شرکت‌های خدماتی مانند استریمرها، به دلیل زیرساخت فناوری عظیمی که برای ارائه سرویس در سراسر جهان نیاز دارند؛ هزینه‌های سربار بالایی ایجاد می‌کنند. استفاده استراتژیک از یک پلت‌فرم تجزیه و تحلیل اطلاعات، این پتانسیل را دارد که هزینه­‌ی کل مالکیت (TCO) کسب و کار را کاهش دهد. همه این مزایا در عین بهینه‌سازی عملیات و افزایش درآمد به دست می‌آید. 

1. از قدرت هوش مصنوعی برای حل مشکل و بهینه­سازی متعادل کمک بگیرید

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات موفق، باید حل مسئله و بهینه‌سازی را در دستور کار خود قرار دهند. در این زمینه استفاده از قدرت هوش مصنوعی می‌تواند بسیار کمک­کننده باشد. هوش مصنوعی در دو مورد می‌تواند به حل مسئله و بهینه‌سازی متعادل کمک کند. 

  • هشدار‌های هوش مصنوعی: این تابع به تیم‌‌های رفع مشکل، از طریق رفع مسائل در زمان واقعی کمک می‌کند. به افراد کلیدی در مورد وجود مشکلات هشدار می‌دهد، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا علل ریشه‌ای را بررسی کنند و حتی روش‌هایی را برای حل و فصل مشکل پیشنهاد می‌کند.
  • بینش خودکار: بینش خودکار مشابه هشدار‌های هوش مصنوعی عمل می‌کند، اما هدف اصلی آن توانمندسازی تیم‌های بهینه‌سازی است. این قابلیت هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی به تیم‌‌ها امکان می‌‌دهد تا مسائلی را که ممکن است مانع از تلاش‌‌های بهینه‌سازی شوند، مشاهده کنند.

با ایجاد تعادل بین بهینه­سازی و حل مشکل، می‌توانید مخاطبان خود را حفظ کنید و در عین حال یک سرویس کارآمد و پایدار برای آینده ایجاد کنید. 

2. تسلط بر پیکربندی Multi-CDN برای صرفه‌­جویی در هزینه

یک مثال بزنیم: اکثر سرویس‌های پخش از چندین سرویس تحویل محتوا استفاده می‌کنند. بهینه‌سازی این تنظیمات یک راه عالی برای کاهش هزینه‌ها است. برای تصمیم‌گیری درست در مورد مسیریابی و پیکربندی شبکه­ی تحویل محتوا (CDN) به داده‌های قوی نیاز دارید. 

البته لازم نیست همه این کار‌ها را به­صورت دستی انجام دهید. بسیاری از پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌‌دهند تا قوانین مسیریابی ترافیک مبتنی بر هوش مصنوعی را تنظیم کنید و ترافیک بیننده را بر اساس هزینه و تجربه به بهینه‌ترین CDN برسانید. شما همچنین می‌توانید برای ایجاد مخاطب، کاهش هزینه‌های عملیاتی و کاهش تماس‌های خدمات دریافتی، تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنید و فرآیند‌ها را خودکار کنید.

3. معیار‌های کیفیت تجربه­‌ی کاربری (Quality of experience) را بهینه کنید

QoE پایین اغلب نشانه­ی ناکارآمدی در قسمتی از عملیات شما است. این بدان معنا است که بهینه‌سازی QoE اغلب TCO را نیز کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، نحوه­ی برخورد با دوره‌های اوج حجم یا نوسانات را در نظر بگیرید. برای پاسخ به این نیاز می‌‌توانید سیستم‌‌هایی بسازید و پاسخ‌‌هایی برای آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای تغییر در رویکرد مخاطبان خود ایجاد کنید.

تصور کنید که در حال پخش جریانی بازی پایانی لیگ قهرمانان اروپا هستید که مشکلات مربوط به CDN اصلی نمایان می‌شود. می‌‌توانید به‌طور خودکار ترافیک را تغییر مسیر دهید و در نتیجه کیفیت بیننده را بهبود ببخشید و هزینه‌‌های CDN را کاهش دهید.

در برخی از پلتفرم‌ها می‌توانید با ارائه تجزیه و تحلیل‌‌های QoE، فقط بخش‌‌های مربوط به مخاطبانی که بیشترین تأثیر را دارند تغییر مسیر دهید. اگر رویکردی کمتر هدفمند داشته باشید، هزینه‌های شما معمولاً بسیار بیشتر می‌شود؛ مثلاً کل ترافیک را به مسیر تحویل دیگری تغییر دهید.

نکته پایانی در مورد QoE این است که همه این بهینه‌سازی‌‌های کاهش هزینه نیز ممکن است به افزایش درآمد شما کمک کند. افزایش QoE اغلب با افزایش عملکرد تبلیغات و کاهش نرخ ریزش مشترک مرتبط است.

4. از فناوری مناسب استفاده کنید

استفاده از فناوری تجزیه و تحلیل صحیح می‌تواند هزینه‌های شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از جمله، این امر هزینه‌های انتقال و پردازش داده‌ها است که می‌تواند بسیار کمتر شود. با افزایش مقیاس عملیات خود، تفاوت بیشتر محسوس می‌شود. استفاده از فناوری مناسب، هزینه‌ها را در مقیاس منطقه‌ای، ملی و جهانی به شدت کاهش می‌دهد. 

5. وابستگی خود را به انبار‌های داده و فروشندگان خدمات ابری کاهش دهید

مراکزداده سنتی می‌توانند تجزیه و تحلیل را برای شرکت‌های خدماتی پیچیده کنند. معیار‌های پیچیده مانند شناسایی علت رویداد‌های بافر می‌‌تواند به راه‌حل‌‌های خاص و تیم داده اختصاصی نیاز داشته باشد و هزینه‌‌های غیرضروری را به شما تحمیل کنند.

به عنوان مثال، می‌توانید از یک رویکرد کارآمد با مدل تحلیل وضعیت زمانی استفاده کنید که درک زمینه تجربیات کاربر را آسان‌تر می‌‌کند. این کار به کاهش هزینه‌های مربوط به پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها کمک می‌کند. باید توجه داشت، با وجود این که خدمات ابری نقش اساسی در شرکت‌های بزرگ بازی می‌کنند؛ دامنه این خدمات می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد.

به جای تکیه صرف بر آشنایی و شناخت برند، ابزار‌ها و داده‌های لازم برای بهینه‌سازی ارائه خدمات خود را بر اساس هزینه، کیفیت و کارایی در اختیار خواهید داشت. این امر وابستگی به فروشندگان خدمات ابری گران قیمت را کاهش می‌دهد و منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه می‌شود.

6. مرکز تماس خود را قدرتمند کنید

خدمات مشتری می‌تواند هزینه­ی بزرگی برای شرکت شما باشد و اگر به درستی انجام نشود؛ می‌تواند مشتریان را از بازگشت به خدمات شما باز دارد. کاهش زمان تماس برای کاهش هزینه‌ها و بهبود رضایت مشتری بسیار مهم است.

یکی از راه‌‌های انجام این کار آن است که به مرکز تماس خود این توانایی را بدهید که به سرعت علل اصلی مشکلات را شناسایی کند. این مورد به عوامل اجازه می‌دهد تا مشکل مخاطب را در زمان واقعی تشخیص داده و حل کنند و به کاربر امکان می‌دهد سریع­تر به جریان بازگردد.

این مزیت افزوده درک بهتر از برند را نیز به دنبال دارد. مشتریان در شرکت‌‌هایی می‌‌مانند که خدمات مشتری را به کار می‌‌اندازند.

7. هدف قرار دادن نقاط پرت عملکرد به طور فعال

هدف قرار دادن نقاط پرت به شما کمک می‌کند تا کیفیت کلی تجربه خود را بالا ببرید. در طول مسیر، می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌ها نیز کمک کند.

نقاط دورافتاده QoE می‌توانند سرنخ‌هایی از ناکارآمدی در خدمات به شما بدهند. به عنوان مثال، برخی از این نقاط ممکن است به سازگاری با دستگاه‌های کاربر نهایی خاص مربوط باشند، در حالی که برخی دیگر ناشی از عملکرد ضعیف سرویس تحویل محتوا هستند.

جمع‌­بندی

در این مقاله هفت راهکار موثر برای کاهش هزینه‌های عملیاتی فناوری‌های زیرساخت را معرفی کردیم. این استراتژی‌‌ها نه تنها هزینه کل مالکیت (TCO) شما را کاهش نمی‌دهند، بلکه کیفیت تجربه (QoE) شما را نیز افزایش می‌‌دهند که منجر به رضایت بیشتر مخاطبان، افزایش عملکرد تبلیغات، و کاهش نرخ ریزش مشترک می‌‌شود.

تکنیک‌های گفته شده در بالا، یک ابزار تغییر دهنده بازی هستند راه حل هایی که نه تنها به شما کمک می‌کند عملیات را ساده کنید، بلکه رضایت بینندگان را نیز افزایش می‌دهد و در نهایت راه را برای رونق کسب و کار شما در این صنعت هموار می‌کند.