حتما این ضربالمثل را شنیدهاید که «بیخبری، خوش خبری است!». متأسفانه، این قانون در مورد جدایی کارکنان و ترک بیسر و صدای آنها صدق نمیکند. چون درست مانند سال 2022 و 2023 در سال جدید نیز بسیاری از شرکتهای بزرگ و کوچک در دنیا با مشکل از دست دادن کارکنان مواجه هستند که اصطلاحا به آن «quiet quittin» گفته میشود.
نه تنها ترک کار توسط کارکنان، هنوز هم بهصورت مکرر اتفاق میافتد؛ بلکه کمبود نیروی کار متخصص نیز در حال افزایش است. همه اینها بر روحیه و بهرهوری شرکت تأثیر منفی میگذارد. به این معنی که هیچ زمانی مانند زمان حال برای کنترل و اصلاح شیوههای مدیریت کارکنان قبل از اینکه خیلی دیر شود؛ پر اهمیت نیست.
با این اوصاف، بیایید نگاهی به پنج روشی بیندازیم که منابع انسانی با استفاده از آنها میتواند موضوع از دست دادن نیروی کار را مدیریت کند.
بر فرهنگ کار تمرکز کنید
برای مدیریت بهتر کارکنان، مسئله بسیار مهم، تغییر رویکرد در مواجهه با آنها است. بسیاری از کارفرمایان مدتها است که تلاش کردهاند تا کارکنان را درگیر و سازنده نگه دارند. تعداد دفعاتی که شرکتها و بهویژه منابع انسانی و مدیریت، گامهای فعالی برای تعامل مجدد با کارکنان برداشتهاند، کم نیست اما همه این گامها با شکست مواجه شده است. چاره چیست؟ چطور میتوان ارتباطات را بهبود بخشید و بهرهوری را افزایش داد؟
ترفند این است که ابتدا با رویکرد انسانی، رهبری کنید. کارمندان دوست دارند احساس کنند که اهمیت دارند، کارشان مورد قدردانی قرار میگیرد و در موفقیت شرکت سهیم هستند. دنبال کردن این مفهوم سخت نیست؛ اما رسیدن به آن دشوار است.
توصیه ما این است که همه چیز را ساده نگه دارید و از اصول اولیه شروع کنید. کار سخت را به رسمیت بشناسید؛ به کاری که به خوبی انجام شده جایزه بدهید و محیطی ایجاد کنید که همه احساس کنند مهم هستند. به هر حال، فرهنگ کار بسیار بیشتر از آن چیزی که فکر میکنید، اهمیت دارد.
انتظارات فراتر نداشته باشید
منابع انسانی باید شرح وظایف کاملی برای هر موقعیت در شرکت داشته باشند که اختیارات و مسئولیتهای آنها را مشخص کند. اما زمانی که انتظار کارفرما این باشد که کارمندان فراتر از شرح وظایف خود عمل کنند؛ ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.
پرسشهای زیر را از خود بپرسید:
«آیا فرد را متناسب با شغل استخدام کردهاید؟»
«آیا وظایف در فرآیند کار تغییر کرده است؟»
«آیا تغییرات را از قبل با کارمند در میان گذاشتهاید یا شرکت فقط انتظارات خود را تغییر داده است؟»
انتظار اینکه کارمندان فراتر از شرح وظایف خود عمل کنند؛ یکی از مهمترین راهها برای اطمینان از ترک بیسر و صدای آنها است. بدون انتظارات روشن و نشانگرهای موفقیت قابل اندازهگیری، کارمندان میتوانند بهسرعت احساس دلسردی کنند.
حقوق کارکنان را جبران کنید
اکثر کسبوکارها راکد نیستند؛ بلکه سیال و همیشه در حال تکامل هستند؛ به این معنی که شرح شغل میتواند تغییر کند. اگر این اتفاق افتاد، با کارمندان در مورد تغییر نقش آنها و انتظارات خود صحبت کنید.
صحبت تنها زمانی موثر است که شیوههای ترغیبکننده (مانند افزایش دستمزد) برای ایجاد انگیزه در دستور کار قرار گیرد. اگر از یک کارمند بیشتر از شرح شغل اصلی خود انتظار دارید؛ باید بهطور عادلانه آن را جبران کنید. انجام این کار به آنها کمک میکند تا درگیر کار شده و از شغل خود راضی بمانند.
عملکرد خود را به عنوان رهبر در نظر بگیرید
هیچکس دوست ندارد انگشت اشاره را به سمت خود بگیرد و خود را مقصر بداند. با این حال، اگر همه چشمها به سمت شما است؛ بهتر است یک مکث دروننگر داشته باشید. گاهی اوقات عدم مشارکت و کنارهگیری بیسر و صدا به مهارتهای رهبری تیم شما (یا فقدان آن) منتهی میشود.
یکی از مؤثرترین ویژگیهای رهبری، توانایی ایجاد فضایی است که همکاری، ارتباط و فراگیری را تشویق میکند. این بدان معنا است که همه کارمندان باید احساس کنند که بخشی از تیم هستند و میتوانند با هر مسئله، نگرانی یا پیشنهادی به شما مراجعه کنند.
استراتژی تعامل کارکنان
در نهایت، زمان ایجاد یک استراتژی جامع مشارکت کارکنان فرا رسیده است. مطمئناً، فعالیتهای تیمی برای بهرهوری بالاتر عالی هستند. برخی از ایدههای عالی که HR میتواند به اجرا درآورد؛ عبارتند از:
- ایجاد یک سیستم یا برنامهی شناسایی کارکنان
- ایجاد ابتکارات رفاهی
- انجام منظم نظرسنجیهای بازخورد کارکنان
- الویت دادن به رشد حرفهای
- حصول اطمینان از داشتن یک خط مشی باز در مورد ارتباطات
کلام آخر
خبر خوب این است که بخش منابع انسانی هنوز هم میتواند کارهای زیادی برای اصلاح و مدیریت بهتر کارکنان انجام دهد و به ترک بیسر و صدای آنها پایان دهد. با ارزیابی مجدد مشارکت کارکنان و اطمینان از اینکه کارکنان احساس ارزشمندی و پاداش منصفانه میکنند؛ جو محل کار به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد.
دیدگاه خود را بنویسید