می‌گویند کلمه Xiaomi در زبان چینی به معنای «ارزن» یا «برنج کوچک»  است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند دلیل انتخاب این نام، ارائه   محصولات کوچک، کاربردی و مقرون‌به‌صرفه توسط این شرکت چینی است اما این  روزها شیائومی نه یک «ارزن» بلکه یک کوه بزرگ و بلند در سرزمین فن¬آوری  است. براساس برخی گزارش‌ها، شیائومی سومین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا  است. یعنی پس از اپل و سامسونگ، شیائومی کنترل بازار را در دست گرفته است.  اما چگونه یک شرکت با سابقه‌ای تک رقمی توانست غول‌های بزرگی در بازار  مانند اچ‌تی‌سی، موتورولا، نوکیا، آلکاتل، ال‌جی، سونی و غیره را شکست  بدهد؟

                                

ریشه‌ها

البته برخی شنیده ها حاکی از این است که واژه­ی Xiaomi از دو واژه­ی مجزای «Xiao» و «mi» تشکیل شده است. Xiao در مکتب بودایی نامی با معنی است و می‌توان به شعار معروف این مکتب «یک  ارزن از مکتب بودائیسم به اندازه یک کوه بزرگ و با شکوه است» مرتبط دانست.

از سوی دیگر mi مخفف Mobile Internet است. هر چند عده ای نیز mi را معادل Mission Impossible می‌دانند. Mi و Xiao هر معنی­ای که داشته باشند، هدف و آرمان شیائومی مشخص است، ارائه محصولات الکترونیکی مصرفی زیبا و مقرون‌به‌صرفه.

شرکت شیائومی در ۶ آوریل سال ۲۰۱۰ به عنوان یک شرکت استارتاپی در شهر پکن  چین تاسیس شد. از همان ابتدا شرکت از خواسته و هدف خود در بازار آگاه بود.

شیائومی قصد داشت گوشی‌های تلفن همراه ارزان و با کیفیتی تولید کند و بر  روی بستر اینترنت به فروش برساند. هم­چنین این شرکت تلاش کرد تا شعار «اول  بودن در بازار» را نقض کند و تاکید داشت که برای موفقیت حتما نیازی نیست  همیشه «اولین باشید».

اولین گوشی شیائومی در ماه اوت ۲۰۱۱ روانه بازار شد و عملکرد آن به قدری  خوب و در عین حال ارزان بود که به ‌سرعت سهم بزرگی از بازار چین را تسخیر  کرد.

محصولات

سوال اساسی این است که عملکرد شیائومی چگونه است؟ تمرکز اصلی این شرکت بر  روی تولید و عرضه گوشی‌های تلفن همراه هوشمند است. درآمد و سود اصلی این  شرکت نیز براساس فروش این گوشی‌ها بنا نهاده شده است.

شیائومی تلاش می‌کند اسمارت‌فون‌هایی با ویژگی‌های محصولات برتر اپل و  سامسونگ و دیگر شرکت‌های مطرح بازار موبایل تولید کند، ولی از سبک طراحی  خاص خود استفاده کند و البته تا جایی که می‌شود قیمت اسمارت‌فون­ها را نیز  کاهش دهد تا در بازارهایی مانند چین، هند و دیگر کشورهای آسیای شرقی سهم  خود را از بازار فروش به دست آورد.

در کنار اسمارت‌فون‌­ها، شیائومی طیف وسیعی از تجهیزات الکترونیکی مصرفی را نیز تولید و عرضه می‌کند. از لوازم جانبی گوشی‌­های­ تلفن همراه تا تلویزیون، تبلت، تجهیزات شبکه، خانه‌های هوشمند، وسایل  ورزشی و مچ بندها، لوازم دیجیتال سلامت و خیلی از موارد دیگر. تمام این  گجت‌ها ساده در عین طراحی ارزان از کیفیت بالایی برخوردارند و جایگزین خوبی  برای گران­ترین و لوکس‌­ترین گجت‌­ها محسوب می­شوند.

بخش دیگر فعالیت­‌های شیائومی بر روی اپ‌استور متمرکز است. این شرکت در  سال ۲۰۱۴ احساس کرد کاربران‌اش به یک فروشگاه خرید و دانلود اپلیکیشن  موبایل نیاز دارند. در نتیجه، فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن‌های اندرویدی خود  را راه‌اندازی کرد که در همان ماه‌های نخست با موفقیت چشم‌گیری روبرو شد.  جالب است بدانیدروزانه نزدیک به ۲۰ میلیون نرم‌افزار و بازی از روی  اپ‌استور شیائومی دانلود می‌شود.

اکوسیستم

چگونه شیائومی توانست در بازار موبایل موفق عمل کند؟ شاید جواب این سوال  را باید در طبقه یازدهم مقر اصلی این شرکت جست‌وجو کرد. جایی که بیش از ۲۰۰  نفر پرسنل کاری برجسته و خبره تحت سرپرستیLiy D؛  كیکی از هشت نفر حاضر در تیم پایه‌گذار شیائومی با تخصص‌هایی مانند مدیریت  محصول، طراحی صنعتی، مدیریت پشتیبانی، بازاریابی، تحلیل، آمار و غیره، به  ده‌ها شرکت استارتاپی را برای فروش محصولات شیائومی کمک می‌کنند.

در واقع، این شرکت چینی سعی کرده است اکوسیستمی را خلق کند تا از یک سو  نیازهای بازار و مشتریان به دقت پیگیری و بررسی شود و محصولات نهایی ساخته  ‌شوند. از سوی دیگر ده‌ها و صدها شرکت و استارتاپ روی این محصولات کار  می‌کنند تا هم به فروش برسند و هم دیدگاه جهانیان نسبت به این محصولات  تغییر کرد.

اگرچه این محصولات اجناس چینی هستند اما می‌توانند با بهترین برندهای دنیا  رقابت کنند. بسیاری از لوازم جانبی و گجت‌های شیائومی را استارتاپ‌ها و  شرکت‌های ثالث تولید می‌کنند و بعد در اکوسیستم شیائومی به فروش می‌رسانند.

مثلا شیائومی یک استارتاپ موفق در تولید پاوربانک را خرید و خیلی زود  توانست بهترین پاوربانک‌های دنیا را با مزیت‌های رقابتی به مشتریان ارائه  دهد. به عنوان مثال، شیا‌ئومی پاوربانک قابل حملی طراحی کرد که همزمان  دارای مودم 4G و روتر بی‌سیم نیز است. در نتیجه کاربران با خرید یک محصول، در واقع سه محصول را خریداری کرده­اند.

شیائومی تلاش می‌کند برای هر بازار محلی و کاربران یک منطقه و کشور، محصول  مورد نیازشان را طراحی کند و از رقابت در بازارهای اصلی دنیا دور باشد. در  حالی که شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ در حال رقابت با یکدیگر برای  ارائه‌­ی گوشی‌های تلفن همراه با قیمت بالاتر و سخت‌افزار بهتر هستند،  شیا‌ئومی برای مردم هند و پاکستان گوشی‌های هوشمندی مطابق با نیازشان و با  قیمت مناسب طراحی و تولید می‌کند که دقیقا نیاز دارند و قیمتی اعلام  می‌‌کند که هر فردی بتواند به راحتی خرید کند. شیائومی برای هر بازار  محصولات دیجیتال خود این رویه را مد نظر قرار می­دهد. برای مثال کشور هند  روتر بی سیمی را عرضه کرده است که تنها ۲۰ دلار قیمت دارد.

ارزانی

بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل موفقیت شیائومی، قیمت بسیار  پایین گوشی‌های هوشمند و دیگر محصولات آن است. چگونه شیائومی می‌تواند  محصولاتش را با قیمت‌هایی باورنکردنی در بازار بفروشد در حالی که شرکت‌های  دیگر دائما از هزینه‌های بالای تولید گوشی­های هوشمند شکایت دارند و هر  ساله قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؟

شیائومی چندین استراتژی در تولید، عرضه، فروش و قیمت‌گذاری دارد که باعث  موفقیت آن شده‌اند. جدا از اینکه تمامی محصولات این شرکت در کشور چین طراحی  و تولید می‌شوند که هزینه پایین‌تری را رقم می­زنند چرا که از سوی دیگر از  بسیاری هزینه‌های جانبی مانند: مالیات، گمرک، انبارداری و ارسال خبری  نیست.

همان‌طور که می­دانیم بسیاری از محصولات این شرکت فقط در فروشگاه­ها و  سایت‌های اینترنتی عرضه می­شوند و فروشنده‌های فیزیکی وجود ندارند. در این  شرایط شیائومی سود هنگفتی بابت عدم پرداخت دستمزد به فروشنده‌ها به دست  می­آورد. با این روش کلیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان ثالث که به دنبال سود  شخصی خود هستند و باعث از بین رفتن قیمت می­شونداز حلقه فروش خود خارج  می‌کند.

عامل مهم دیگر متوسط چرخه عمر محصولات شیائومی است. این شرکت معمولا یک  گوشی تلفن همراه یا یک محصول دیجیتال را ۱۸ تا ۲۴ ماه به بازار عرضه  می­کند. بنابراین، محصولات چندین بار با کاهش قیمت روبرو می‌شوند و قدرت  خرید مردم افزایش پیدا می‌کند.

قطعات سخت‌افزاری استفاده شده نیز به مرور ارزان‌تر می‌شوند و شیائومی  می‌تواند همان گوشی را ارزان‌تر تولید کند. این در حالیست که در هزینه‌ها  صرفه‌جویی بسیار زیادی صورت می‌گیرد و نیاز به مراحل تحقیق و توسعه، طراحی،  پیش‌تولید و غیره نیست. اما شرکت‌های دیگر سعی می‌کنند هر سال یک  اسمارت‌فون جدید تولید کنند و چرخه­ی عمر محصولات‌شان نیز حداکثر ۱۲ ماه  است.

ارزن

شیائومی تصور دنیا درباره­ محصولات چینی را تغییر داده است و قواعد بازی  در بازار را به هم زده است. شاید این شرکت در ۷ سال پیش مانند یک «ارزن» یا  «برنج کوچک» بود اما اکنون کوهی سربه فلک کشیده است که هر روز با سرعت  بیشتری رشد می‌کند.

این شرکت چندین هزار کارمند و در بسیاری از کشورها نمایندگی و دفتر فروش  نیز دارد. بی جهت نیست که این شرکت سومین فروشنده اسمارت‌فون دنیا است و  برای رونمایی از محصولات جدیدش، تمامی رسانه‌های دنیا داوطلب هستند. این  شرکت بزرگ که صدها شرکت نوپا در اکوسیستم آن زیست می­کنند، محصولاتش سریعا  به مرحله فروش می‌رسد و صدها شرکت نوپا در اکوسیستم شیائومی زیست می‌کنند.