در بازار رقابتی امروز، محاسبات ابری نه تنها فرصتهای نوآوری و خلاقیت بیشتری برای کسبوکارها فراهم میکند؛ بلکه موجب انجام دادن سریعتر کارها و هزینه کردن موثرتر نسبت به گذشته میشود. این پلتفرم برای خدمات IT مبتنی بر تقاضا و پاسخگویی، بسیار کارآمد نشان داده شده است. از آنجایی که شما میتوانید در یک سرویس ابری از سرورهای مجازی با سازگاری و سرعت فوقالعاده مناسبی بهره ببرید و منابع محاسباتی IT، مانند تجهیزات ذخیرهسازی و پردازشی بدان اختصاص دهید؛ به طور طبیعی و خودکار محاسبات ابری، خدمات جدیدی به ارمغان میآورد که منجر به تولید بیشتر نسبت به روشهای سنتی میشود.
از سوی دیگر، وقتی پای هزینههای عملیاتی به میان میآید؛ محاسبات ابری کمک زیادی خواهد کرد. در حالت عادی راهاندازی یک سرویس جدید، هزینههای بسیاری به سیستم تحمیل میکند و اگر فرض کنیم توان پرداخت این هزینهها و سرمایهگذاری بیشتر وجود داشته باشد؛ تازه باید منتظر بهرهبرداری و موفقیت این سرویس باشیم.
اگر سرویس جدید ناموفق باشد، سرمایه به هدر رفته، و انبوهی از مشکلات مانند کارکنان جدید، فضای اختصاص یافته و تجهیزات بدون استفاده پیش روی ما است؛ اما با محاسبات ابری میتوان خیلی سریع سرویسهای جدیدی با هزینه بسیار کمتر و بدون نیاز به سرمایهگذاری کلان راهاندازی کرد.
محاسبات ابری امکان توسعة پلهای یک کسبوکار را فراهم میکند و میتواند تضمینی برای موفقیت سرویسهای جدید باشد. در ادامه نشان خواهیم داد چگونه محاسبات ابری در سال 2015 موجب موفقیت کسبوکارها و انجام سریعتر و با هزینه کمتر خدمات IT شده است.
پشتیبانگیری مراکز داده روی کلاود
چه اتفاقی میافتد اگر سازمانها بتوانند با هزینة موثری از کسبوکارهای خود روی مراکز داده، پشتیبانگیری کنند یا در مواقع بحرانی اقدام به بازیابی کسبوکار خود نمایند؟
این مفهوم تا چند سال پیش غیرممکن بود. اما در سال 2015 به یک استاندارد برای بسیاری از شرکتهای تجاری و کسبوکارهای متوسط و کوچک بازار درآمده است. در محاسبات ابری، سرورهای مجازی ساخته میشوند و براساس تقاضا و سیاستهای تعیین شده اجرا خواهند شد.
به این معنی که سرورهای مجازی جدید میتوانند از تمام فرآیندهای تولید یا بخشی از محصولات و خدمات، نسخه تکراری تهیه کنند. سرورهای مجازی قابلیت این را دارند که از تمام اطلاعات تولید یا رد و بدل شده روی خدمات داخل یا خارجی یک کسبوکار، پشتیبانگیری کرده و در موقع لزوم وارد سیستم کنند. در محاسبات ابری، این عملیات در زمان بسیار کمی رخ میدهد.
امروزه، سازمانها میتوانند از پلتفرمهای محاسبات ابری برای ساختن نسخة تکراری برخی یا همة ظرفیتهای مراکز داده به دو روش مختلف استفاده کنند:
میتوان با یک شرکت ثالت قرارداد بست تا بر اساس سیاستهای شما و هر زمان نیاز بود، سرورهای مجازی جدیدی به همراه پشته و نرمافزارهای بازیابی اطلاعات، راهاندازی کند.
برای پاسخگویی سریعتر به مواقع بحرانی؛ خود کسبوکار اقدام به ساختن سرورهای مجازی جدید در جهت پیشبرد اهداف و سیاستهای تجاری کند و اجازه بدهد این سرورها در تمام زمانها اجرا شده و مشغول پشتیبانگیری کامل از سایت باشند.
طبیعی است که این سرورهای مجازی باید همراه با نسخة کاملی از نرمافزارهای پشتیبانگیری و بازیابی بحرانی باشند تا در زمانهای مورد نیاز بتوانند اقدام به بازگرداندن اطلاعات سرویسها روی سایت کنند.
در کسبوکارها به وفور از هر دو روش استفاده میشود. انتخاب هریک از این روشها ارتباط تنگاتنگی با سیاستها و نوع کسب وکارهای آن شرکت دارد. یک سازمان اعتقاد دارد تمام تخممرغها باید در یک سبد باشند و سازمان دیگری به اصل برونسپاری و تکه تکه کردن خدمات و زیرساختها پایبند است.
به هر حال، انتخاب عدم یک شیوه درست متناسب با سرویسها و زیرساخت IT، ممکن است منجر به چالشها و مشکلات جدیدی در مرکزداده شود. هر دوی این روشها در محاسبات ابری هزینة بسیار کمتری نسبت به روشهای سنتی دارند. علاوه بر آن، سریعتر هستند و غالب سازمانها ترجیح میدهند به سراغ این روشها بیایند.
تامین پویای ذخیرهسازی و فایل ریپلیکیشن در کلاود
اگر یک مدیر IT باشید با چالش پایانناپذیر افزایش حجم اطلاعات و نیاز به تجهیزات ذخیرهسازی بیشتر و بعد فراهمسازی سرویسهای دسترسی و استفاده از اطلاعات آشنایی دارید و هنوز از آن خلاصی پیدا نکردهاید.
دراین جا، مشکل فقط ذخیره حجم انبوهی از اطلاعات نیست بلکه در سرویسهای جدید باید امکان میزبانی و دسترسی به اطلاعات برای بخشهای مختلف فراهم شود و حتی در برخی سرویسها باید کاربران به صورت آنلاین و تمام وقت دسترسی بیدرنگ به اطلاعات داشته باشند.
به همین دلیل، تامین منابع ذخیرهسازی و مشکلات مرتبط با آن به یکی از چالشهای دایمی و ناگزیر کسبوکارهای متوسط و بزرگ تبدیل شده است. تامین نیازهای ذخیرهسازی برای سرویسها یا پروژههای جدید علاوه بر هزینه، مشکلات دیگری مانند لزوم پاسخگویی سریع به نیازهای کسبوکار و در راستای اهداف سازمان، دارد. همینطور، غالبا یافتن جواب این سوال که «چقدر فضا نیاز است؟» بسیار سخت خواهد بود.
اما ذخیرهسازی مبتنی بر کلاود، پاسخ تمام این مشکلات است چون منابع ذخیرهسازی به صورت پویا و در زمانهایی واقعی و برحسب نیاز و تقاضای کسب وکار، اختصاص پیدا میکنند؛ به طوری که کسبوکارها احساس خواهند کرد یک فضای ذخیرهسازی نامحدود در اختیار دارند و چالش تامین منابع ذخیرهسازی برای همیشه از میان برداشته شده است و حتی در آینده با افتتاح سرویسهای جدید نیز مشکلزا نخواهد بود.
کسبوکارهای کوچک و متوسط که میخواهند خدمات جدیدی بدهند دیگر نیازی به خرید تجهیزات ذخیرهسازی و تامین منابع پردازشی و انرژی برای آنها ندارند.
به علاوه؛ در ابتدای شروع کار خود نیز، نیازی به خواباندن یک سرمایه زیاد نیست. سرویسهای جدید در ماههای اولیه نیازی به منابع ذخیرهسازی بزرگ ندارند و ممکن است بعد از یک یا چند سال به رشد برسند و آنجا است که باید منابع ذخیرهسازی به صورت پویا اختصاص یابد. بنابراین؛ ذخیرهسازی مبتنی بر ابر در عین اینکه صرفهجویی اقتصادی دارد؛ هر زمان که کسبوکار احساس کرد باید منابع بیشتری تحویل بگیرد؛ میتواند هزینه کند.
سازمان با استفاده از ذخیرهسازی مبتنی بر ابر مزایای دیگری هم کسب میکند. مثلاً ضمن انعطافپذیری در ذخیرهسازی و دسترسی به اطلاعات میتوانند از سرویسهای فایل ریپلیکیشن هم استفاده کنند یا اینکه مطمئن باشند در صورت رخ دادن هرگونه اتفاقی از اطلاعاتشان محافظت میشود.
همچنین، غالباً اطلاعات روی سرویسهای ابری از هر جا و با هر پلتفرمی از راه دور قابل دسترسی هستند. این سرویسها برای سازمانهای چندپلتفرمی شامل دسکتاپ و موبایل، بسیار ارزشمند هستند.
مهاجرت برنامههای کاربردی به کلاود
همانند ذخیرهسازی ابری میتوان برنامههای کاربردی سازمانی و نرمافزارهای اتوماسیون اداری و تولیدی را به پلتفرم محاسبات ابری منتقل کرد و به هر کدام منابع مورد نیاز از جمله توان پردازشی، انرژی، حافظة رم و پهنایباند شبکه اختصاص داد.
در چند سال گذشته؛ بسیاری از شرکتها و سازمانهای متوسط و بزرگ اقدام به انتقال برنامههای کاربردی و خدماتی خود به روی کلاود کردند.
چون این حرکت برای آنها مزایای بیشماری در پی دارد. پلتفرم محاسبات ابری بر حسب تقاضا به هریک از برنامهها، منابعی به صورت پویا اختصاص میدهد و مدیران IT دیگر خیالشان راحت است با چالشهایی مانند کندی سرعت دسترسی، پهنایباند، حافظه و پر شدن فضای بانک اطلاعاتی روبرو نیستند. در واقع؛ نرمافزارها روی محاسبات ابری به سادگی مقیاسپذیر میشوند.
فرآیند این انتقال بسیار ساده است: برای شروع باید یک سرویسدهندة محاسبات ابری انتخاب کرد. بعد سرورهای مجازی جدید ساخته میشوند و روی محاسبات ابری پیکربندی خواهند شد. در مرحلة بعدی برنامههای کاربردی به روی این سرورها منتقل شده و یک ارتباط امن، میان سرورهای مجازی و سازمان مربوطه ایجاد میشود. در نهایت، سرورهای داخلی شرکت که میزبان برنامههای کاربردی و تولیدی بودند، خاموش شده و سرورهای مجازی روی محاسبات ابری شروع به کار میکنند.
همانند سرویسهای ابری در اینجا نیز محیطهای ابری اولویت اول سازمان خواهد بود. همانطور که گفتیم؛ با این مهاجرت برنامههای کاربردی به طور طبیعی مقیاسپذیری را به ارث میبرند و برحسب نیاز منابع به صورت پویا تخصیص خواهند یافت. در این شرایط، در فصلهایی مانند تعطیلات نوروزی یا تابستانی که مشتریان افزایش خواهند یافت؛ مدیران IT سازمان دغدغهای از بابت این نرمافزارها ندارند.
مزیت دیگر، کاهش هزینهها برای خرید سختافزارهای جدید است. حتی هنگامی که برنامههای جدیدی در سیستم استقرار پیدا کنند، سازمان نیاز به تغییر معماری یا تجهیزات سختافزاری جدید و ایجاد ظرفیتهای تازه ندارد بلکه کافی است تقاضای منابع بیشتری روی پلتفرم محاسبات ابری داشته باشد.
ساخت پورتال مدیریت پروژه مبتنی بر کلاود
احتمالا چنین چیزی به همکاری و تعامل بیشتر اعضای تیم منجر خواهد شد. در چند سال اخیر، با افزایش نیروهای کار و همینطور نیاز به همکاری و تعامل و هماهنگی بسیار بالا میان هریک از آنها که لزوما در کنار یکدیگر و در یک محل جغرافیایی خاص نیستند؛ راهکارهای همکاری کاری مانند Microsoft Lync، Microsoft Exchange و Microsoft SharePoint مبتنی بر محیطها و سرویسهای ابری با استقبال بیشتری روبرو شدند.
اولین مزیت این است که این پورتالها روی محاسبات ابری تمام ویژگیها و ارزشهای خود را با هزینهای کمتر ولی با دسترسی بهتر نسبت به مواقعی که بومی استفاده میشدند؛ ارائه خواهند داد. برای مثال، Microsoft Lync ظرفیتهای تعاملی و همکاری بسیار گستردهای روی خدمات ابری ارائه میدهد و فراتر از برقراری یک ارتباط امن، از طیف وسیعی از توابع صوتی و تصویری بهره میبرد.
با هر دستگاهی که به اینترنت و وب متصل شود میتوان از این نرمافزار مدیریت پروژه استفاده کرد. حتی قابلیت برگزاری یک ویدیوکنفرانس روی استاندارد H.264 را فراهم میکند. چنین نرمافزارهایی روی محیطهای ابری بینش و رویکرد سازمانها در قبال نیروی کار را تغییر میدهند، زیرا پاسخگویی سریعتر و در دسترس بودن بیشتر کارمندان را در پی دارند.
مزیت بعدی این است که سازمان بیشتر باید به فکر ایجاد یک رابط میان کارمندان و محیط ابری باشند و نیازی نیست درگیر پیچیدگیهای فنی استقرار یا نگهداری این پورتالها شوند. غالب این پورتالها از سازگاری بالایی در سینک کردن ایمیلها و تقویم و دیگر ابزارهای دفتری برخوردارند و از این جهت نیز مزیتهایی برای سازمان به وجود میآید.
استفاده از PBX مبتنی بر کلاود برای اداره و سرویسهای صوتی موبایل
در سالهای اخیر شاهد رشد و توسعه خدمات ابری برای استفاده بیشتر از سرویسهای صوتی بودیم. VOIP به طور گسترده به عنوان یک راهکار کاهش هزینههای عملیاتی مورد استفاده قرار میگیرد. سازمانها برای ارتباطهای صوتی خود به استفاده از خدمات ابری صوتی روی آوردهاند و از سوی دیگر ارائهدهندگان خدمات ابری روز به روز سرویسهای باکیفیت و انعطافپذیرتری عرضه میکنند.
سازمانها با استفاده از این سرویسها به نوعی زیرساختهای گران و معمولی ارتباطات صوتی درون سازمانی گذشته را دور میزنند و یک صرفهجویی بزرگ اتفاق میافتد. اما صدای دیجیتال مزایایی به مراتب بیشتر از کاهش هزینه از طریق استفاده از پیبیایکسهای دیجیتالی دارد.
در رویکرد جدید، جایگزین کردن PBX سنتی با PBX منطقی اجرا شده روی پلتفرمهای ابری به سازمانها اجازه میدهد به صورت چشمگیری به استفاده از سرویسهای صوتی سرعت بخشند و با بهینهسازی بتوانند تقریباً از همه جنبههای این نوع سرویسها بهرهبرداری کنند.
برای مثال، تغییر مسیر یک تماس ورودی به یک مکان فیزیکی جدید به سادگی و تنها با استفاده از یک نرمافزار امکانپذیر است. همچنین، به سادگی میتوان اطلاعات تماسهای پاسخ داده شده را برای رسیدن به یک سری الگوریتمها تجزیه و تحلیل و در نتیجه از طریق دادهکاوی استراتژیهای کسبوکاری جدید طرحریزی کرد. مزیت بعدی، افزایش انعطافپذیری شرکتها است.
دیدگاه خود را بنویسید