دریافت بازخورد‌های مثبت یا منفی جز جدایی‌ناپذیر محیط کار هستند. اما شنیدن در مورد کار‌هایی که در محل کارتان خوب انجام نمی‌دهید، می‌تواند احساس بدی درون شما ایجاد کند. حتی اگر این بازخورد با لحن دلسوزانه نیز عنوان شود ممکن است در ابتدا اثرات بدی داشته باشد. با این وجود، در این زمان می‌توانید کاری انجام دهید که به شما امکان می‌دهد با موضوع بهتر برخورد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مدیتیشن کنید، قدم بزنید یا یادداشت کنید. به خود یادآوری کنید که آن شخص به شما بازخورد می‌دهد زیرا به فعالیت شما اهمیت می‌دهد.

اما چه اتفاقی می‌‌افتد وقتی مدیر یا رئیس به احساس شما اهمیتی نمی‌دهد، یا وقتی بازخورد ضعیفی ارائه می‌‌شود؟ چگونه می‌توانید پاسخ‌های احساسی خود را به بهترین شکل مدیریت کنید؟ تنها راه خلاص شدن از احساس بد در مورد بازخورد انتقادی، مواردی است که به صورت اصولی با هم بررسی می‌کنیم. 

مراحل برخورد با بازخورد منفی کارفرما

در اینجا پنج مرحله­ کلیدی را شناسایی کرد‌ه­ایم که باید در صورت دریافت بازخورد ضعیف، انجام دهید:

  • احساسات خود را مشخص کنید. احساس خود را دریابید و خودتان را قضاوت نکنید.
  • گندم را از خوشه جدا کنید. مفهوم این ضرب­المثل این است که به دنبال چیز مفیدی در بازخورد باشید، حتی اگر به خوبی ارائه نشده باشد.
  • گاهی اوقات بهترین پاداش برای بازخوردی که با آن مخالف هستید، توضیح محترمانه دلیل آن است.
  • ارائه­ی بازخورد شخصی خودتان در مورد رفتار فرد. با فرد در مورد تأثیر رفتار او صحبت کنید.
  • طعمه­ی ماهی یا برش. دریابید که آیا می‌توانید رابطه را بهبود ببخشید یا این­که شخص مورد نظر فردی است که باید از آن دوری کنید.

مانند بسیاری از توصیه‌‌ها، گفتن این کار بسیار ساده‌تر از انجام آن است. در اینجا نحوه­ی اعمال این مراحل در مواجهه با سه نوع رایج بازخورد ضعیف، ارائه شده است.

نحوه­‌ی رویارویی با انواع بازخورد

فرد مورد نظر شما ممکن است بازخورد منفی خود را به شیوه‌های متفاوت با شما در میان بگذارد که در هر یک از این موارد شما باید متفاوت برخورد کنید. در اینجا شما را به تناسب هر یک از این بازخورد‌ها راهنمایی می‌کنیم. 

بازخورد بسیار تهاجمی

وقتی کسی فریاد می‌زند یا از زبان تحقیرآمیز استفاده می‌کند، چه باید کرد؟ 

این نوع بازخورد معمولاً باعث می‌شود ما ترکیبی از خشم، ترس، حالت تدافعی و اضطراب را احساس کنیم. علاوه بر مراحل زیر، اگر احساس می‌‌کنید که در محل کار مورد آزار و اذیت یا آزار کلامی قرار می‌‌گیرید، مهم است که آن را به یک رهبر مورد اعتماد یا نماینده­ی منابع انسانی تذکر دهید. اگر کسی نمی­تواند امنیت شما را در محل کار تضمین کند، این موضوع نشان‌هایی برای جستجوی شغل جدید است.

  1. احساسات خود را عنوان کنید. برای انجام این کار، ابتدا یک دقیقه به خود فرصت دهید اگر احساس می‌کنید که احساسات شما به مرز غیرقابل تحملی رسید‌ه‌اند، سعی کنید فضایی برای خود ایجاد کنید یا به­طور کامل خود را از موقعیت دور کنید. ممکن است جملاتی شبیه این‌ها به کار ببرید: «می‌خواهم بعداً در مورد این موضوع صحبت کنم» یا «من ممکن است واکنش شدیدی به بازخورد شما نشان دهم و به یک لحظه تامل نیاز دارم». به عنوان یک تکنیک جالب می‌توانید احساسات خود را در مقیاسی از 1 (خوب) تا 10 (خشمگین یا وحشت زده) ارزیابی کنید. و قبل از اقدام یا حتی پاسخ دادن صبر کنید تا درجه­ی احساس شما به حد 3 یا 4 برسد. 
  2. گندم را از خوشه جدا کنید. وقتی آرام شدید، به آن­چه گفته شده فکر کنید، سعی کنید در مورد لحن یا چگونگی عنوان شدن آن فکر نکنید. آیا اطلاعاتی وجود دارد که می‌تواند برای شما مفید باشد یا به موفقیت شما کمک کند؟ برخی از افراد تا زمانی که به مرز عصبانیت نرسند، هرگز به شما نمی­گویند که به چه چیزی فکر می‌کنند. ممکن است با محتوای بازخورد و همچنین نحوه­ی ارائه آن مخالف باشید. اشکالی ندارد، اما خودتان را به چالش بکشید تا چیزی را که شخص گفته است، یا حتی یک جنبه از گفته‌های او، پیدا کنید که بتوانید با آن موافق باشید. ممکن است یک دسته کاه و فقط یک دانه­ی گندم وجود داشته باشد. آن دانه را پیدا کنید و از آن به نفع خود استفاده کنید!
  3. با صداقت برخورد کنید. اگر با هر یک از بازخورد‌ها موافق هستید، تغییراتی ایجاد کنید و شخص را در مورد کاری که انجام می‌‌دهید به‌طور متفاوت به‌روزرسانی کنید. اگر با آن بازخورد مخالف هستید، توضیحی محترمانه در مورد علت ارائه دهید.
  4. ارائه بازخورد شخصی در مورد رفتار فرد. آیا راهی وجود دارد که بگوییم چگونه کلمات و اعمال آن‌ها بر شما تأثیر گذاشته است؟ در برخی شرایط، ممکن است بتوانید احساس خود را در مورد این که چگونه یک بازخورد بیش از حد سختگیرانه بر توانایی شما برای عملکرد خوب در کار تأثیر گذاشته است را بیان کنید. برای مثال، در یک کارگاه، یکی از کارکنان شکایت داشت که رئیس مدام بر سر او فریاد می‌زد. یک روز بالاخره به او گفت: «می دانم که تو الان ناراحتی، اما وقتی سر من داد می‌زنی، نمی­توانم روی کارم تمرکز کنم.» رئیس عذرخواهی کرد و متوجه شد که او ناخواسته به عملکرد کارمند مربوطه آسیب می‌رساند. 
  5. طعمه­ی ماهی یا برش. البته، گاهی اوقات وقتی با آن شخص در مورد تأثیر آن­چه گفته است صحبت می‌کنید، متوجه می‌شوید که آن شخص سعی دارد شما را ناراحت کند. در این موارد، گفتن این­که آن‌ها چه احساسی در شما ایجاد کردند، کارساز نخواهد بود. چرا باید به آن‌ها بگویید که موفق شده­اند شما را ناراحت کنند؟ در عوض، میزان تعامل خود را با آن شخص محدود کنید. 

بازخورد غیرصادقانه 

زمانی که افراد در محیط کار بیشتر از این­که به شما کمک کنند تا بهتر شوید، نگران موقعیت خود هستند، ممکن است چیز‌هایی بگویند که واقعاً منظورشان نیست. به عنوان مثال، گاهی اوقات افراد در ظاهر از شما تعریف می‌کنند اما پشت سرتان از شما انتقاد می‌کنند.

همه ما گاهی این کار را انجام می‌دهیم. در اغلب مواقع ما از رویاروبی مستقیم به دلیل نگرانی از نوع بازخورد فرد هراس داریم و بنابراین سعی می‌کنیم تا منظور خود را در لفافه بیان کنیم. در این مواقع، اگر کسی از شما تمجید می‌کند که بیشتر شبیه مرهم نفس است تا مشکل واقعی، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ چگونه می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید که آن­چه را که واقعا فکر می‌کنند، بیان کنند؟

  1. احساسات خود را عنوان کنید. وقتی با این رفتار مواجه می‌شوید، به راحتی می‌توانید احساس سردرگمی کنید. اگر متوجه شوید که آن شخص مقابل شما چیز‌های خوب و پشت سر شما چیز‌های بد می‌گوید، ممکن است احساس عصبانیت، خیانت یا بی­اعتمادی کنید. در این شرایط، بهتر است یک نفس عمیق بکشید و بر روی احساس خود تمرکز کنید.
  2. گندم را از خوشه جدا کنید. به یاد داشته باشید، شما در تلاش برای دریافت بازخوردی هستید که به رشد شما کمک می‌کند. سعی کنید از شخصی که نظر می‌دهد بخواهید منظورش را روشن کند. ممکن است این جملات را به کار ببرید، "می توانید کمی بیشتر در مورد منظور خود توضیح دهید؟" یا "به من توصیه می‌کنید چه کاری انجام دهم؟" با درخواست جزئیات بیشتر، به جلوگیری از ارتباط نادرست کمک می‌‌کنید و به خود فرصتی می‌‌دهید تا به مشکلات اساسی رسیدگی کنید. تاکتیک دیگر این است که به فرد بگویید در حال بهبود یک رفتار هستید و از او بخواهید که به شما کمک کند. به عنوان مثال: «به من گفته شده است که حرف دیگران را قطع می‌کنم. اگر متوجه شدید که در حین جلسه حرف شخصی را قطع می‌کنم، می‌توانید با یک نشانه آن را به من گوشزد کنید؟»
  3. با صداقت برخورد کنید. هنگامی که یک فرد نیت خوبی برای حل مشکل دارد، مهم است که به او ثابت کنید که نه تنها ارائه بازخورد به شما بی خطر است، بلکه اگر این کار را انجام دهد، بازخورد خوبی دریافت خواهد کرد. اما وقتی شخصی پشت سرتان از شما انتقاد می‌کند، پاداش دادن به این نوع پرخاشگری منفعلانه واقعاً سخت است، زیرا قرار نیست بدانید آن‌ها چه فکر می‌کنند. می‌‌توانید بپرسید: «آیا کاری وجود دارد که بتوانم متفاوت انجام دهم تا دفعه بعد بتوانید به من بگویید واقعاً چه فکر می‌‌کنید؟ به من گفتی که ارائه به خوبی انجام شد، اما شنیدم که به دیگران گفتی ارائه من بسیار بد بود. اگر آن را مستقیما با من در می‌ان بگذارید، سپاسگزار هستم زیرا بازخورد شما دقیقاً همان چیزی است که من برای انجام بهتر به آن نیاز دارم."
  4. ارائه بازخورد شخصی در مورد رفتار فرد. اکنون که دارید صحبت می‌کنید، می‌توانید از شخص بپرسید که آیا می‌تواند متعهد شود که در آینده به جای پشت سر شما مستقیماً با شما صحبت کند.
  5. طعمه ماهی یا برش. اگر آن شخص عذرخواهی کرد و به نظر صادق رسید، می‌توانید شروع به بازسازی اعتماد کنید. اما اگر آن‌ها به گونه ای پاسخ می‌دهند که اعتماد را بیشتر از بین می‌برد، سعی کنید احساسات خود را تنظیم کنید تا رفتار آن‌ها کمتر بر شما تأثیر بگذارد. یک تکنیک خیالی سفر در زمان به نام فاصله زمانی را امتحان کنید. باب ساتن، نویسنده کتاب‌هایی از جمله قانون بدون احمق می‌گوید: «تصور کنید یک روز، یک هفته یا یک سال بعد باشد و شما به گذشته نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که موضوع تقریباً به آن بدی که در آن زمان به نظر می‌رسید، نبود.»

بازخورد مخرب همدلانه

گاهی اوقات ممکن است حس کنید که آن شخص آنقدر نگران است که به احساسات شما آسیب برساند یا به شما توهین کند که به شما نمی گوید واقعاً چه فکری می‌کند. آن‌ها در واقع به کار شما اهمیت می‌دهند، اما شما را به چالش نمی کشند. در این شرایط می‌توانید گام‌های عنوان شده را به این شکل طی کنید.

  1. احساسات خود بیان کنید. هنگامی که شخصی در بازخورد بیش از حد مثبت عمل می‌کند، ممکن است در مورد نیت او مطمئن نباشید یا از اینکه آنچه را که برای بهبود نیاز دارید به شما نمی گوید ناامید شوید. شاید همدلی ویرانگر، آن‌ها را در نظر شما ضعیف جلوه دهد و این باعث شود که نسبت به آن‌ها احساس انزجار کنید. پاسخ‌های عاطفی به همدلی ویرانگر بسیار متفاوت است. 
  2. گندم را از خوشه جدا کنید. بسیاری از افرادی که بازخورد بیش از حد خوب ارائه می‌دهند، سعی می‌کنند از گفتن هر حرف انتقادی خودداری کنند. آن‌ها ممکن است تکرار کنند، «نه واقعا، شما عالی کار می‌کنید.» ناراحتی آن‌ها ممکن است به شما این احساس را بدهد که باید آن‌ها را ر‌ها کنید. به این غریزه فشار بیاورید و به مکالمه ادامه دهید تا زمانی که پاسخی واقعی دریافت کنید. یکی از تکنیک‌هایی که در این زمان می‌توانید به کار ببرید این است که قبل از گفتن هر چیز تا شش بشمارید. این باعث می‌شود طرف مقابل سکوت را تحمل کند. 
  3. با صداقت برخورد کنید. اگر بخواهید بازخورد بیشتری از شخص دریافت کنید، این مرحله واقعاً مهم است. اگر با بازخورد موافق هستید، مشکل را برطرف کنید و سپس بپرسید که آیا بیش از حد یا کمتر از انتظار بهبود داشته‌اید. اگر مخالف هستید، ابتدا به دنبال چیزی باشید که می‌توانید با آن موافق باشید. سپس با احترام توضیح دهید که چرا با بقیه موافق نیستید. 
  4. ارائه بازخورد شخصی در مورد رفتار فرد. پس از این­که نشان دادید بازخورد آن‌ها چقدر مفید بوده است، به آن‌ها اجازه دهید تا بدانند نگفتن مشکلات، به توانایی شما برای موفقیت آسیب می‌رساند و باعث بهبود رابطه شما نمی­شود. به آن‌ها اطمینان دهید که واقعاً می‌خواهید آن‌ها با شما صریح باشند و نه تنها می‌توانید آن را قبول کنید، بلکه از آن قدردانی خواهید کرد.
  5.  طعمه­ ماهی یا برش. تشویق دیگران به بازخورد دادن به شما اغلب نیازمند صبر و کار است. اما همه آن را به شما پیشنهاد نمی­کنند. اگر تمام مراحل پیشنهاد شده در بالا را انجام داد‌ه‌اید و آن شخص بازخورد مستقیمی را به اشتراک نمی‌گذارد، به دنبال قطع ارتباط باشید.