موفقیت نسبی است. همیشه نباید اپل و مایکروسافت باشید تا موفق خطاب شوید. همیشه نیازی نیست یک میلیارد کاربر داشته باشید و شرکتی چند ده میلیاردی در بازار بورس را اداره کنید تا جزو فهرست موفقترین شرکتهای دنیا قرار گیرید. موفقیت تعریف خاصی ندارد. همینکه اپلیکیشن شما تنها برای چند ثانیه قطع شود و روی کل دنیا تاثیر بگذارد، شما فرد و شرکت موفقی هستید. کافی است ایده و خلاقیتی را خوب پیادهسازی کنید تا صدها نفر دیگر از روی شما کپی کنند و دنباله راه شما را بگیرند. اجازه بدهید کمی درباره تلگرام صحبت کنیم و اینکه چرا موفق است، در حالیکه از بسیاری رسانههای اجتماعی کاربران کمتری دارند و هیچ روش کسبوکاری یا درآمدزایی ندارند.
چگونه تلگرام ساخته شد؟
تلگرام تا آخر سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۰۰ میلیون کاربر داشته که ۴۰ درصد آنها در ایران هستند. تلگرام یک پیامرسان غیرتجاری، باز، امن و رایگان است.
موسسان آن روسی هستند ولی دفترشان در روسیه نیست و سرورهای تلگرام در کشورهای مختلف پراکنده شدهاند. ابتدا مقر این پیامرسان در برلین آلمان بود، ولی اخیرا به خاطر مسایل مالی به دبی امارات منتقل شده است.
دو برادر روسی به نامهای پاول و نیکلای دوروف ۱۴ آگوست ۲۰۱۳ اولین نسخه تلگرام را برای دستگاههای iOS و بهطور خاص آیفون عرضه کردند.
اولین نسخه آلفای این برنامه برای دستگاههای اندرویدی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شد. پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام است و بیشتر کارهای مالی و پشتیبانی آن را برعهده دارد.
او همچنين بخشهای فنی این پیامرسان را مدیریت و توسعه میدهد. نیکلای با راهاندازی چندین مرکزداده، توانسته است یک سیستم ساده و سریع پیامرساني و به صورت امن و رمزنگاري شده را راهاندازي كند.
جالب است بدانید که پاول متولد ۱۰ اکتبر ۱۹۸۴ است و اکنون تنها ۳۳ سال دارد. وی در دوران دانشجویی جزو برنامهنویسان قهار و المپیکی روسیه بود.
پس از دانشگاه، تلاش كرد تا يك شبکه اجتماعی مانند فیسبوک را برای کشور و کاربران روسی راهاندازی کند. او نام شبکه اجتماعیاش را «فونتاکت» یا (Vkontakte) نامید. پاول خیلی زود با دولت روسیه بر سر کنترل اینترنت و مدیریت «فونتاکت» به مشکل برخورد و از این کشور فرار کرد.
البته، دولت روسیه میگوید پاول در تبعید است. دولت روسیه از پاول خواسته بود اطلاعات برخی کاربرانی اوکراینی شبکه «فونتاکت» را به آنها بدهد ولی پاول سر باز زد. اكنون شبکه اجتماعی VK بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر دارد و در رده بیستم پربازدیدترین سایتهاي دنیا قرار دارد.
در دورانی که پاول در روسیه بود، قهرمان زندگیاش «ادوارد اسنودن» بود و به او پیشنهاد کار در بخش امنیتی «فونتاکت» را داد.
وقتی پاول از روسیه فرار کرد، به فکر راهاندازی یک سیستم پیامرسان افتاد، ولی نه به صورت یک اپلیکیشن سنتی که وجود داشت. پاول همزمان با توسعه فنی تلگرام، روی امنیت و رمزنگاری آن کار میکرد تا هیچ فرد یا دولتی نتواند اطلاعات کاربران را شنود کند.
چگونه تلگرام موفق شد؟
میگویند برای رسیدن به موفقیت کافی است کارهای کوچک را به خوبترین حالتی که ممکن است، انجام دهید. به نظر میرسد تلگرام هم از این قاعده پیروی کرده است.
مدیران تلگرام از ابتدا درک درستی از آینده اپلیکیشنهای پیامرسان داشتند و به دنبال گروه و کانال بودند. تلگرام برای اولین بار مفهوم «کانال» را به شکلی که امروز در صدها اپ دیگر رایج شده، پیادهسازی کرد.
این پیامرسان یک نیاز دیگر کاربران در سراسر جهان را خوب درک کرد: «ارتباط امن و رمزشده». شاید تصور کنید که این نیاز را همه میدانند ولی تلگرام آن را به خوبي پيادهسازي كرد، بهطوریکه روی سرعت و سادگی کار با پیامرسان تاثیری نگذارد.
تعدادي از بزرگترین پیامرسانهای کنونی دنیا با کاربرانی چندین برابر تلگرام هنوز نمیتواند از سادهترین سیستمهای رمزنگاری استفاده کنند.
موسسان تلگرام از شبکه اجتماعی VK روسیه درسهای بزرگی فرا گرفتند و تمام این درسها را در تلگرام سرلوحه کار خویش قرار دادند.
تلگرام از ابتدا سعی کرد در یک شهر یا کشور خاص متمرکز نشود و سرورها و مراکزدادهاش را در چندین نقطه مستقر یا اصطلاحا توزیع کند. طراحی ساده و ثبتنام بسیار آسانی برای کاربران در نظر گرفتند و اجازه دادند مردم هم توسعهدهنده تلگرام باشند. طراحی مبتنی بر API این پیامرسان باعث تولد هزاران بات شد و راه خودش را در بين مردم باز کرد.
پاول و نیکلای دوروف از ابتدا دنبال نیازهای واقعی مردم بودند و به جای اینکه رویاهای خودشان را تحقق بخشند، سراغ رویاهای مردم رفتند.
میگویند تیم توسعه و مدیریتی تلگرام تنها ۱۵ نفر به همراه چندین نفر دیگر در سراسر جهان هستند که وظیفه پشتیبانی برخی سرویسها را دارند.
چگونه یک تیم ۱۵ نفره میتواند ۲۰۰ میلیون کاربر را راضی نگه دارد؟ پاسخش همان اعتماد مدیران تلگرام به کارمندانش و مردم است. از نظر فنی نیز تلگرام طوری طراحي شده است که کمتر نیاز به نگهداری و تعمیر داشته باشد.
بسیاری از رسانهها، موفقیت تلگرام را در شخصیت پاول دوروف جستوجو میکنند. میگویند وی بسیار بلندپرواز و دورنگر است.
برای رسیدن به چیزی که دائم در ذهناش میچرخد، عجلهای ندارد و فقط تلاشاش را بیشتر و بیشتر میکند. هدف بزرگ او «حفظ امنیت خصوصی و حریم شخصی کاربران» در شبکههای اجتماعی است، هدفی که بسیاری از شبکههای اجتماعی توجهی به آن ندارند و شاید اصلا برایشان اهمیت نداشته باشد.
چگونه تلگرام میلیاردر میشود؟
همانطور که گفتیم، تلگرام یک پیامرسان رایگان و غیرتجاری است. تاکنون، هزینههای این سرویس و دهها سرور و مرکزداده آن از جیب مؤسسان و کمکهای مردمی تامین شده است.
اما تلگرام برای تکمیل موفقیتهایش و ورود به دوران سوددهی و ارزشآفرینی مالی، یک گام بزرگ برداشته است که چشمانداز و افق نیازهای مؤسسان آن را نشان میدهد.
در حالی که پیامرسانهای دیگر و اغلب آنهايي كه نسبت به تلگرام كاربران بيشتري دارند، شتابزده به سوی راهاندازی یک پول دیجیتالی میروند، تلگرام در پی زمینهسازی برای ایجاد و ساخت یک پلتفرم بزرگ چند میلیارد دلاری ارز مجازی است.
در حقیقت، تلگرام نمیخواهد پول مجازی استخراج کند بلکه میخواهد منبعی برای فروش ارز دیجیتالی باشد. این شرکت با تکیه بر سیستمهای امنیتی و رمزنگاری خود در پی راهاندازی یک پلتفرم و سیستم رمزنگاری و بلوکچین به نام TON (سرنام Telegram Open Network) است و پول دیجیتالی Geram را معرفی خواهد کرد.
تلگرام میخواهد حدود ۱.۲ میلیارد دلار ICO یا سرمایهگذاری پول دیجیتالی را در بازار بفروشد و با جمعآوری این سرمایه، پلتفرمی بزرگتر از بیتکوین و اتریوم راهاندازی کند.
کارشناسان درصد موفقیت تلگرام را با توجه به بسترها و زیرساختهایی که اکنون دارا است، بسیار زیاد میدانند. پلتفرم TON به کاربران تلگرام اجازه میدهد به راحتی و روی همین اپلیکیشنهای پیامرسان خود، ارز دیجیتالی مبادله کنند یا دست به خرید و فروش کالا بزنند.
همانطور که اکنون برای تراکنشهای مالی روی تلگرام API نوشته شده است، سریعا برای مبادلههای ارز دیجیتالی رمزشده و غیرقابل ردیابی و پیگیری نیز API نوشته خواهد شد.
برخی از کارشناسان هم اعتقاد دارند موفقیت تلگرام حتمی است، چون فعالان در وب تاریک، هکرها، خلافکاران و سازمانهای پولشویی بینالمللی از طریق TON میتوانند امور مالی و اعتباری خود را پیش ببرند. ارز دیجیتالی تلگرام میتواند تهدیدی برای اقتصاد کشورها باشد و پولهای هنگفتی را از یک کشور به کشور دیگری انتقال دهد.
چگونه تلگرام به آینده مینگرد؟
موفقیت تلگرام را نمیتوان با آمار و ارقام ثابت کرد. چون موفقیت تلگرام فقط با کاربران و مردم تعریف میشود. هر فردی که از تلگرام استفاده میکند، حاضر نیست از هیچ اپلیکیشن پیامرسان دیگری استفاده کند. اين اپليكيشن فوقالعاده ساده، سریع و امن است و نیازهای اصلی مخاطبان خود را گام به گام رفع میکند.
تلگرام را باید اپلیکیشنی فراتر از يك پیامرسان بدانیم چرا كه امروزه بسیاری از کسبوکارها و فعالیتهای تجاری مبتنی بر آن هستند.
مردم از طریق تلگرام درآمدزایی میکنند و صاحب شغل ميشوند. تلگرام یک ابزار بازاریابی بسیار بزرگ است و روزانه بیش از ۱۵ میلیارد پیام در ۲۰۰ کشور با تلگرام تبادل میشود، بدون اینکه هزینهای برای فردی در بر داشته باشد. حالا تصور کنید ارز دیجیتالی هم به این بستر اضافه شود.
پاول اینطور به تلگرام نگاه میکند: «تلگرام را خود کاربران بین دوستانشان رواج دادند و ما هیچ برنامه تبلیغاتی برای بازاریابی اين اپليكيشن استفاده نکردیم.»
دیدگاه خود را بنویسید