گزارش‌های شرکت‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد هر سال تعداد کسب‌وکارهای  بیشتری به سوی مراکزداده حرکت می‌کنند و درخواست خدمات و میزبانی اطلاعات  دارند. هر سال، حجم اطلاعات تولید شده چند برابر می‌شود و صدها میلیون  دستگاه جدید به اینترنت متصل می شوند. اما از سوی دیگر، هزینه‌های جاری  مراکزداده رو به افزایش است و نمی‌توانند با ظرفیت‌ها و توان موجودشان،  خدمات جدیدی را ارائه بدهند یا میزبانی حجم بیشتری از اطلاعات را بپذیرند.  این روزها، مدیران مراکزداده و آی‌تی به دنبال فناوری‌ها، رویکردها و  تکنیک‌هایی هستند که بتوانند تجهیزات خود را مدرن‌سازی کنند، هزینه‌ها را  کاهش دهند و ظرفیت‌های بیشتری را در کنار کارایی و بهره‌وری بهتر داشته  باشند. در این مقاله سراغ چهار رویکرد بسیار مهم در مراکزداده امروزی  می‌رویم، تازه‌هایی که باید هر مدیر آی‌تی بداند و براساس آن‌ها تصمیم‌گیری  کند.

                                

چند ابری

بدون‌شک محیط‌های ابری هیبریدی یا چندگانه در آینده بر آی‌تی تسلط پیدا می‌کنند. به گزارش موسسه IDC، بیش از ۹۰ درصد شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ خواهان استفاده از فناوری‌ها و محیط‌های چند ابری (Multi-Cloud) هستند.

دلایل زیادی برای اتخاذ این رویکرد از سوی سازمان‌ها و کسب‌وکارها وجود  دارد. هیچ‌یک از ارائه‌دهند‌گان خدمات ابری نمی‌توانند همه نیازمندی‌های  مشتریان را به طور کامل برآورده کنند.

معمولا یک خدمات ابری کامل توسط چند سرویس‌دهنده تامین می‌شود. به علاوه،  معمولا مدیریت کارایی، خطرپذیری، تاخیر و انطباق‌پذیری توسط چند  سرویس‌دهنده ابری به دست می‌آید و لازم است این فاکتورها بین آن‌ها تقسیم  شوند.

خدمات ابری رایج بازار مانند خدمات زیرساختی (IaaS) ، برنامه‌های کاربردی (SaaS) و توسعه پلتفرم (PaaS) نیز جواب‌گوی نیازهای مشتریان نیستند و کارشناسان معتقدند خدمات پیچیده‌تر  و ترکیب جدیدی مورد نیاز است که باید توسط چندین سرویس‌دهنده، مدیریت و  عرضه شوند.

سیستم‌های ابری مستقر در مراکزداده می‌توانند به طور کامل یک روش دسترسی  امن و مطمئن در اختیار مشتریان قرار دهند و توسطسرویس دهندگان آی‌تی مدیریت  شوند. کاربران سازمانی به راحتی می‌توانند به انواع خدمات ابری و منابع  مورد نیازشان از طریق یک مرورگر وب و نرم‌افزار دسکتاپ دسترسی پیدا کنند.

در سال‌های اخیر، مراکزداده با دانستن این نیاز به ارائه انواع خدمات ابری  مبتنی بر مراکزداده پرداخته اند. مراکزداده مدرن سعی می‌کنند پلتفرم‌های  مختلف چند ابری را فراهم کنند و سرویس‌هایی مبتنی بر زیرساخت‌های کاملا امن  و بی‌خطر به مشتریان‌شان پیشنهاد بدهند.

مدیران آی‌تی باید به درک درستی از خدمات چند ابری برسند و خودشان را برای  بهره‌برداری یا این خدمات در سال‌های آتی آماده کنند. جا ماندن در خدمات  ابری سنتی می‌تواند یکی از عوامل شکست مراکزداده یا کسب‌وکارها باشد.

محاسبات در لبه

این روزها همه‌جا صحبت از محاسبات در لبه است. در آینده، مراکزداده دیگر  به شکل سنتی متمرکز نخواهند بود و مدل‌های توزیعی و پخشی طرفداران بیشتری  را خواهند داشت. بسیاری از کسب‌وکارهای جدید نیازمند پردازش‌ها و خدمات  سروری یا ذخیره‌سازی اطلاعات به شکلی غیر متمرکز هستند.

اکنون، رانش‌های بزرگی مانند انقلاب صنعتی ۴، اینترنت اشیائ صنعتی،  خودکارسازی فرآیندها، تحلیل اطلاعات بی‌درنگ، کاربردهای هوش مصنوعی مانند  (یادگیری ماشینی که باید هزاران حسگر به طور آنی بررسی و کنترل شوند) و  ده‌ها مورد دیگر باعث شده اند که سازمان‌ها به سمت سیستم‌های پردازشی در  لبه حرکت کنند. در برخی مدل‌های خدماتی، انتقال اطلاعات به یک مرکزداده  متمرکز باعث تاخیر و وقفه در پردازش اطلاعات می‌شود و می‌تواند به طور کامل  یک سیستم را فلج کند.

برخی از سازمان‌ها هم با یک مرکزداده متمرکز ارتباط دارند، اما کماکان  نیازمند مراکزداده ماژولار در برخی شعب یا عملیات‌های کاری هستند. آن‌ها به  مرکزداده یا سرورهای ذخیره‌سازی اضافی برای راه‌اندازی سرویس‌های جدید  نیاز دارند و در پایان هر روز یا هفته، اطلاعات‌شان را به مرکزداده متمرکز  منتقل می‌کنند. موسسه IDC اعلام کرد تا سال ۲۰۱۹، ۴۰ درصد اطلاعات اینترنت اشیا باید توسط سیستم‌های آی‌تی در لبه، پردازش و تحلیل شوند.

همچنین راه‌اندازی شبکه‌های موبایل 5G نیز به این  قضیه دامن می‌زند و نیاز به پردازش‌های اطلاعاتی بی‌درنگ را افزایش می‌دهد.  در این شبکه‌ها، نیاز به ارسال یک ویدیو با کیفیت HD در مدت زمانی چند ثانیه است، چرا که سرعت 5G به مرز ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

پس، سرویس دهندگان ویدیو نمی‌توانند اطلاعات را از روی یک مرکزداده متمرکز  راه دور، فراخوانی کنند و باید اطلاعات در همان مکان آماده تحویل باشد.  کسب‌وکارهایی که می‌خواهند به سمت 5G بروند، باید مطمئن شوند سرورها و دیگر تجهیزات‌شان می‌تواند بدون تاخیر و در سرعت‌های استاندارد مشخص شده کار کنند.

مراکزداده در لبه یکی از راهکارهای موجود برای انجام چنین اهدافی است.  مراکزداده در لبه، می‌توانند قدرت پردازشی، فضای ذخیره‌سازی، منبع تغذیه،  سیستم‌های سرمایش و پهنای‌باند را  در اختیار زیرساخت‌های آی‌تی قرار دهند  تا بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها یا ظرفیت‌های مراکزداده متمرکز، در هر  نقطه‌ای از کسب‌وکارشان، خدمات لازم را ارائه دهند.

موضوعی که باعث شده مراکزداده در لبه تا این حد اهمیت پیدا کنند و در  سال‌های اخیر با بازاری در حال رشد سریع، روبرو باشیم، ماژولار بودن و  مقیاس‌پذیری آن‌ها است. هر کسب‌وکاری می‌تواند براساس نیازمندی‌هایش یک  مرکزداده در لبه را پیکربندی کند.

این مراکزداده در اندازه‌های مختلف با قدرت‌های پردازشی متفاوت، فضای  ذخیره‌سازی کاملا قابل گسترش و منابع سخت‌افزاری منعطف دیگر طراحی می‌شوند  تا برای هر نوع فضا و نیاز بازار آماده باشند.

همه بخش‌های این مراکزداده از جمله منبع تغذیه، سیستم سرمایش، سیستم‌های  امنیتی و هشداردهنده و غیره به صورت پیش‌ نصب قرار دارند، ولی براساس  درخواست شرکت‌ها قابل تغییر هستند. بنابراین، مراکزداده در لبه خیلی سریع  ساخته و به شبکه متصل می‌شوند.

مصرف انرژی بهینه

انرژی یکی از چالش‌های اصلی مراکزداده در دهه اخیر است. عمده هزینه جاری و عملیاتی مراکزداده صرف تامین انرژی می‌شود.

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری مانند اپل، مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و  آمازون، از سال‌ها قبل و با پیش‌بینی این چالش، به سراغ تولید انرژی‌های  تجدیدپذیر رفتند و اکنون مراکزداده گوگل و اپل به طور کامل از انرژی‌های  تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. اما در بسیاری از کشورهای جهان، مراکزداده،  توان سرمایه‌گذاری‌های کلان و بلندمدت را ندارند. پس، باید به سراغ  بهینه‌سازی مصرف انرژی خود بروند.

هنوز دنیا به مراکزداده متمرکز و بسیار بزرگ نیاز دارد. مراکزداده‌ای با  هزاران رک و سرور و تجهیزات شبکه که روزانه چند کیلووات انرژی مصرف  می‌کنند. این مراکزداده تنها یک راه دارند: بهره‌وری در مصرف انرژی.

استفاده از رک‌ها و اتاقک‌های مراکزداده یکی از راه‌حل‌های خوب برای  مدیریت مصرف انرژی است، ولی انواع رک‌های استاندارد جدید دیگری مانند Open19 و OCP نیز وارد بازار شدند. برخی از این رک‌ها تنها می‌توانند مصرف انرژی را به  اندازه ۵ درصد کاهش دهند که قطعا قابل توجه است و برای مراکزداده بسیار  بزرگ ارزشمند خواهد بود.

مدیران آی‌تی باید پیوسته دنبال روش‌ها و رویکردهای جدیدی برای کاهش مصرف  انرژی باشند. گاهی اوقات در این زمینه بیشتر از فناوری و مدیریت به خلاقیت  نیاز داریم. یکی از مراکزداده اپل در کانادا، از کودهای حیوانی تولید شده  توسط مزارع، برق تولید می‌کند و به مرکزداده می‌دهد و در عوض، گرمای حاصل  از مرکزداده را به سوی روستاها هدایت می‌کند. این سیستم توانسته است  میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

سیستم‌های سرمایش

پس از انرژی، سیستم‌های سرمایش بالاترین هزینه‌های عملیاتی و نگه‌داری را  در مراکزداده از آن خود کرده اند. هر مدیری که توانسته است رویکردی درست و  موثر برای خنک‌سازی سرورها و رک‌هایش پیدا کند، صاحب مرکزداده‌ای موفق و  سودده خواهد بود.

سیستم های سرمایش هم از نظر فناوری پیچیده هستند و هم در پیاده‌سازی و  نگهد‌اری منشا چالش‌های بزرگی خواهند بود. به علاوه، کمترین سهل‌انگاری یا  عدم کارایی مناسب یک سیستم سرمایشی می‌تواند زیان‌های هنگفتی به مراکزداده و  بخش‌های آی‌تی وارد کند. دارندگان مراکزداده بزرگ در دنیا، سعی می‌کنند از  منابع طبیعی برای سیستم‌های سرمایشی تجهیزات‌شان استفاده کنند. آب، باد،  برف، یخ و دریاها و اقیانوس‌ها می‌توانند بخشی از یک سیستم خنک‌کننده  باشند.

یکی از رویکردهای جدید، ساخت مراکزداده در سرزمین‌های سردسیری، کنار  دریاها و رودخانه‌ها، زیرزمین و جاهایی است که نیاز به خنک‌کنندگی کمتری  دارند.

رویکرد بعدی، استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های جدید سرمایشی و گرمایشی در  مراکزداده است. گاهی اوقات با تغییرات کوچکی می‌توانید به جای یک سیستم  سرمایشی، از فناوری و سیستم جدیدتری استفاده کنید و چند درصد صرفه‌جویی  هزینه داشته باشید.

مدیران آی‌تی می‌توانند از شرکت‌های خصوصی و ثالث در زمینه‌های محیط زیست،  سیستم سرمایشی، تامین و تبدیل انرژی و تهویه هوا کمک بخواهند و بخشی از  کار را به آن‌ها بسپارند.

در نهایت، مدیران آی‌تی اگر برای سرمایش مراکزداده‌شان راه‌حلی پیدا  نکنند، در سال‌های آتی امکان گسترش خدمات‌شان را نخواهند داشت و به مرور از  بازار حذف می‌شوند.