در سال‌های اخیر، تورم به یک چالش مهم برای مشاغل تبدیل شده است. کارکنان دوست دارند به اندازه­ی تورم و حتی بیشتر، حقوق‌شان افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، تمایل دارند کمترین افزایش حقوق را داشته باشند تا هزینه‌های کلی شرکت را کنترل کنند. بنابراین، ایجاد یک تعادل میان افزایش دستمزدها و رضایت کارمندان، یک استراتژی مهم و موثر برای مدیران و رهبران کسب و کارهاست.

در حالی که تعیین چگونگی برقراری تعادل میان نیازهای شرکت و نیازهای نیروی انسانی می‌تواند دشوار و پیچیده باشد؛ روش‌هایی وجود دارد که مدیران با آن‌ها از این چالش عبور کنند. در ادامه، ۱۶ عضو شورای تحریریه سایت فوربس، هر کدام یک استراتژی تعادل‌سازی حقوق‌ها و هزینه‌ها ارائه کردند که می‌تواند مورد استفاده رهبران شرکت‌های تجاری برای مدیریت تورم دستمزدها و حفظ نیروهای با انگیزه و متعهد باشد.

۱- با تغییرات بازار همراه باشید

مهم است که همگام با بازار، دستمزدها را افزایش دهید و یک سطح از حقوق‌های رقابتی را حفظ کنید؛ به ویژه برای نیروهای متخصص و خبره‌! هزینه‌های گردش مالی بسیار بیشتر از هزینه‌های نگهداری نیروی انسانی است. به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت کارمندان، فراتر از بحث حقوق‌ها باشید. سعی کنید استعدادهای بیشتر از کارمندان خود کشف کنید و به آن‌ها وظایف و مسئولیت‌های مهمی بدهید تا بیشتر درگیر اهداف و برنامه‌های شرکت شوند.

۲- تشویقی‌هایی فراتر از دستمزد بدهید

مشوق‌های غیرنقدی می­توانند به کنترل هزینه­ها کمک کنند. به عنوان مثال، افزایش حقوق و دستمزد کارمندان را به سود شرکت مرتبط کنید. با این سیاست، وقتی شرکت سود بیشتری کسب می‌کند؛ شما می‌توانید حقوق‌های بیشتری بپردازید و پاداش‌هایی در نظر بگیرید و هنگامی که وضعیت بازار خوب نیست و سود حداقلی حاصل شده است؛ تحت فشار نباشید. همچنین، می‌توانید از مفهوم گیمیفیکیشن (gamification) استفاده کنید که در آن کارمندان می‌توانند از همکاران خود امتیازهایی را دریافت و به پاداش تبدیل کنند.

۳- انگیزه‌های فردی کارکنان را تحریک کنید

دستمزد یک عامل مهم در انگیزش کارکنان است ولی همه‌چیز نیست. هر کارمند می‌تواند انگیزه‌ها و دلایل بیشتری برای تلاش مضاعف در یک شرکت داشته باشد. رهبران و مدیران کسب‌وکارها باید این انگیزه‌ها را برای هر فرد کشف کرده و یک برنامه مجزا برای استفاده از آن‌ها داشته باشند. گاهی اوقات یک فرد با ارتقای شغلی، فرد دیگری با تغییر پست سازمانی، نیروی انسانی بعدی با شرکت در آموزش‌ها و یادگیری مهارت‌های جدید و همین‌طور افراد دیگر با دلایل مختلف، انگیزه بیشتری برای ادامه همکاری پیدا می‌کنند!

۴- فرهنگ سازمانی را تقویت کنید

در حالی که افزایش دستمزدها متناسب با تورم‌های بازار، یک عامل انگیزشی کلیدی برای اکثر کارمندان است ولی شرکت‌ها و سازمان‌های قدرتمند از نظر منابع انسانی، سعی می‌کنند با پاداش‌های غیرمادی و فرهنگ سازمانی، رضایت کارمندان را جلب کنند. مثلا، احترام به کارکنان یا ساختن محیط‌های کاری تیمی جذاب و لذت‌بخش و حمایت‌های ویژه از نیروهای متخصص!

۵- آموزش کارمندان را جدی بگیرید

سرمایه‌گذاری روی برنامه‌های آموزشی کارمندان و ارتقای مهارت‌های آن‌ها منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد حقوق‌های رقابتی پرداخت کنند و افزایش دستمزدها توجیه منطقی داشته باشد. آموزش، نه تنها هزینه‌های نیروی کار را کنترل می‌کند؛ بلکه نیروی کار ماهر و با انگیزه را تقویت و باعث رشد بلندمدت می‌شود.

۶- فرآیندهای استخدام را بازنگری کنید

این روزها بهتر است در هنگام استخدام یک نیروی جدید، سه سوال از خودمان بپرسیم: ۱- چه وظایف روزانه‌ای برای این استخدام جدید تعریف شود؟ ۲- آیا می‌توان این وظایف را به دیگران محول کرد؟ ۳- آیا هوش مصنوعی می‌تواند برخی از وظایف کارمندان فعلی را به طور خودکار انجام دهد؟ تقریبا در ۹۰ درصد اوقات، می‌توان این وظایف را به کارمندان فعلی واگذار کرد.

۷- از هوش مصنوعی استفاده کنید

شرکت‌ها می‌توانند از استخدام کارمندان تمام وقت پرهیز کنند و به جای آن سراغ فریلنسرها بروند یا هوش مصنوعی را جایگزین کنند. اگر تصور می‌کنید ما اکنون به اوج پیشرفت هوش مصنوعی رسیدیم؛ باید بدانید ما صرفا فقط یک خراش در سطح ایجاد کردیم (کنایه از اینکه هنوز در مراحل ابتدایی AI هستیم). ترکیبی از فریلنسرها و هوش مصنوعی می‌تواند شرکت‌ها را بهره‌ورتر کند ولی در عین حال، هزینه‌ها کنترل شده باشد.

۸- روی خودکارسازی سرمایه‌گذاری کنید

یک توصیه اکید به کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاری روی خودکارسازی وظایف و فرآیندها است تا عملیات‌های درون شرکت، ساده‌تر شوند و اتکا به کار نیروی دستی، کمتر شود. بهتر است دستمزدهای رقابتی پرداخت شود ولی کم‌کم به سوی فضاهای کاری ترکیبی انعطاف‌پذیر (مثلا چند روز کار در دفتر شرکت و چند روز کار در خانه) و ارائه مزایاهای غیرپولی پیش بروید. روی فرهنگ سازمانی کار کنید و فرصت یادگیری و توسعه­ی فردی به نیروها بدهید تا سطح مشارکت آن‌ها افزایش پیدا کند. 

۹- برون‌سپاری کنید

یک روش عالی برای مدیریت کاهش هزینه‌های نیروی کار؛ زمانی که مشغول افزایش مهارت‌ها و انعطاف‌پذیری‌های جدیدی به تیم خود هستید؛ برون‌سپاری کامل یک پست سازمانی یا برون‌سپاری برخی از وظایف و نقش‌ها است. کارهایی مانند امور مالی، بازاریابی، طراحی گرافیک، حسابداری و نظایر این‌ها را می‌توان به راحتی برون‌سپاری کرد و به تیم‌های مجرب خارج از شرکت سپرد.

۱۰- روی کارایی کلی تمرکز کنید

یک راه هوشمند برای تعدیل تاثیر تورم و افزایش دستمزدها بر یک کسب‌وکار، تمرکز روی بهره‌وری و کارایی کلی است. وقتی هر کارمند بتواند بهره‌وری بالاتری داشته باشد؛ ابزارهای خودکارسازی به کار گرفته شوند و وظایف کم ارزش‌تر و کم تاثیر، حذف شوند؛ تعداد کمتری از اسکناس‌های شما بابت حقوق و دستمزد هزینه می‌شود یا بهتر است بگوییم هدر می‌رود. می‌توانید حقوق‌ها را رقابتی پرداخت کنید و در عین حال، سود بیشتری داشته باشید.

۱۱- بهینه‌سازی نیروی کار را آغاز کنید

برای مدیریت هزینه‌های نیروی کار در بحبوبه­ی تورم‌های بالای ماهیانه و افزایش دستمزدها، بهینه‌سازی هوشمند نیروی کار نقش کلیدی ایفا می‌کند. اندازه­ی تیم کاری شما باید متعادل شود و همزمان، از اضافه کردن و کمبود نیرو جلوگیری کنید. این استراتژی، کاهش هزینه‌ها را تضمین می‌کند و مشارکت و کارایی کارمندان حفظ شده است. بهینه­سازی نیروی کار به معنای تعادل بین تعداد کارکنان و نیازهای سازمان است. این رویکرد به کاهش هزینه­ها کمک می­کند و در عین حال مشارکت و کارایی کارکنان را حفظ می­کند. 

۱۲- مزایای غیرپولی را افزایش دهید

برای مدیریت تورم دستمزدها و حفظ نیروی کار با انگیزه، کسب‌وکارها باید مزایای غیرپولی را افزایش دهند. باید فعالیت‌هایی مانند ارائه ساعت‌های کاری انعطاف‌پذیر، توسعه­ی حرفه‌ای، اجرای برنامه‌های حمایتی و محیط‌های با نشاط، شناسایی عوامل رضایت شغلی و وفاداری کارمندان، افزایش پیدا کند. این رویکردها، محدودیت‌های مالی را برای کارمندان، متعادل می‌کند و تمایل به حضور در یک تیم سازنده و اختصاصی را افزایش خواهد داد. 

۱۳- قدردانی از تلاش‌های کارکنان

برنامه‌ها و طرح‌هایی برای شناسایی، تایید و پاداش دادن به تلاش و مشارکت کارکنان ایجاد کنید ولی پاداش‌ها نباید فقط مالی و دریافت پول باشند. مثلا، مزایایی مانند مرخصی با حقوق اضافی، دسترسی ویژه به امکانات و تسهیلات شرکت، فرصت‌های حضور در پروژه و رویداد خاص یا رهبری تیم‌های جدید برای پروژه‌های آینده را به کارمندان پرتلاش خود بدهید. پاداش‌های غیرپولی می‌توانند بسیار معنادار و تاثیرگذار باشند و باعث تقویت محیط کاری مثبت و افزایش مشارکت کارمندان شوند.

۱۴- پاداش‌ها را به عملکرد شرکت گره بزنید

یکی دیگر از استراتژی‌هایی که باید در پیش بگیرید؛ ارائه پاداش‌های مبتنی بر عملکرد کلی سازمان است. این موضوع، انگیزه کارکنان را بالا نگه می‌دارد ولی به شرکت‌ها برای کنترل هزینه‌های متغیر و افزایش دستمزدهای ناشی از تورم‌ها، کمک خواهد کرد. همه‌چیز به این بستگی دارد که بتوانید پاداش‌های خوبی طراحی کنید تا کارکنان واقعا احساس کنند وارد یک معامله برد – برد شدند. 

۱۵- مراقب تیم باشید

یکی از زمینه‌هایی که نباید اصلا در آن کوتاهی کنید. صرف‌نظر از هزینه‌های کلی شرکت، ما باید این اطمینان را به کارمندان بدهیم که برای موقعیت‌های خود، حقوق خوبی می‌گیرند. این رویکرد در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهبود کارایی و در نتیجه افزایش سود خواهد شد. کارمندانی که حقوق خوبی دریافت می‌کنند؛ عموما عملکرد بهتری دارند و کمتر به اشتباه می‌افتند. همیشه، حفظ کارمندان بهتر از استخدام‌های جدید است و از هزینه­های آموزش‌های تازه‌واردها می‌کاهد.