک مدل کسبوکاری موفق و درست انجام میدهد، متاسفانه فقط نیمی از کسبوکارتان آماده است و برای برنده شدن در بازار، راه بسیار سختی در پیش دارید. بنابراین، بهتر است تیمی یک دست و منسجم با اهداف، ایدهها و استراتژیهای مشخص و واحد انتخاب کنید.
دیدگاه خود را بنویسید