زمانی که در حال پیدا کردن یک شغل یا کار مناسب هستید؛ اولین قدم ایجاد یک رزومه قوی از توانمندی‌ها است که بر اساس آن بتوانید نظر کارفرمایان را جلب کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است مهارت‌های فنی یا رشته­ی تحصیلی خود را در رزومه بگنجانید. در این بین تفکر و مهارت تحلیلی یکی از مواردی است که کمتر به آن توجه می‌شود. در حالی که بسیاری از کارفرمایان برای جذب نیرو برای تفکر تحلیلی، اهمیت ویژ‌ه‌ای قائل هستند که نوع خاصی از مهارت‌های نرم شناخته می‌شود؛ مهارتی که می‌توانید آن را از طریق تجربه و تفکر در خود ایجاد کنید. توسعه و برجسته کردن مهارت‌های فردی شما به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و مسائل، می‌تواند شما را در رسیدن به اهداف حرفه­ای و دستیابی به شغلی رضایت‌بخش، یاری کند. 

با توجه به این که اطلاعات زیادی در این زمینه وجود ندارد، در این مقاله تصمیم داریم تا این مهارت‌‌ها را تعریف ‌کنیم؛ توضیح دهیم که چرا این مهارت‌ها مهم هستند، سپس برخی از اشکال کلیدی مهارت‌‌های تحلیلی را فهرست می‌‌کنیم و توضیح می‌‌دهیم که چگونه می‌‌توانید آن‌ها را در رزومه خود برجسته کنید.

منظور از مهارت تحلیلی چیست؟

مهارت‌های تحلیلی (Analytical Skills) به دسته‌ای از مهارت‌های ذهنی اطلاق می‌شود که بر اساس آن می‌توانید یک مسئله را مشاهده و سپس آن را تجزیه و تحلیل و ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید و پیچیده را برای حل آن ارائه کنید. استفاده­ی همزمان از چند مهارت تحلیلی می‌تواند منجر به ایجاد تفکر تحلیلی شود که با استفاده از آن می‌توانید بسیاری از مسائل را در زندگی کاری و شخصی حل کنید. مجموعه­ی این مهارت‌ها می‌تواند شما را به فردی تبدیل کند که بسیاری از شرکت‌ها برای حل مسائل خود، به دنبال آن هستند. 

آزمون و خطا در روش‌های تحلیلی به عنوان اولین قدم برای حل مسئله شناخته می‌شوند. بر اساس این روش، متفکر می‌تواند پاسخ را از بین گزینه‌های موجود گزینش کرده و به سرعت یک موضوع یا موقعیت را تجزیه و تحلیل کند. افرادی با این سبک تفکر اغلب می‌توانند در شرایط کار تیمی به خوبی عمل کنند و بهره­وری بالایی داشته باشند. 

مراحل کارکرد مهارت‌های تحلیلی 

برای آن که بتوان با کمک این مهارت‌ها موضوع اصلی را حل کرد، اغلب لازم است چندین مرحله اساسی دنبال شود:

  • در گام نخست لازم است مسئله درک و شناسایی شود. 
  • پس از آن باید اطلاعات لازم را از طریق مشاهدات یا انجام آزمایش به دست آورد. 
  • در گام سوم باید راه‌حل‌های پیشنهادی را روی کاغذ پیاده کرد.
  • تست و ارزیابی راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید در مرحله­ی چهارم این فرآیند قرار می‌گیرد.
  • در نهایت بهتر است راه‌حل‌های موثر انتخابی را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار داد. 

بدون شک شناخت روابط علت و معلولی، به عنوان یکی از پایه‌های اصلی در تفکر تحلیلی شناخته می‌شود. برای درک این روابط لازم است مسئله را بشناسید و چگونگی ارتباط ایده‌ها با محور اصلی را بررسی کنید.

اهمیت تقویت مهارت‌های تحلیلی

اما پرسش اصلی اینجا است که چرا مهارت‌های تحلیلی تا این اندازه مهم هستند؟ در پاسخ باید عنوان کنیم که برخی از صنایع امروزی مثل مشاغل حوزه­ی فناوری ارتباطات و مدیریت داده، تا حد زیادی به مهارت‌های تحلیلی متکی هستند. اما نقش این مهارت‌ها تنها به این زمینه محدود نمی‌شود. اغلب کارفرمایان در زمان جذب نیرو به دنبال افرادی هستند که تفکر تحلیلی بالایی دارند و می‌توانند عملکرد سازمان آن‌ها را بهبود بخشند. 

مهارت‌های تحلیلی به خصوص برای افرادی که در موقعیت رهبری یک تیم قرار دارند، بسیار مهم است؛ زیرا این مهارت‌ها در نهایت می‌تواند برای کسب و کار ارزش و اعتبار ایجاد کند. مثل مدیر خدمات مشتریان که با مهارت‌های تحلیلی قوی خود می‌تواند بازپرداخت مشتریان را تجزیه و تحلیل کند و در نهایت با ارائه راهکار‌ها، تعداد بازپرداخت‌های شرکت را کاهش دهد. 

۴ نمونه از مهم­ترین مهارت‌های تحلیلی

اگر قصد دارید مهارت‌های تجزیه و تحلیل خود را ارتقا دهید یا آن‌ها را در رزومه خود بگنجانید؛ باید در مورد مهم­ترین آن‌ها آگاهی داشته باشید. در ادامه چهار مورد از مهارت‌های تحلیلی مهم را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

تفکر انتقادی

مهم­ترین مهارتی که فرد برای تحلیل مسائل باید در خود تقویت کند؛ تفکر انتقادی است. با این مهارت فرد می‌تواند عقایدی را که از قبل در مورد موضوع تعیین شده است، زیر سوال ببرد. انتقاد در بسیاری از موارد می‌تواند به شناسایی مسئله و بهبود آن کمک کند و نگاه متعصبانه را دور کند. همچنین باعث می‌شود شرکت‌ها متفاوت­تر از گذشته گام بردارند و به سمت نوآوری سوق داده شوند. 

به عنوان مثال، شرکت‌هایی که سال‌ها از یک سیستم خاص استفاده کرد‌ه‌اند، با زیر سوال رفتن توسط یک نیروی جدید، می‌توانند نیاز‌ها را شناسایی کنند و مشکلات قبلی را برطرف کنند. 

تجزیه و تحلیل اطلاعات

یکی از گام‌های اولیه در پرورش مهارت‌های تحلیلی، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از شواهد موجود است. فردی که دارای قدرت تفکیک و تجزیه مسائل است؛ می‌تواند راه‌حل‌های جدید را شناسایی کند و به تصمیم‌گیری بهتر کمک کند. 

فرقی نمی‌کند که در چه سمتی مشغول به کار هستید؛ قدرت تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند همیشه شما را یک گام جلوتر نگه دارد. مثلا مسئول یک کافه با جمع‌آوری اطلاعات در مورد ساعات شلوغی کافه می‌تواند برنامه دقیق‌تری را برای کارکنان و آماده‌سازی مواد اولیه ایجاد کند و به این ترتیب کارایی کافه را افزایش دهد. 

تحقیق 

بدون تحقیق مطمئنا فرآیند حل یک مسئله موفقیت چندانی نخواهد داشت. با توانایی تحقیق می‌توان موثرترین راه‌حل‌ها را جمع‌آوری کرد و از بین آن‌ها بهترین روش را برای حل مشکل مدنظر انتخاب کرد. تحقیق در بسیاری از موارد می‌تواند پرسیدن سوال و مشورت با افراد با تجربه­تر باشد. 

حل مسئله

بعد از آن که موضوع اصلی مشخص شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات صورت گرفت می‌توان به روش‌های مختلف اقدام به حل مسئله­ی مورد نظر کرد. در فرآیند حل مشکل می‌توانید از مخاطبان خود نیز کمک بگیرید به عنوان مثال، مدیریت یک مرکز ورزشی می‌تواند نظر مشتریان را در مورد علاقه­مندی آن‌ها به دوره‌های مختلف جویا شود و بر اساس آن دوره‌ها را تنظیم کند. 

راهکار‌هایی برای تقویت مهارت‌های تحلیلی

تا به اینجا با تفکر تحلیلی و مهارت‌های مرتبط با آن آشنا شدیم. در اینجا راه‌کار‌هایی را عنوان می‌کنیم که به شما کمک می‌کند قدرت تحلیل خود را افزایش دهید. 

۱- مطالعه کنید. خواندن مکرر به فعال نگه داشتن ذهن شما کمک می‌کند، مغز شما را وادار می‌کند تا به روش‌های جدید فکر کند. 

۲- مهارت‌های ریاضی را تقویت کنید. ریاضیات شامل حل یک معادله­ی گام به گام برای رسیدن به یک پاسخ است.

۳- بازی‌های فکری انجام دهید. بازی‌های فکری شما را به تفکر عمیق و منطقی دعوت می‌کند.

۴- چیز‌های جدیدی یاد بگیرید. هرچه بیشتر یاد بگیرید، راه‌‌ها و اطلاعات بیشتری برای حل مشکلات و تجزیه و تحلیل موقعیت‌‌ها خواهید داشت.

۵- به یک باشگاه مناظره بپیوندید. کار در یک محیط گروهی به شما این امکان را می‌دهد که با دیگران برای بحث درباره­ی ایده‌ها، مشکلات و موقعیت‌های مختلف گرد هم بیایید.

چگونه مهارت‌های تحلیلی در محیط کار به ما کمک می‌کنند؟

اگر در محیط کاری مشغول فعالیت هستید، به زودی متوجه خواهید شد که مهارت‌های تحلیلی تا چه اندازه برعملکرد شما تاثیر می‌گذارد. 

طراحی بهتر محصولات 

حل مشکلات مشتریان

طراحی برنامه‌های یادگیری منظم 

رفع مشکلات فنی

شناسایی و قرارگیری در فرصت‌های جدید فروش

آموزش مداوم

برنامه‌های ارتباط داخلی

و... 

تنها بخشی از آثار استفاده از تفکر تحلیلی در محیط کاری هستند. 

جلب توجه مدیران با مهارت‌های تحلیلی 

اگر قصد دارید مهارت‌های تحلیلی خود را به روش‌های مختلف به مدیران و کارفرمایان نشان دهید در اینجا سه روش را به شما توصیه می‌کنیم:

۱- ذکر مهارت‌ها در رزومه

شما می‌توانید در قسمت خلاصه­ی رزومه، خود را به عنوان تحلیل­گر معرفی کنید یا در قسمت تجربیات کاری از به­کارگیری مهارت‌های تحلیلی خود در حل مشکلات محل کار سابق صحبت کنید. اگر در قسمت رزومه بخشی تحت عنوان مهارت‌ها وجود دارد، حتما توانایی تحلیل خود را در این قسمت به صورت برجسته عنوان کنید. 

۲- عنوان کردن مهارت در کاور لتر

می‌توانید از کاورلتر (Cover Letter یا نامه پوششی) برای اضافه کردن توضیحات در مورد مهارت‌‌های تحلیلی، استفاده کنید. در این حالت پس از بررسی شرح شغل، به مواردی اشاره کنید که از مهارت‌های تحلیلی برای حل یک مشکل استفاده کرد‌ه‌اید.

۳- مصاحبه­ کاری

قبل از جلسه­ی مصاحبه می‌توانید لیستی از دستاورد‌های خود را که به شما در حل مسائل و در دیگر تجربیات کاری کمک کرده است؛ ایجاد کنید. در این لیست مهارت تحلیل را بگنجانید و از آن صحبت کنید.