تحلیلگران بازارهای مالی و اقتصادی میگویند شرکتها در حال بازگشت به وضعیت پیش از همهگیری ویروس کرونا هستند و کسبوکارها رونق گذشته خود را به تدریج بازیابی میکنند. اما در این بازار برای یافتن شغل یا ارتقای شغلی باید مهارتهایی بیشتر از گذشته داشت؛ مهارتهایی جدید که لزوما فنی نیستند و شما را برای حضور در محیطهای ترکیبی و پیچیده با ابرچالشهایی نوظهور آماده میکنند.
«اسکات استینبرگ»، آیندهنگر و استراتژیست کسبوکارها که سابقهی آموزش و مشاوره به هزاران مدیر اجرایی برای رشد در بازارهای پررونق را در کارنامه خود دارد؛ ۵ مهارت کلیدی در سال ۲۰۲۲ را شناسایی کرده که هر فردی را میتواند به یک حرفهای ارزشمند در حوزهی کاری و شغلی خود تبدیل کند.
۱- حل مسئله
در آینده، داشتن تفکر انتقادی و خلاقانه دربارهی کارها و محصولات و همچنین افزودن مهارتها، تجربیات و ارتباطات منحصربهفرد به مجموعه ابزارهای حرفهایتان، بسیار سودمند خواهد بود.
تلاشهای شما برای تفکر و حل مسئله به شیوهای خارج از چارچوب رایج، نه تنها به شما کمک میکند تا راهحلهای جدیدی پیدا کنید؛ بلکه ابزارهایی در اختیار شما قرار میدهد تا نشان دهید قادر به حل مشکلات جدید به شکلی هیجانانگیز هستید.
به عنوان مثال، صرف زمان برای تجزیه و تحلیل نوع دیگری از کسبوکار یا برقراری ارتباط با افراد در صنعتی دیگر، به شما کمک خواهد کرد تا به فکر روشهای جدیدی برای حل مشکلات خود بیفتید یا از ابزارها و تیمهای جدیدی استفاده کنید. این همان چیزی است که کارفرمایان و مشتریان در بازارهای به سرعت در حال رشد و حرکت به آن نیاز دارند و به شما ارزشی چند برابری خواهد داد.
نکته برجسته: یاد بگیرید که چگونه یک طوفان فکری را انتخاب و شروع کنید. بر هریک از طوفانهای فکری الفبایی، شبکهای یا نمودار مورفولوژیکی تسلط پیدا کنید و یاد بگیرید از هرکدام برای حل چالشی خاص بهرهمند شوید.
۲- برنامهریزی استراتژیک
آیندهنگرها، آینده را پیشبینی نمیکنند؛ بلکه روندها و مسیرهای حرکتی یک بازار یا جامعه را شناسایی کرده و تاثیر این روندها در حال و آینده را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهند. این افراد با استفاده از سناریوهای «چی میشد اگر ...» برای نقشآفرینی استراتژیهای مختلف و نتایج آنها، به افراد کمک میکنند تا دست به انتخاب بزنند، یک استراتژی درست پیش بگیرند، و در صورت وقوع حوادث غیرمنتظره و چرخش ناگهانی بازار، سراغ استراتژیهای جایگزین بروند.
شما باید تکنیک آیندهنگرها را در حرفه و کسبوکارتان به کار بگیرید. لازم است تا آموزش ببینید جهتهای مختلفی که صنعت یا بازار شغلی شما در آن حرکت میکند یا ممکن است حرکت کند را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنید. این مهارت به شما کمک میکند به صورت عمدی، حرکتهای آینده خود را ترسیم کرده و پلن B جایگزین پلن A داشته باشید و از عدم اطمینان و قطعیت خارج شوید.
نکته برجسته: یاد بگیرید که چگونه یک ماموریت قانعکننده ایجاد کنید؛ هوش تجاری کلیدی در خودتان پرورش دهید، و فرصتهای بالقوه برای ترسیم مسیر رو به جلوی یک برند را کشف کنید.
۳- تصمیمسازی
همه ما در سال ۲۰۲۲ ناچار هستیم انتخابهای سریع و تاثیرگذار داشته باشیم؛ حتی اگر زمان برنامهریزی یا دانش و سطح اطلاعاتی مشابه با دوران پیش از کرونا نداشته باشیم!
آیا برای انجام این کار (گرفتن تصمیمهای سخت و سریع) احساس عدم شایستگی میکنید؟ هیچ مشکلی نیست؛ چون پیش از پاندمی کرونا اشتباه کردن، بزرگترین ترس در محل کار بود.
۹۹ درصد رهبری یک تیم یا کسبوکار در تمایل به ادامه تصمیمگیری و تصمیمسازی خلاصه میشود. باید به خودتان آموزش دهید که چگونه قضاوت خوبی داشته باشید و به غرایز خود اعتماد کنید تا از افرادی که بیش از حد عصبی هستند و نمیتوانند قانع شوند، متمایز شوید. شاید گرفتن اولین تصمیم سریع و مهم برایتان بسیار سخت و زمانبر باشد ولی باید عادت کنید که هر روز، هر ساعت و هر لحظه، تصمیمهایی سخت بگیرید و هراسی از بابت اتفاقات پس از آن نداشته باشید. تمرین این مهارت باعث میشود هر روز بتوانید چندین تصمیم بزرگ و سخت شخصی و تیمی بگیرید که شاید یکی از آنها اشتباه اما بقیه کاملا درست و بهجا بودند.
نکته برجسته: یاد بگیرید در مواجهه با وضعیتهای عدم قطعیت، دادهها را جمعآوری و به طور منطقی تجزیه و تحلیل کنید.
۴- شنوندگی خوب
مطالعه اخیر موسسه McKinsey & Company نشان میدهد شرکتهایی که در میان کارمندان و تیمهای خود، تنوع قومی، رنگ، نژاد و فرهنگی دارند؛ بالاترین امتیازها برای موفقیت را کسب کردهاند و ۳۳ درصد بیشتر از بقیه احتمال پیشروی در صنعت خود را نسبت به شرکتهای یکدست دارند. این مطالعه به ما چه درسی میدهد؟
تحقیقات دیگری هم نشان داد افرادی که در سال ۲۰۲۲ و پس از آن به موفقیتهای تجاری دست پیدا میکنند؛ افرادی هستند که میدانند چگونه باید از طیف وسیعی از استعدادها، دیدگاهها و مهارتها استفاده کنند. این هنر مستلزم داشتن مهارت خوب گوش کردن نظرات و ایدههای دیگران است.
شما خواه یک مدیر و رهبر کسبوکار بزرگ یا عضوی از یک تیم کوچک استارتاپی چند روزه باشید؛ باید روی قدرت شنوندگی خود کار کنید و به یک شنونده ماهر تبدیل شوید. برخی اوقات نیاز است دهها ایده و نظر را با حوصله و با دقت کامل گوش کنید و برخی اوقات باید اجازه دهید دیگران بیمحابا روی نظر و ایده شما، سخنرانی کنند و در رد آن، دلیل بیاورند.
نکته برجسته: یاد بگیرید چگونه نظر و بینش دیگران را جمعآوری کنید (نسبت به خود مثبت کنید) و از طریق گوش دادن فعال، ارتباطات قویتر و عمیقتری بسازید.
۵- لجستیک
اگر در برنامه روزانه خود مشکلاتی دارید و احساس میکنید بیش از اندازه هرج و مرج کنترل نشده دارد؛ باید بگوییم که شما تنها نیستید و ممکن است نیاز داشته باشید در سال ۲۰۲۲ آمادگی ذهنی بیشتری پیدا کنید.
امسال زمانها کوتاهتر شده، ضربالاجلها تنگتر شده، و مسئولیتهای شغلی بیشتر میشوند. در چند سال آینده، مجبور میشوید مانند یک مدیر پروژه فکر کنید؛ نه برای پروژههای بزرگ کاری، بلکه برای یافتن راهحلهای موثری جهت انجام تکالیف مدرسه فرزندان خود یا بردن آنها به پارک و شهربازی، در میان انواع برنامههای کاری و روزهای شلوغی که پشت سر میگذارید.
راز موفقیت و راهحل برونرفت از این مشکلات در لجستیک است؛ هنر آمادهسازی و تامین!
امسال برای تعطیلات میخواهید به خانه مادربزرگ خود بروید ولی فرودگاههای شلوغ، محدودیتهای ترافیکی، زمان سفر، هزینهها، و همه و همه مانع میشوند. شما باید هنر لجستیکی داشته باشید و روی یک برنامه زمانبندی شده و الویتدار کامل، از مدتها قبل فکر و طرح و نقشه ریخته باشید و بعد با بهکارگیری همه منابع و امکانات به سفر بروید.
نکته برجسته: یاد بگیرید اصول مدیریت پروژه را در کار و زندگی خود پیادهسازی کنید.
دیدگاه خود را بنویسید