مدیریت تغییر یک رویکرد سیستماتیک برای مقابله با انتقال یا دگرگونی اهداف، فرآیندها یا فناوریهای یک سازمان است. هدف از مدیریت تغییر، اجرای استراتژیهایی برای اعمال تغییر، کنترل تغییر و کمک به افراد برای سازگاری با تغییر است. استراتژی مدیریت تغییر، برای داشتن عملکرد موثر باید در نظر داشته باشد، که تعدیل یا جایگزینی چگونه بر فرآیندها، سیستمها و کارکنان درون سازمان تأثیر میگذارد. باید فرآیندی برای برنامهریزی و آزمایش تغییر، انتقال تغییرات، برنامهریزی و اجرای تغییرات، مستندسازی تغییرات و ارزیابی اثرات آن وجود داشته باشد.
مدیریت تغییر چگونه کار میکند؟
برای درک نحوهی عملکرد مدیریت تغییر، به کاربرد مفاهیم و ابزارهای آن در حوزههای خاص کسب و کار میپردازیم. در زیر نمونههایی از نحوهی عملکرد مدیریت تغییر برای مدیریت پروژه، توسعهی نرمافزار، و زیرساخت فناوری اطلاعات آورده شده است.
مدیریت تغییر برای مدیریت پروژه
مدیریت تغییر نقش مهمی در مدیریت پروژه دارد زیرا هر نوع تغییر باید از نظر تأثیر آن بر پروژه ارزیابی شود. مدیران پروژه یا مدیران ارشد مسئول کنترل تغییر، باید بررسی کنند که چگونه تغییر در یک منطقه از پروژه میتواند بر سایر حوزهها تأثیر بگذارد و این تغییر چه تأثیری میتواند بر کل پروژه داشته باشد. کارشناسان کنترل پروژه باید به موارد زیر توجه ویژهای داشته باشند:
- دامنهی اثرگذاری: درخواستهای تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود که چگونه بر دامنهی پروژه تأثیر میگذارند.
- برنامه: درخواستهای تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود چگونه برنامهریزی پروژه را تغییر میدهند.
- هزینه: هزینهها در مورد درخواستهای تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود که چگونه بر هزینههای پروژه تأثیر میگذارند. نیروی کار معمولاً بزرگترین هزینه در یک پروژه است، بنابراین زیادهروی در ایجاد پراکندگی برای انجام وظایف پروژه میتواند به سرعت تغییراتی را در هزینههای پروژه ایجاد کند.
- کیفیت: فاکتورهای تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود که چگونه بر کیفیت پروژه تکمیل شده تأثیر میگذارد. تسریع در برنامهی زمانی پروژه، به ویژه میتواند بر کیفیت اثر بگذارد، زیرا در صورت عجله در کار، ممکن است نقصهای کار افزایش پیدا کند.
- منابع انسانی: درخواست تغییر باید ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا نیروی کار اضافی یا تخصصی مورد نیاز است یا خیر. هنگامی که برنامهی زمانبندی پروژه، تغییر میکند، مدیر پروژه ممکن است منابع کلیدی را برای سایر تکالیف از دست بدهد.
- ارتباطات: درخواستهای تغییر تایید شده باید در زمان مناسب به ذینفعان مربوطه اطلاعرسانی شود.
- خطر: درخواستهای تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود چه خطراتی دارند. حتی تغییرات جزئی نیز میتواند بر پروژه اثر دومینویی داشته باشد و خطرات لجستیکی، مالی یا امنیتی را به همراه داشته باشد.
- تدارکات: تغییرات در پروژه ممکن است بر خرید مواد و کار قراردادی تأثیر بگذارد.
هنگامی که یک تغییر تدریجی تأیید شد، مدیر پروژه تغییر را در یکی از چهار سیستم کنترل تغییر استاندارد مستند میکند تا اطمینان حاصل شود که تمام افکار و بینش، با درخواست تغییر ثبت شده است. تغییراتی که از طریق یک سیستم کنترل وارد نمیشوند، به عنوان یک تغییر ناقص برچسبگذاری میشوند. هنگامی که درخواست تغییر، رد میشود، این نیز مستند شده و به عنوان بخشی از بایگانی پروژه نگهداری میشود.
مدیریت تغییر برای توسعهی نرمافزار
در مدیریت پروژهی توسعهی نرمافزار، استراتژیها و ابزارهای مدیریت تغییر به توسعهدهندگان کمک میکنند تا تغییرات در کد و اسناد مرتبط با آن را مدیریت کنند و مدیران ارشد اطلاعات را قادر میسازند تا پروژهها را در مسیر اصلی نگه دارند. محیطهای توسعهی نرمافزار ایجاد تغییراتی را تشویق میکنند که برای برآوردن نیازها و یا تنظیم رابط کاربری ایجاد میشوند.
ابزارهای نرمافزار کنترل نسخه، به اسناد کمک میکنند و از ایجاد تغییرات همزمان در کد بیش از یک نفر، جلوگیری میکنند. چنین ابزارهایی قابلیت ردیابی تغییرات و پس گرفتن تغییرات در صورت لزوم را دارند.
مدیریت تغییر برای زیرساختهای فناوری اطلاعات
ابزارهای مدیریت تغییر نیز برای ردیابی تغییرات ایجاد شده در زیرساخت سختافزاری بخش فناوری اطلاعات استفاده میشود. همانند سایر انواع مدیریت تغییر، روشها و رویههای استاندارد تضمین میکنند که هر تغییری که در زیرساخت ایجاد میشود به شیوهای سیستماتیک ارزیابی، تأیید، مستندسازی، اجرا و بررسی میشود.
تغییرات ایجاد شده در تنظیمات سختافزاری، مدیریت پیکربندی (CM) نامیده میشود. تکنسینها از ابزارهای CM برای بررسی کل مجموعه سیستمهای مرتبط و بررسی اثراتی که تغییر در یک سیستم بر سیستمهای دیگر میگذارد، استفاده میکنند.
انواع تغییرات سازمانی
مدیریت تغییر میتواند برای مدیریت بسیاری از انواع تغییرات سازمانی استفاده شود. سه نوع متداول عبارتند از:
- تغییر رشدی: هرگونه تغییر سازمانی که در فرآیندها و رویههای قبلی ایجاد شده، بهبود یابد.
- تغییر انتقالی: تغییری که سازمان را از وضعیت فعلی خود به حالت جدید برای حل یک مشکل، مانند اجرای ادغام و اکتساب یا خودکار کردن یک کار یا فرآیند، منتقل میکند.
- تغییر تحولآفرین: تغییری که فرهنگ و عملکرد یک سازمان را به طور اساسی تغییر میدهد. در تغییرات دگرگونی، ممکن است نتیجهی نهایی مشخص نباشد. برای مثال، یک شرکت ممکن است محصولات یا بازارهای کاملاً متفاوتی را دنبال کند.
مدلهای محبوب برای مدیریت تغییرات
مدلهای بهترین عملکرد میتوانند به عنوان یک راهنما عمل کنند و به مدیران کمک کنند تا دامنهی تغییرات پیشنهادی را با ابزارهای دیجیتال و غیر دیجیتال موجود هماهنگ کنند. مدلهای محبوب شامل موارد زیر است:
ADKAR
مدل ADKAR که توسط بنیانگذار Prosci، جف هیات ایجاد شده، از پنج مرحلهی متوالی تشکیل شده است:
- آگاهی از نیاز به تغییر
- تمایل به مشارکت و حمایت از تغییر
- دانش در مورد چگونگی تغییر
- توانایی پیادهسازی مهارتها و رفتارهای مورد نظر
- تقویت برای حفظ تغییر
مدل انتقال پلها
این مدل از ویلیام بریجز بر چگونگی سازگاری افراد با تغییر تمرکز دارد و دارای سه مرحله است: مرحلهی رها کردن، مرحلهی عدم اطمینان و سردرگمی و مرحلهی پذیرش. مدل بریجز گاهی با پنج مرحله غم و اندوه کوبلر راس مقایسه میشود: انکار، خشم، چانهزنی، افسردگی و پذیرش.
کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL)
چارچوب ITIL راهنمایی دقیق برای مدیریت تغییرات در عملیات و زیرساخت فناوری اطلاعات ارائه میدهد. این شرکت متعلق به Axelos است که یک سرمایهگذاری مشترک بین Capita و دفتر کابینهی بریتانیا است.
فرآیند 8 مرحلهای کوتر برای رهبری تغییر
مدل جان کوتر استاد دانشگاه هاروارد، دارای هشت مرحله است:
- احساس فوریت ایجاد کنید.
- یک ائتلاف راهنما بسازید.
- یک چشمانداز استراتژیک و ابتکارات شکل دهید.
- یک ارتش داوطلب استخدام کنید.
- با حذف موانع، اقدام را فعال کنید.
- برندههای کوتاهمدت ایجاد کنید.
- شتاب را حفظ کنید.
مدل مدیریت تغییر لوین
روانشناس کرت لوین چارچوبی سه مرحلهای ایجاد کرد که به آن Unfreeze-Change-Refreeze نیز میگویند.
McKinsey 7-S
مشاوران تجاری، رابرت اچ واترمن جونیور و تام پیترز مدلی را طراحی کردند که به طور کلی به هفت عامل مؤثر بر تغییر، نگاه کند:
- ارزشهای مشترک
- استراتژی
- ساختار
- سیستمها
- سبک
- کارکنان
- مهارتها
مزایای مدیریت تغییر چیست؟
همانطور که در بخشهای دیگر این تعریف بیان شد، اتخاذ یک رویکرد ساختاریافته برای مدیریت تغییر به سازمانها کمک میکند تا اختلالات، هزینهها و زمان اجرا را کاهش دهند، مهارتهای رهبری را بهبود بخشند، نوآوری را هدایت کنند و روحیه را بهبود بخشند.
علاوه بر این، در اینجا چند راه وجود دارد که مدیریت تغییر میتواند به افزودن ساختار به فناوری اطلاعات و عملیات کمک کند:
- اسناد بهبودیافتهی سیستمهای سازمانی
- همسویی بیشتر بین تغییر پیشنهادی و آنچه اجرا میشود
- نقطهی شروع بهتر برای ابتکارات اتوماسیون
- درک اینکه چرا سیستمها ساخته شدهاند
- توانایی مهندسی معکوس تغییرات ایجاد شده در فرآیندهای تجاری و زیرساختهای موجود
- توانایی بهتر برای شناسایی مواردی که میتوان بهطور ایمن، حذف یا به روز کرد.
چالشهای مدیریت تغییر چیست؟
شرکتهایی که برنامهی مدیریت تغییر را از ابتدا توسعه میدهند، اغلب با چالشهای دلهرهآور مواجه میشوند. علاوه بر درک کامل فرهنگ شرکت، فرآیند مدیریت تغییر مستلزم یک حسابداری دقیق از سیستمها، برنامههای کاربردی و کارکنان است که تحت تأثیر یک تغییر قرار میگیرند. چالشهای اضافی مدیریت تغییر، شامل موارد زیر است:
- مدیریت منابع: مدیریت داراییها و منابع فیزیکی، مالی، انسانی، اطلاعاتی و نامشهود که به برنامهی استراتژیک سازمان کمک میکنند، هنگام اجرای تغییرات بهطور فزایندهای دشوار میشود.
- مقاومت: مدیران و کارمندانی که بیشتر تحت تأثیر یک تغییر هستند ممکن است در برابر آن مقاومت کنند. از آنجایی که تغییر ممکن است منجر به کار اضافی ناخواسته شود، مقاومت مداوم رایج است. شفافیت، آموزش، برنامهریزی و صبر میتواند به فرو نشاندن مقاومت و بهبود روحیهی کلی کمک کند.
- ارتباط: شرکتها اغلب در برقراری ارتباط مداوم با تغییر یا مشارکت دادن کارکنان در این فرآیند شکست میخورند. ارتباطات مرتبط با تغییر به تعداد کافی پیام، مشارکت ذینفعان کافی برای ارسال پیام و کانالهای ارتباطی متعدد نیاز دارد.
- تکنولوژی جدید: استفاده از فناوریهای جدید میتواند کل گردش کار یک کارمند را مختل کند. شرکتها میتوانند پذیرش فناوری جدید را با ایجاد شبکهای از یادگیرندگان اولیه که از فناوری جدید برای همکاران حمایت میکنند، بهبود بخشند.
- دیدگاههای متعدد: در هر ابتکار تغییر، عوامل موفقیت برای افراد بر اساس نقش آنها در سازمان و انگیزهها متفاوت است. مدیریت این اولویتهای مختلف، چالش برانگیز است.
مسائل زمانبندی تصمیمگیری در مورد طولانیمدت یا کوتاهمدت بودن برنامهی تغییر و تعیین دقیق ضربالاجلها، پیچیده است. برخی از سازمانها معتقدند که برنامههای تغییر کوتاهتر، مؤثرترین هستند. برخی دیگر بر این باورند که رویکرد تدریجیتر به تغییر، در واقع مقاومت و خطاها را کاهش میدهد.
اهمیت و اثرات مدیریت تغییر
مدیریت تغییر به عنوان یک چارچوب مفهومی کسب و کار برای افراد، فرآیندها و سازمان، موفقیت پروژههای حیاتی را افزایش میدهد و توانایی شرکت را برای انطباق سریع بهبود میبخشد.
تغییر کسب و کار، ثابت و اجتنابناپذیر است و در صورت مدیریت ضعیف، پتانسیل ایجاد استرس سازمانی و همچنین تجدید کاری غیرضروری و پرهزینه را دارد. همانطور که تغییرات در کار رخ میدهد، مدیریت تغییر به کارکنان کمک میکند تا نقشهای جدید خود را درک کنند و فرهنگ فرآیند-محورتری ایجاد کنند. مدیریت تغییر همچنین رشد شرکت در آینده را با فعال کردن آن در بازار، تشویق میکند.
اصول مدیریت تغییر
سه اصل مدیریت تغییر مبتنی بر سه مرحله مدیریت تغییر است که توسط کرت لوین در کتاب اصلی خود، اصول روانشناسی توپولوژیک، معرفی شده است:
- حالت فعلی را از حالت فریز خارج کنید. عوامل تغییر باید مشخص کنند که دقیقاً چه چیزی را میخواهند تغییر دهند. در این مرحله، آنها باید یک «چرا» را فرموله کنند که سایر شرکتکنندگان احتمالاً آن را خریداری میکنند. در اصل، آنها باید وضعیت آینده را مهندسی معکوس کنند و این مزیت را به سایر شرکتکنندگان ممکن ترجمه کنند. سپس، آنها باید افرادی را که میتوانند در ایده جدید شرکت کنند، ثبت نام کنند. این میتواند شامل حمایت اجرایی برای یک تغییر بزرگ یا تغییر در همکاران دپارتمان باشد.
- سیستم را تغییر دهید. در این مرحله، عوامل تغییر و هر شریکی میتوانند تغییر را عملی کنند. عوامل تغییر باید همکاری کنند تا این ایده را به اشتراک بگذارند و سایر شرکتکنندگان را همراهی کنند. مهم است که به هر نوع پسزدگی توجه کنید و زمینههایی از درک مشترک را پیدا کنید تا به پیشبرد تغییر کمک کند یا در پاسخ به بازخورد، اجرای آن را تغییر دهید. ممکن است با عادت کردن همه به سیستم جدید، تنشها بالا باشد. بنابراین مهم است که به احساسات و عقاید آنها احترام بگذاریم.
- دوباره فریز کنید. در نهایت، مردم به سیستم جدید عادت میکنند، یا به آنچه قبلاً کار میکرد، بازمیگردند. در این مرحله، مهم است که اعلام کنید تغییر به پایان رسیده است؛ چه تغییر پذیرفته شده یا رد شده باشد. حتی اگر تغییر رد شد، اعلام پایان آن به همه فرصت آرامش میدهد. همچنین در این مرحله مستند کردن آنچه اتفاق افتاده، برای مراجعات بعدی مفید است.
ابزارهای محبوب مدیریت تغییر
ابزارهای مدیریت تغییر دیجیتال و غیردیجیتال میتوانند به افسران مدیریت تغییر در تحقیق، تجزیه و تحلیل، سازماندهی و اجرای تغییرات کمک کنند. در یک شرکت کوچک، ابزارها ممکن است به سادگی شامل صفحات گسترده، نمودارهای گانت و فلوچارت باشند. سازمانهای بزرگتر معمولاً از مجموعههای نرمافزاری برای نگهداری گزارشهای تغییرات دیجیتالی استفاده میکنند و دیدگاهی یکپارچه و کلنگر از تغییر و تأثیرات آن را، در اختیار ذینفعان قرار میدهند.
نرم افزارهای محبوب مدیریت تغییر، شامل موارد زیر است:
- ChangeGear (Serviceaide): پشتیبانی مدیریت تغییر برای اتوماسیون DevOps و ITIL و همچنین نقشهای تجاری.
- ChangeScout (Deloitte): برنامهی مدیریت تغییر سازمانی مبتنی بر ابر، برای ارزیابی تغییرات دریا و همچنین تغییرات افزایشی.
- eChangeManager (Giva): یک برنامهی مدیریت تغییر فناوری اطلاعات مستقل و مبتنی بر ابر.
- Freshservice (Freshworks): یک راهحل آنلاین مدیریت تغییر ITIL که دارای قابلیت سفارشیسازی گردش کار و ویژگیهای گیمیفیکیشن است.
- Remedy Change Management 9: کمک به مدیران برای برنامهریزی، ردیابی و ارائه تغییرات موفقیتآمیز که با ITIL و اهداف کنترل برای اطلاعات و فناوریهای مرتبط یا COBIT مطابقت دارد.
گواهینامههای مدیریت تغییر
دست اندرکاران مدیریت تغییر، میتوانند گواهینامههایی کسب کنند که توانایی آنها در مدیریت پروژهها، مدیریت افراد و هدایت سازمان را در یک دورهی گذار یا تحول تشخیص دهد. گواهینامههای محبوب برای مدیریت تغییر توسط سازمانهای زیر صادر میشود:
- موسسهی مدیریت تغییر CMI: گواهینامههای بنیادی، تخصصی و کارشناسی ارشد را ارائه میدهد.
- Prosci: گواهی مدیریت تغییر تأیید میکند که گیرنده میتواند روشهای مدیریت تغییر کلنگر و مدل ADKAR را برای یک پروژه اعمال کند.
- انجمن حرفهای مدیریت تغییر (ACMP): گواهینامهی حرفهای مدیریت تغییر، گواهی را برای بهترین شیوهها در مدیریت تغییر ارائه میدهد.
- موسسهی مدیریت و استراتژی (Management and Strategy Institute): گواهینامهی متخصص مدیریت تغییر، نشاندهندهی توانایی گیرنده در طراحی و مدیریت برنامههای تغییر است.
- کالج بازرگانی اسسی جانسون دانشگاه کرنل: برنامهی صدور گواهینامهی مدیریت تغییر، برای تأیید توانایی عامل تغییر برای انجام یک ابتکار تغییر ایجاد شده است. صدور گواهینامه به چهار دورهی اصلی و دو دورهی انتخابی رهبری نیاز دارد.
غلبه بر مقاومت در برابر تغییر
به طور کلی، هیچکس دوست ندارد تغییر کند، حتی اگر به بهتر شدن کمک کند. در اینجا چند بهترین روش برای کمک به کاهش مقاومت در برابر تغییر وجود دارد:
- هدف از تغییر ایجاد شده را روشن کنید، و مشخص کنید که چگونه میتواند برای دیگران مفید باشد.
- به مخالفتها گوش دهید و راههایی برای رسیدگی به آنها بیابید.
- برای ایجاد اجماع وقت بگذارید، نه اینکه مخالفان را سرکوب کنید.
- بازخورد را به جای یک مانع، به عنوان یک راهنما در نظر بگیرید.
- در پایان موفقیت را جشن بگیرید تا بذرهای بیشتری برای تغییرات بکارید.
دیدگاه خود را بنویسید