می‌خواهیم درباره استارت‌آپی صحبت کنیم که چندی پیش به قیمت ۲۶.۲  میلیارد دلار توسط مایکروسافت خریداری شد و گران‌ترین خرید تاریخ این غول  بزرگ نرم‌افزاری لقب گرفت. طول عمر این استارت‌آپ زیاد نیست و اگرچه به طور  رسمی از سال ۲۰۰۲ شروع به فعالیت کرده است ولی از سال ۲۰۱۲ به بعد روند رو  به رشد جهشی خود را آغاز کرد و اکنون قیمتی ۵.۵ برابر شرکتی مانند یاهو با  قدمتی ۲۱ ساله و آن تاریخچه درخشان و کاربران میلیونی در اوایل دهه ۲۰۰۰  میلادی دارد. این استارت‌آپ برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی؛ بیش از ۴۵۰  میلیون کاربر تخصصی دارد که در طول یک ماه ۱۰۶ میلیون نفر بازدیدکننده  دارند و درآمدی ۹۳۳ میلیون دلاری را نصیب مالکانش می‌کنند.  

                                

همة کارشناسان، لینکدین را یک شبکه اجتماعی موفق، رو به رشد، سودده و  نمونة کاملی از شرکت‌های نوپای دهة اخیر دنیای فناوری می‌شناسند. بهترین  دلیل برای این ادعا، خریداری شدنش توسط مایکروسافت با قیمتی گران است که  همه را شوکه کرد.

مایکروسافت در سال‌های اخیر وضع رو به راه مالی ندارد و از چندین جبهه  تهدید می‌شود؛ پس چرا باید برای یک شبکه اجتماعی این‌قدر هزینه کند؟

چه اتفاقی می‌افتد که یک شرکت استارت‌آپی قیمتی ۵.۵ برابر یاهو پیدا  می‌کند؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت چگونه مدیران یاهو به استخدام لینکدین  درآمدند و ارزش این شبکه اجتماعی را به جایی رساندند که به نقل از  تحلیل‌گران وال‌استریت رشدی ۱۹ درصدی را هر سال تجربه می‌کند.

اگر حرفه‌ای هستی بیا عضو شو

رید هافمن کلید شبکه اجتماعی لینکدین را در سال ۲۰۰۲ زد و از همان ابتدا  ایده‌اش «ساختن محلی برای تجمع متخصصان مشاغل» بود. اگر قصد دارید کار  جدیدی را آغاز کنید، از خودتان بپرسید: «چه کاری می‌توانم انجام دهم که پیش  از این نمونه‌اش وجود نداشته و یا امکانش نبوده است؟»

 آیا سرویس یا محصول جدید من می‌تواند جایگزین بازار فعلی شود یا بازار  جدیدی خلق کند؟ وقتی هافمن لینکدین را بنیانگذاری کرد، صنعت فناوری در یک  بحران عمیق بود. او به تمام فرصت‌هایی که اینترنت ایجاد می‌کرد به خوبی  توجه کرد و این ایده در ذهنش نقش بست که بالاخره هر فردی به یک پروفایل  شغلی آنلاین نیاز دارد.

نوآوری این کار در آنجا بود که افراد به جای آن که منتظر پاسخ از سوی  شرکت‌ها یا وب‌سایت‌هایی باشند که فرم تقاضای کار را در آنجا پر کرده‌اند،  می‌توانستند مستقیماً به بهترین فرصت‌های شغلی دسترسی داشته باشند.

وی خوب می‌دانست برای اینکه یک شبکه اجتماعی مخصوص حرفه‌ای‌ها بسازد؛ باید  به سراغ حرفه‌‌ای‌ها برود. به همین دلیل؛ به سراغ مدیران باتجربه و  کارکشته‌ای از شرکت‌های یاهو، گوگل، مایکروسافت، پی‌پال و الکترونیک آرتز  رفت. این شبکه اجتماعی به طور رسمی از پنجم می ۲۰۰۳ شروع به کار کرد و از  همان ابتدا مدل کسب‌وکارش برپایة فروش تبلیغات و اشتراک‌گذاری کاربران با  یکدیگر بود.

هافمن از ابتدا می‌دانست چه می‌خواهد: «مهم نیست که کسب‌و‌کار نوپای شما  به دنبال ایده‌های بزرگ یا ایده‌های کوچک است، رنج و سختی که باید در این  راه تحمل کرد به یک اندازه است – پس چرا هدف‌های بزرگ را انتخاب نکنیم؟  بزرگ یعنی چه؟ یعنی یک محصول یا سرویسی که می‌تواند بازار خاصی را به وجود  بیاورد یا این که بازار را در دست بگیرد.»

اما لینکدین همانند هر شرکت و ایدة نوپای دیگری؛ سه سال طول کشید تا به  سوددهی برسد. در مارس ۲۰۰۶ به سوددهی رسید و همین‌طور روند رو به رشد خود  را حفظ کرد. هافمن هنوز مشغول جمع‌آوری بهترین‌های شرکت‌های فناوری بود. جف  وینر که از مدیران ارشد اجرایی یاهو بود را به خدمت گرفت و در سال ۲۰۱۰  اولین دفتر بین­المللی خود را در دوبلین ایرلند دایر کرد.

از یک شرکت به نام Tiger Global Management یک کمک  مالی و سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری برای ادامه کار دریافت کرد تا در  ژانویه سال ۲۰۱۱ به سرمایه‌ای ۱۰۳ میلیون دلاری برسد و آمادة هجوم به بازار  و یک جهش بزرگ باشد. لینکدین ده سال روند رو به رشد خاموش خود را طی کرده  بود و اکنون نوبت پیشتازی و جولان‌دهی بود. شروع به فروش سهام عمومی کرد و  بیشتر روی فروش تبلیغات متمرکز شد.

در همان سال‌ها جزو صد شرکت برتر درة سیلیکون‌ امریکا محسوب می‌شد و همگان  برایش یک چشم‌انداز بزرگ و موفقیت‌آمیز ترسیم می‌کردند چون هم ایدة خوب و  بزرگی داشت؛ هم عجله‌ای برای پول‌دار شدن نداشت و زودتر از موعد محصول و  خدماتش را عرضه نمی‌کرد.

در پایان همان سال ۲۰۱۱ ارزش این شرکت به ۱.۵۷۵ میلیارد دلار رسید و در  سال ۲۰۱۲ درآمد خالص چهار ماهه اولش نسبت به دورة مشابه در سال قبل رشدی  ۱۴۰ درصدی داشت. در چهار ماهة دوم سال ۲۰۱۲ درآمدی ۲۱۰ تا ۲۱۵ میلیون دلار  کسب کرد و از شرکت‌های معروفی مانند توییتر هم پیشی گرفت.

در سال 2013 شبکة اجتماعی حرفه‌ای لینکدین بیش از 259 میلیون نفر کاربر در  بیش از 200 کشور و منطقة مختلف جهان به دست آورد. تعداد کاربران این شبکة  اجتماعی با رقبایی مانند Viadeo با 50 میلیون نفر کاربر و XING با 10 میلیون نفر کاربر قابل مقایسه نیست.

در هر ثانیه دو نفر به عضویت لینکدین در می‌آیند و به این شکل روند عضویت در این شبکه رشد ثانیه‌ای دارد. هندوستان با داشتن 20 میلیون کاربر لینکد‌ین،‌ به عنوان برترین کشور از نظر سرعت رشد تعداد کاربر در سال 2013 شناخته شد. لینکدین در طی این سال‌ها بحران‌هایی مانند هک شدن ۶.۴ میلیون حساب کاربری  را از سر گذراند و در مقابل مشکلات و هجمة انتقادات رسانه‌ها و کارشناسان  دوام آورد.

برای اینکه موفق شوی؛ خودت را بین حرفه‌ای‌ها بینداز

یکی دو سالی بود؛ زمزمه‌هایی مبنی بر خرید و فروش لینکدین به گوش می‌رسید  تا اینکه در خردادماه گذشته، مایکروسافت به طور رسمی این شبکة اجتماعی بزرگ  را با مبلغ بسیار زیاد ۲۶.۲ میلیارد دلار خرید و به دارایی‌های خود اضافه  کرد.

با وجودی که چند ماه از این خرید گذشته است؛ بسیاری از کارشناسان اعتقاد  دارند مایکروسافت بزرگ‌ترین اشتباه عمرش را کرد و برخی دیگر باور دارند  لینکدین برگ برنده و نجات‌بخش مایکروسافت در دهة بعدی است. برنامة  مایکروسافت این است که بسیاری از پلتفرم‌هایش مانند آفیس ۳۶۵، وان‌درایو،  پلتفرم ابری اژر و محصولات دیگر را روی لینکدین عرضه کند و پیوندی محکم  میان این شبکه اجتماعی و محصولاتش به وجود بیاورد. لینکدین یک بازار  مصرف‌کنندة ۵۰۰ میلیون نفری بالقوه است.

بیل گیتس به این معامله خوش‌بین است و می‌گوید: «من  فکر می‌کنم این یک معاملة بزرگ است و لینکدین دستاوردهای زیادی را به  ارمغان می‌آورد.» مخالفان؛ داستان نوکیا و  مایکروسافت را یادآوری می‌کنند و برهان می‌آورند که مایکروسافت در زمان  خرید نوکیا مطمئن بود هم گوشی‌های این شرکت و هم پلتفرم سیستم‌عاملی  ویندوزفون خود را نجات می‌دهد اما در نهایت نوکیا را کشت و ویندوزفونش نیز  در حال مردن است!

جف وینر، درباره این معامله می‌گوید: «ما باور داریم که ملحق شدن به  مایکروسافت ما را قادر می‌سازد تا با شتاب بیشتری به سمت جلو حرکت کنیم و  ابعاد تجارت خود را گسترش داده و فرصت‌های جدیدی را برای هر کدام از اعضای  شبکة اجتماعی لینکدین ایجاد کنیم.»

هافمن پس از انتقال لینکدین به مایکروسافت هنوز رییس هیئت مدیره باقی  می‌ماند و جف وینر مدیرعاملی‌اش را ادامه خواهد داد. لینکدین هنوز به دنبال  نوآوری و پیاده‌سازی ایده‌های جدید در شبکه اجتماعی خودش است و هراسی بابت  تجربه کردن ندارد. در حال حاضر؛ شرکت و نیروی کار متخصصی نیست که عضو  لینکدین نباشد و از پتانسیل کاربران چند صد میلیونی آن برای کاریابی، ایجاد  فرصت‌های جدید شغلی و توسعة روابط و لینک‌های ارتباطی خود سود نبرد.

بسیاری از کسب‌وکارها درآمدشان مبتنی بر لینکدین است و به‌جای هدر دادن  میلیون‌ها تومان پول برای بازاریابی غیرهدفمند در میان عامة مردم؛ سعی  می‌کنند یک تبلیغات واقعی و هدفمند روی لینکدین داشته باشند.